Personalbussen H3 5759 Värmdö. Fråga, ej bild.

Startat av Peter Rost, 02 oktober 2014, 21:32:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Finns nämnda buss med tillhörande släp kvar ute på Värmdö? En Volvo B-10M 1981 Säffle.

/Peter

Ulf Berlin

Dom stod inte vid Ramsmoragaraget den 18 september i a f./Ulf
(Dom är väl på G att säljas f ö)

Tommy E

Den 9 juli i år stod de vid Busmarket i Huddinge, om det är av intresse.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Henke

Den stod i Ramsmora i veckan iaf. Den är till salu om nån är intresserad. Hörde nåt pris runt 30.000:- för bussen och 20.000:- för vagnen. Men säkrast att höra med ansvarig för bussen, jag kan ha hört fel.  Vagnen finns en spekulant på vet jag.

Bussen står på parkeringen till båtbryggan, f.d färjeläget. Alltså inte på garageplanen.

Peter Rost

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Ja, det var tråkiga nyheter. Blir det ombyggnadsdöden för både buss och släp nu? :(
Man får väl tyvärr anta att varken SvOF eller SSS har tid, råd och/eller plats för att förvärva hela ekipaget.

Björn Forslund

SvOf har redan en H3 och ett släp av samma modell, fast från SJ.
Tyvärr motsvarar inte antalet aktiva bussentusiaster på långa vägar antalet tänkbara veteranbussobjekt.
Dessutom sas det att bussen ifråga är rätt rostig undertill, vilket kan bli dyrt att åtgärda.

Railmaster

Nog vättigare att lägga krutet på den H22 som "Kvarne" räddade undan skrotkvarnen!

Ersa

Citat från: Railmaster skrivet 11 oktober 2014, 01:35:40 AM
Nog vättigare att lägga krutet på den H22 som "Kvarne" räddade undan skrotkvarnen!

Det ena behöver ju nödvändigtvis inte utesluta det andra. H22 6431 har sina egna fåtal privatpersoner som "vårdnadshavare" medan H3 5759 gärna hade kunde få sina egna "vårdnadshavare".
Men som Björn skriver är det ju tyvärr så att antalet engagerade personer i Sverige tyvärr inte uppfyller antalet historiskt intressanta fordon.

Peter Rost

Det brukar vara en rätt hyfsad uppslutning vid SvOf:s meckardagar. Vi brukar vara cirka sex sju pers som ställer upp. Problemet är nog snarare bristen på uppställningsplatser, tyvärr.

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 11 oktober 2014, 20:13:10 PM
Det brukar vara en rätt hyfsad uppslutning vid SvOf:s meckardagar. Vi brukar vara cirka sex sju pers som ställer upp. Problemet är nog snarare bristen på uppställningsplatser, tyvärr.

/Peter

Det är tyngre jobb jobb är svårare att få till, t ex rena verkstadsjobb som byte av spindlar i framvagnen. Sådant kostar skjortan och svetsjobb likaså om man inte har resurserna och frivilliga som gör det. SvOf har gjort så att vi kör in pengar som sedan används till utlejda jobb. Men det räcker inte till hur mycket som helst. Slutsatsen är att man antingen måste ha en egen välutrustad verkstad samt duktiga mekare om man ska gå iland med ett bussobjekt. Annars måste man ha trafiktillstånd och en buss som fungerar, är godkänd och är så pass attraktiv att folk vill hyra den till bröllop och liknande.
Sedan är det viktigt med en trygg uppställlningsplats.

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Rost skrivet 11 oktober 2014, 20:13:10 PM

/Peter

Ja i Stockholmsområdet är det svårlöst, till priser som man kan betala. Men kan man acceptera att ställa på landet så kostar ett år i värsta fall lika mkt som en månad i Sthlm.

Sedan kostar det flis om man ska leja ut renovering o underhåll.

Är det så att någon mot förmodan skulle vara intresserad av ekipaget för att bevara det kan jag sponsra med inhägnad utomhusuppställning

Ersa

5000 kr/år för en tio meter bred "ruta" bred nog för tre bussar, på grusad plan utanför tätbebyggt område strax över 55 km nordost om Stockholm känner jag till. Där "bodde" 6431 i några år innan flytten till Alunda. :)

Henke

Två färska bilder från lördagen 11/10-2014