Fler stopp skapar bussdebatt

Startat av eldani, 01 oktober 2014, 13:54:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Fler stopp och några minuters längre restid skapar irritation bland pendlare. "På morgnarna går det förvånansvärt bra men hemresan är en mardröm".

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2659666-fler-stopp-skapar-bussdebatt

Karsten

Citat från: eldani skrivet 01 oktober 2014, 13:54:25 PM
Fler stopp och några minuters längre restid skapar irritation bland pendlare. "På morgnarna går det förvånansvärt bra men hemresan är en mardröm".

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2659666-fler-stopp-skapar-bussdebatt

En naturlig följd i ett VBP-avtal. Fler viseringar - större intäkter.

Ersa

Läsarnas kommentarer här:
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2659666-fler-stopp-skapar-bussdebatt?articleRenderMode=article_full_discussion

Märkligt nog har det inte alls blivit några förseningar (likt de beskrivna i artikeln) för norrgående 639. Kanske det beror på att lokalresenärerna mellan Täby, Danderyd och Tekniska högskolan i första hand letar sig till blålackerade fordon, medan röda 639 fortsätter att vara den "okända" busslinjen? Jag har upplevt att det ofta kan vara lite svårt att locka till sig påstigande till södergående 639 både i Brottby och i Roslags Näsby. Detta medan det aldrig är några bekymmer att få in folk från Gillingebanan i södergående.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 01 oktober 2014, 19:10:42 PM
Läsarnas kommentarer här:
http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2659666-fler-stopp-skapar-bussdebatt?articleRenderMode=article_full_discussion

Märkligt nog har det inte alls blivit några förseningar (likt de beskrivna i artikeln) för norrgående 639. Kanske det beror på att lokalresenärerna mellan Täby, Danderyd och Tekniska högskolan i första hand letar sig till blålackerade fordon, medan röda 639 fortsätter att vara den "okända" busslinjen? Jag har upplevt att det ofta kan vara lite svårt att locka till sig påstigande till södergående 639 både i Brottby och i Roslags Näsby. Detta medan det aldrig är några bekymmer att få in folk från Gillingebanan i södergående.

Lite samma är det i Kista 613 vs 178. 178 kan vara proppfull, medan 613 glider förbi nästan tom. Trots mer eller mindre samma sträcka.

eldani

Bussentreprenören Nobina har fått kritik för att resan till och från Stockholm med buss 676 tar längre tid. Enligt dem handlar det mer om trafiksituationen i Stockholm än om den nya tidtabellen.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2661807-nobina-svarar-pa-pendlarnas-kritik

Lars-Håkan_E

På sydgång är ju detta ett mindre problem, däremot på nordgång om förändringen innebär att väntande fjärresenärer blir utan plats p.ga att lokalresenärer belägger dessa och att bussarna sedan går halvtomma efter Roslags Näsby Tpl.

Man har ju gjort liknande försök tidigare och som avslutats, ska man t.ex sortera kunderna så att resenärer till hpl bortom Roslags Näsby har företräde så blir det stora bekymmer för personalen.

Ulf Berlin

Citat från: eldani skrivet 03 oktober 2014, 05:43:35 AM
Bussentreprenören Nobina har fått kritik för att resan till och från Stockholm med buss 676 tar längre tid. Enligt dem handlar det mer om trafiksituationen i Stockholm än om den nya tidtabellen.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2661807-nobina-svarar-pa-pendlarnas-kritik
Har Nobina tagit detta beslut själva,eller är det SL centralt som har upplåtit detta?/Ulf

Ersa

"SL centralt" finns väl knappt kvar idag, utan som det låter på vissa är det entreprenörerna själva som ligger bakom de flesta förändringar.
Dock leder viss historielöshet ofta till det Lars-Håkan beskriver, att en operatör kan genomföra en förändring som verkar ny och revolutionerande, men att förare som kört i över 10 år mycket väl minns att föregående operatör testat exakt samma sak (och gett upp försöket) några år tidigare.