Nettbuss, Stadsbussarna Gävle 267

Startat av Peter Öden, 29 september 2014, 18:49:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Här kommer en första bild på buss 267, foto idag måndag 29 september.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Bussen är fd Westin Buss 3. Den anskaffades för att stå standby för tunnelbanan när MTR tog över, men numera räcker det tydligen med fyra bussar för denna tjänst.

Tommy E

Trevligt att se hur bussen ser ut numera! :) Här kommer en äldre bild som jämförelse:

Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Är bussen redan i trafik. ..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

Ja det tog sin lilla tid. Om jag förstått det hela rätt så var installation av biljettmaskin som dröjde.
Denna och den andra nyinflyttade boggibussen 266 verkar uteslutande trafikera linje 12 under vardagarna. På helgerna dyker de dock ofta upp på linje 3.

Klaverdörr

Bra att det kommer fler större bussar till Gävle, men ska resande öka mer framöver så bör man nog snegla på Karlstad där man bara kör med större bussar (enbart boggie och led) samt har fullstoppade säten som är bekväma.
Synd att X-trafik gjorde enligt mig en usel upphandling i Gävle.

Det är bättre kommunen gör upphandlingen själv och bestämmer kvalité och omfattningen av trafiken samt tidtabeller som i Karlstad.

Sedan vad jag hört är det enorma viten för Stadsbussarna till X-trafik pga brister, dessa är fritt att ta del av om man vill........

Kanske det bästa vore om avtalet sas upp i förtid och upphandlas om. Då med bättre krav bla. med större bussar och bättre resekomfort och enbart biogas.

Der_löwe

Citat från: Klaverdörr skrivet 07 oktober 2014, 03:09:31 AM
Bra att det kommer fler större bussar till Gävle, men ska resande öka mer framöver så bör man nog snegla på Karlstad där man bara kör med större bussar (enbart boggie och led) samt har fullstoppade säten som är bekväma.
Synd att X-trafik gjorde enligt mig en usel upphandling i Gävle.

Det är bättre kommunen gör upphandlingen själv och bestämmer kvalité och omfattningen av trafiken samt tidtabeller som i Karlstad.

Sedan vad jag hört är det enorma viten för Stadsbussarna till X-trafik pga brister, dessa är fritt att ta del av om man vill........

Kanske det bästa vore om avtalet sas upp i förtid och upphandlas om. Då med bättre krav bla. med större bussar och bättre resekomfort och enbart biogas.

För att få en annan sida till ditt uttalande så kan ju jämföras med Lund där Stadsbussarna också kör. Där lämnade kommunen över ansvaret på trafiken till Skånetrafiken i samband med att stadsbussarna tog över (Skånetrafiken gjorde dessutom upphandling). Där är det bara 12 metersbussar, bara tunna säten osv. Ändå så ökar resandet enormt och kvalitén har (i de mätningar som görs) gått upp markant. Jag vet att du pratat i många år om tunna kontra stoppade sätet. Det är min absoluta övertygelse att detta har mycket liten inverkan på resenärers benägenhet att ta bussen för korta stadsbussresor (jag pendlar själv med stadsbuss varje dag förövrigt). Jag tror att hela och rena bussar, en förare som säger hej, hyfsad punktlighet,  enkel tidtabell samt tätare turer (med mindre bussar) spelar större roll.

Det skall dock inte förringas att Karlstad har en bra trafik men jag tror, personligen, inte att detta beror på stoppade säten och boggibussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: Överlid skrivet 18 oktober 2014, 07:24:29 AM
För att få en annan sida till ditt uttalande så kan ju jämföras med Lund där Stadsbussarna också kör. Där lämnade kommunen över ansvaret på trafiken till Skånetrafiken i samband med att stadsbussarna tog över (Skånetrafiken gjorde dessutom upphandling). Där är det bara 12 metersbussar, bara tunna säten osv. Ändå så ökar resandet enormt och kvalitén har (i de mätningar som görs) gått upp markant. Jag vet att du pratat i många år om tunna kontra stoppade sätet. Det är min absoluta övertygelse att detta har mycket liten inverkan på resenärers benägenhet att ta bussen för korta stadsbussresor (jag pendlar själv med stadsbuss varje dag förövrigt). Jag tror att hela och rena bussar, en förare som säger hej, hyfsad punktlighet,  enkel tidtabell samt tätare turer (med mindre bussar) spelar större roll.

Det skall dock inte förringas att Karlstad har en bra trafik men jag tror, personligen, inte att detta beror på stoppade säten och boggibussar.

http://www.bussmagasinet.se/2014/10/spektakular-resandeokning-i-lund/

Klaverdörr

Hej!

Åkte här om dagen med linje 12 i Gävle och denna buss var mer än överfull och efter snack med X-trafik så borde denna tur köras med minst ledbuss eller extrabuss och detta skulle Stadsbussarna veta om sedan tidigare.
Men ändå kördes den med en 12-meters Scania och hade olycka hänt hade det inte gått bra. Det är stora problem med dessa småbussar i Gävle och det skrivs även om detta i insändare i lokalmedia. 

Synd att man inte upphandlade trafiken på ett bättre sätt med enbart större bussar. Gävle ökar enormt i befolkning och skolungdommar ska helt åka linjetrafik istället för skolbussar då blir bussar totalt överfyllda!