Fler "blåbussnummer" i Södertälje [Länk]

Startat av Joakim Wahlberg, 20 september 2014, 23:05:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Linje 782X byter namn till 778, och buss 789X byter namn till 776 vid tidtabellsskiftet i december enl. Länstidningen Södertälje.
Läs mer om förändringarna här: http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2643854-busstidtabell-styrs-av-tagavgangar

(med blåbussnummer menar jag såklart x7x som väl tidigare mest använts till blåbussarna?)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Tommy E

Märkligt att man inför fler avvikelser från nummersystemet, jag trodde snarare att man skulle döpa om 779 för att få det mer enhetligt. Synd att det inte blev någon linje 777. ;)

Finns det något tillgängligt dokument med trafikförändringarna i december för alla trafikområden? Jag har letat en stund men inte hittat något.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Äntligen kommer 778 tillbaka

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Joakim Wahlberg

Citat från: Bussmicke skrivet 21 september 2014, 16:42:32 PM
Äntligen kommer 778 tillbaka

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Ja, är väl bara dra av/byta plats tejpen på i stort sett alla hållplatstavlor längs sträckan? :D :D dock kommer 782 inte längre gå via Sundsvik som jag förstått det.

Och visst är det synd att vi inte fick någon linje med nummer 777 - kanske kommer snart, vissa vill ju ha fler nya linjer ;)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

L. Gornitzka

Citat från: Tommy E skrivet 21 september 2014, 00:07:37 AM
Märkligt att man inför fler avvikelser från nummersystemet, jag trodde snarare att man skulle döpa om 779 för att få det mer enhetligt. Synd att det inte blev någon linje 777. ;)

Finns det något tillgängligt dokument med trafikförändringarna i december för alla trafikområden? Jag har letat en stund men inte hittat något.

Så vitt jag vet är det inte bara inom Södertälje/Nykvarn-området där man kör dessa avvikelser. Även uppe i Sigtuna/Märsta kör de tydligen på det med. Fast å andra sidan kan detta bero på att nästan alla andra 5xx-linjenummer är tagna.

Har själv även letat runt över internet efter ett sånt där dokument och min sökning bar inte heller nån frukt. Eventuellt kan det ha varit så att delen med just Södertälje/Nykvarn kan ha sipprat ut i förväg till LT och vidare ut till allmänheten.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Ersa

Det var ju väldigt bråttom att för något decennium byta ut 640 till 676, och därmed förvandla alla Vaxholmlinjer (utom 670) från 67x till 68x.
Men därefter stannade det uppenbarligen av, och i andra områden är mittensjuan inte alls lika viktig.

Angående Södertälje och Södertörn finns det ju ett förslag på en framtida blåbusslinje Nykvarn - Södertälje - Nynäshamn, och då borde ju denna logiskt få ett 77x-nummer.

Tommy E

Citat från: Ersa skrivet 23 september 2014, 23:34:53 PM
Angående Södertälje och Södertörn finns det ju ett förslag på en framtida blåbusslinje Nykvarn - Södertälje - Nynäshamn, och då borde ju denna logiskt få ett 77x-nummer.

Gissningsvis 773, om man byter tiotalssiffran i 783.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 23 september 2014, 23:34:53 PM
Det var ju väldigt bråttom att för något decennium byta ut 640 till 676, och därmed förvandla alla Vaxholmlinjer (utom 670) från 67x till 68x.
Men därefter stannade det uppenbarligen av, och i andra områden är mittensjuan inte alls lika viktig.

Tja, ska man vara lite petig så verkar ju idén vara extremt dåligt genomförd....

7X = Innerstan, inte stomlinjer
17X = Ytterstad, stomlinjer
27X = Lidingö, inga stomlinjer
37X = Ekerö, inga stomlinjer
47X = Nacka/Värmdö, stomlinjer
57X = Norrort, inga stomlinjer
67X = Nordöst/Roslagen, stomlinjer
77X = Södra Stockholm, inga stomlinjer
87X = Haninge/Nynäshamn, stomlinjer

Så mer än hälften av nummerserierna innehåller inte stomlinjer i X7X...

Ulf Berlin

Citat från: virtual1 skrivet 24 september 2014, 09:43:08 AM
Tja, ska man vara lite petig så verkar ju idén vara extremt dåligt genomförd....

7X = Innerstan, inte stomlinjer
17X = Ytterstad, stomlinjer
27X = Lidingö, inga stomlinjer
37X = Ekerö, inga stomlinjer
47X = Nacka/Värmdö, stomlinjer
57X = Norrort, inga stomlinjer
67X = Nordöst/Roslagen, stomlinjer
77X = Södra Stockholm, inga stomlinjer
87X = Haninge/Nynäshamn, stomlinjer

Så mer än hälften av nummerserierna innehåller inte stomlinjer i X7X...
Det finns ingen 27X längre för dom byttes till 921 och 923.../Ulf

P.Ek

Då blir det lite mindre "X" och "782" på hållplatsskyltarna i Nykvarn än vad det är idag:

Nico

För att spä på den allmänna linjenummerförvirringen så kan man ju även påpeka att X i vissa lägen ska bort, t.ex. att 505X blev 502 osv, men inte heller det verkar vara konsekvent utan nya X-linjer har tillkommit på olika håll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mystery Traveller

Det är förvisso inkonsekvent att använda 7:an som tiotalssiffra i linjenummer (exempelvis 778) som inte är eller skall bli stomlinjer men som någon nämner så är linjenumren i många serier nära på slut och det leder väl även också till andra avvikelser från numreringsprinciperna. Sedan kanske resenärerna inte alltid är så pass medvetna om dessa principer att dom höjer på ögonbrynen eller ens reflekterar över att en linje har ett stomlinjenummer utan att vara det. Numreringsprincipen är givetvis till för att förenkla för resenärerna (men även i administrationen) och det vill jag också mena att den gör men det är som med mycket annat som är väl uttänkt och fungerar (relativt väl åtminstone i detta fallet) att alla inte reflekterar över saken så länge det är bra. Många skulle säkert påstå i en undersökning (utan närmare eftertanke) att linjenumret för dem var fullständigt likgiltigt och betydelselöst. Men nog är det ändock ganska praktiskt skulle dom tycka när dom slår upp tidtabellen att flera linjer i samma område ligger i samma serie och på angränsande sidor, för att bara ta en finess med det hela.

I detta fallet antar jag att man i brist på linjenummer har övervägt och kommit fram till att det blir tydligare för resenärerna om man något frångår principen och byter namn på exempelvis linje 789X till 776 även om linjenumret principiellt borde vara en stomlinje. Även 789X är ju ett stort avsteg eftersom den linjen har i princip inget gemensamt med linje 789. Ett X skall väl egentligen användas för att markera att vissa turer längs en linje har en något avvikande körväg än huvudlinjen, kanske en expressvariant som inte stannar vid vissa hållplatser eller en i övrigt annorlunda hållplatsangöring men med tillräckligt små avvikelser för att inte betraktas som en egen linje, exempelvis 117 och 117X. Tillägget av X ska signalera för resenären att denna tur har en avvikelse från ordinarie linjen, d.v.s. var observant, fråga föraren "jag ska åka med linen och gå av vid Nypåstigen, stannar denna turen där". I brist på linjenummer har X:et kommit att användas slarvigt, exempelvis linje 789X och det vill man väl komma åt nu i och med detta. Det är nog fler resenärer som upplever otydligheten i att välja mellan linje 789 och 789X (och därmed riskerar att resa med fel linje) än de som riskerar att förväxla 789 med 776 även om någon enstaka resenär känner till SL:s numreringsprincip och tycker att det är konstigt att bussen inte är blå. I största allmänhet är väl de flesta överens om att det ska vara enkelt att resa kollektivt, att linjesträckning och tidtabell ska vara logisk och enkel att memorera med och så få noter och avvikelser och tillägg som möjligt. Förenklade linjenummer med färre tillägg och suffiX är väl ett steg i den riktningen. Att det emellanåt återuppstår konstigheter i numreringen måste väl snarast ses som olycksfall i arbetet, det blir nog konsekvent tids nog.

Sedan tycks det vara så att datasystemen som håller reda på trafikanträkning, produktion och annat i SL-administrationen inte är konstruerade för att (utan extra handpåläggning) kunna sortera och särskilja linjer på bokstavssuffix utan endast de tre första siffrorna. Linje 789 och 789X går således in som en och samma linje i systemen. Och eftersom det i verkligheten är två helt olika linjer som ska följas upp var och en för sig är det ju därmed ganska opraktiskt. Det är väl ytterligare en anledning till att man vill ändra på saken.

Ersa

X har före alltid betytt just det ni skriver, dvs en avvikande version av ordinarie linje. Oftast skolturer som t.ex 620X.
Att kasta ut X lite här och var, som inte överensstämmer med ovanstående förklaring, leder bara till onödig förvirring för resenärerna.

Tommy E

Citat från: Mystery Traveller skrivet 26 september 2014, 11:39:50 AM
Det är förvisso inkonsekvent att använda 7:an som tiotalssiffra i linjenummer (exempelvis 778) som inte är eller skall bli stomlinjer men som någon nämner så är linjenumren i många serier nära på slut och det leder väl även också till andra avvikelser från numreringsprinciperna. Sedan kanske resenärerna inte alltid är så pass medvetna om dessa principer att dom höjer på ögonbrynen eller ens reflekterar över att en linje har ett stomlinjenummer utan att vara det. Numreringsprincipen är givetvis till för att förenkla för resenärerna (men även i administrationen) och det vill jag också mena att den gör men det är som med mycket annat som är väl uttänkt och fungerar (relativt väl åtminstone i detta fallet) att alla inte reflekterar över saken så länge det är bra. Många skulle säkert påstå i en undersökning (utan närmare eftertanke) att linjenumret för dem var fullständigt likgiltigt och betydelselöst.

I 760-serien är det väl en del lediga nummer, eller kan det finnas andra planer för dessa? Vi får se om 770-linjerna byter nummer igen om/när det nya stomlinjenätet ska införas. ;) För övrigt stämmer det bra att långt ifrån alla bryr sig om linjenumren. Ibland hör man resenärer använda ändhållplatsens namn som benämning på hela linjen, vilket ju är vanskligt eftersom två linjer kan ha helt olika körvägar även om de har samma ändhållplats.

Beträffande bokstäver i linjenummer anser jag att dessa ska användas ganska restriktivt. Egentligen räcker det kanske med bokstäverna E och X för specialturer som inte körs regelbundet och som därmed inte står i tidtabellen. Möjligtvis kan H och V vara lämpligt för de olika riktningarna på en ringlinje, men i övrigt känns det mer konsekvent att använda olika nummer för olika ordinarie linjesträckningar.