Huvudmeny

Bussförarjobb

Startat av Mr G, 17 september 2014, 12:34:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Jag funderar på att jobba lite extra som busschaufför, och undrar om det är någon som känner till vilka möjligheter som finns att göra det i Stockholmsområdet. Tidigare har jag kört extra för SL, men det är mer än 25 år sen nu, och på den tiden var organisationen väldigt stel, nedärvd från den gamla SS-tiden. Jag vill helst inte jobba helt regelbundet, utan rycka in lite då och då, när det finns behov, och samtidigt passar mig. Jag kan jobba alla tider i veckan, dag/natt vardag/helg.
吉先生

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr G skrivet 17 september 2014, 12:34:02 PM

Jag funderar på att jobba lite extra som busschaufför, och undrar om det är någon som känner till vilka möjligheter som finns att göra det i Stockholmsområdet. Tidigare har jag kört extra för SL, men det är mer än 25 år sen nu, och på den tiden var organisationen väldigt stel, nedärvd från den gamla SS-tiden. Jag vill helst inte jobba helt regelbundet, utan rycka in lite då och då, när det finns behov, och samtidigt passar mig. Jag kan jobba alla tider i veckan, dag/natt vardag/helg.

Det finns ju säkert alla möjligheter till det.

Nackdelen är väl att den decentraliserade personalplaneringen och anställningen som fanns för bara 7-8 år sedan nu är centraliserad, förut kunde man ju gå upp till det garage där man önskade börja, idag ska allt oftast dras i långbänk via någon central personalrekryterare.

Synd att det är Stockholm som är aktuellt, jag hade nog haft lite jobb åt dig annars :-)

Mr G

Låter ju ungefär som det var på SS/SL-tiden, för då var det inte lätt att få jobba på annorlunda sätt, om man inte hade särskilda kontakter förstås. Det var väl lite vad jag var rädd för också, men tänkte att det kanske hade blivit lite enklare när nya företag inför kortare beslutsvägar och mindre administration. Men så kanske är inte fallet.

Var I Sverige håller du själv hus förresten?
吉先生

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr G skrivet 17 september 2014, 13:29:16 PM
Låter ju ungefär som det var på SS/SL-tiden, för då var det inte lätt att få jobba på annorlunda sätt, om man inte hade särskilda kontakter förstås. Det var väl lite vad jag var rädd för också, men tänkte att det kanske hade blivit lite enklare när nya företag inför kortare beslutsvägar och mindre administration. Men så kanske är inte fallet.

Var I Sverige håller du själv hus förresten?

Det förändrades ju mycket efter upphandlingarna och hos flera operatörer så skötte man personalen lokalt, nu har dessa centraliserat detta så i stort så är det nog som under SL tiden före 1980, när jag började 1982 så hade ju alla ytterdistrikt egna personalanställare.

Gotland :-)

Mr G

Lite svårt att pendla kanske  ;D
吉先生