Nils Ericsonsterminalen avstängd

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 november 2007, 16:40:03 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Sedan polisen hittat en misstänkt väska i en stulen bil har ett stort område i Göteborg inklusive Nils Ericsonsterminalen stängts av. Detta medför förstås stora problem för bussarna. Tågtrafiken är dock inte berörd, eftersom centralstationen är öppen. Åtminstone tills vidare.
Göteborgs-Posten vet mera http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=382988 och
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=383019
Även Västtrafik har en kortfattad information på sin hemsida: http://www.vasttrafik.se/sv/Trafiklaget/Trafikforandringar/?clickedID=7295#7295

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2007, 16:40:03 PM
Sedan polisen hittat en misstänkt väska i en stulen bil har ett stort område i Göteborg inklusive Nils Ericsonsterminalen stängts av. Detta medför förstås stora problem för bussarna. Tågtrafiken är dock inte berörd, eftersom centralstationen är öppen. Åtminstone tills vidare.
Göteborgs-Posten vet mera http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=382988 och
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=383019
Även Västtrafik har en kortfattad information på sin hemsida: http://www.vasttrafik.se/sv/Trafiklaget/Trafikforandringar/?clickedID=7295#7295


Låter inget kul...  >:(
Finns det någon "plan B" för sådana här situationer?
Typ att man låter vissa bussar gå från Drottningtorget o andra från Hjalmar Branting platsen osv... ???

Johan

PS: Tågen vänder vi i Lerum, så trafikkontoret får lite att göra!  ;D Passagerarna får "burka", så får man in två tåg på ett spår.  ;D

Nupski

Finns nog ingen krisplan hos vasttrafik.... så folk får glatt irra runt.... borde väl inte vara så svårt att fixa...

Ingemar

Citat från: Tomas skrivet 16 november 2007, 17:36:29 PM
Finns nog ingen krisplan hos vasttrafik.... så folk får glatt irra runt.... borde väl inte vara så svårt att fixa...
Finns ju oändligt många olika varianter att ha planer för, så det måste nog lösas från fall till fall... Men det står ju nu hur trafiken går, problemet är väl bara att få ut informationen till resenärerna
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingemar skrivet 16 november 2007, 17:47:14 PM
Finns ju oändligt många olika varianter att ha planer för, så det måste nog lösas från fall till fall... Men det står ju nu hur trafiken går, problemet är väl bara att få ut informationen till resenärerna

I princip är det väl bara att låta bussarna stanna vid den hållplats som ligger närmast före Nisseterminalen. Dock verkar det som om även Nordstan är oanvändbar. Sedan kan man naturligtvis inte undvika att det blir kaos i trafiken när viktiga leder är avstängda och det drabbar förstås även bussarna.
Några färdiga planer för om sådant skall hända är inte möjligt att konstruera eftersom två händelser aldrig är lika varann. Det finns också en fantasi som sätter begränsningar.
Nu vet jag inte hur folk tar det här i Göteborg i det här fallet men andra gånger stora störningar har inträffat så har folk visat skrämmande liten förståelse för att oväntade saker kan uppstå. Det här är ju ett typexempel på vad som brukar kallas force majeure och då måste alla bjuda till och inte bara skylla på Västtrafik.

Nupski

Ta fall där inte bussarna kan angöra Nils Ericsson terminalen så borde det finnas en plan att vända bussar runt om säg bussar från Särö vänder vid Marklandsgatan, bussar från Härryda vänder vid Heden eller Mölndals bro, bussar norr ifrån Stenungsund, Kungälv vänder vid Hjalmar osv... En sådan skrivelse kan väl inte vara så svår att göra... bygga upp en bank av fallbeskrivningar och situationer som man kan ta hjälp av... sen ha någon form av central styrning av säg alla fordon som rör sig runt Göteborg... iof det kostar nog pengar så det finns väl inget utrymme av...

Johan Hansson

Avspärrningarna ska enligt uppgift vara hävda nu men trafiken kommer att på verkas under hela kvällen.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tomas skrivet 16 november 2007, 18:12:44 PM
Ta fall där inte bussarna kan angöra Nils Ericsson terminalen så borde det finnas en plan att vända bussar runt om säg bussar från Särö vänder vid Marklandsgatan, bussar från Härryda vänder vid Heden eller Mölndals bro, bussar norr ifrån Stenungsund, Kungälv vänder vid Hjalmar osv... En sådan skrivelse kan väl inte vara så svår att göra... bygga upp en bank av fallbeskrivningar och situationer som man kan ta hjälp av... sen ha någon form av central styrning av säg alla fordon som rör sig runt Göteborg... iof det kostar nog pengar så det finns väl inget utrymme av...

Nej då. Sedan skall man göra en om Brunnsparken blir avstängd, och en om Hjalmar Brantingsplatsen blir avstängd och en om Heden blir avstängd etc. Så skall man också göra en om Nisse och Brunnsparken är avstängda men Hjalmar fungerar. Eller om Hjalmar och Brunnsparken är avstängda men Nisse fungerar men är svåråtkomligt på grund av trafikstörningar. Etc. Det är inte så lätt. Det vore lätt om man i förväg visste var det skulle bli avstängningar men det vet man nu inte. Man måste också ta hänsyn om tågtrafiken fungerar och kan avlasta bussarna eller motsvarande för om spårvagnarna kommer fram.
Jag tror inte man behöver färdiga planer. Men man behöver en kreativ trafikledning. Vilket man mycket väl kan ha haft i det här fallet - det vet jag inte.

Zella

#8
En polare skulle tagit L80 men den var spårlöst borta så han tjänade på att åka med mig :)... bussarna satt fast ute på linjen... jag försökte få med mig så många som möjligt... proppfullbuss var det till Hovås Nedre

Inte dåligt att vända i en korsning...





Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Axel

Göteborgs-Posten skriver om terminalvärden som får jobba övertid för att alla resenärer ska komma dit de vill.
De som skulle åkt kl 15 får åka först. I tur och ordning enligt biljettlistorna. Det verkar gälla samtliga bolag, eftersom orter som Oslo, Ulricehamn och Lund nämns.

När började linje 100 med biljettlistor?

Bernt Talbrant

Citat från: Axel skrivet 16 november 2007, 23:40:58 PM
Göteborgs-Posten skriver om terminalvärden som får jobba övertid för att alla resenärer ska komma dit de vill.
De som skulle åkt kl 15 får åka först. I tur och ordning enligt biljettlistorna. Det verkar gälla samtliga bolag, eftersom orter som Oslo, Ulricehamn och Lund nämns.

När började linje 100 med biljettlistor?


Man kanske skulle åka med Swebus Express?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Axel skrivet 16 november 2007, 23:40:58 PM
Göteborgs-Posten skriver om terminalvärden som får jobba övertid för att alla resenärer ska komma dit de vill.
De som skulle åkt kl 15 får åka först. I tur och ordning enligt biljettlistorna. Det verkar gälla samtliga bolag, eftersom orter som Oslo, Ulricehamn och Lund nämns.

När började linje 100 med biljettlistor?


Linje 100 gick under tiden som Nisse var stängt till och från Heden. Dessutom finns det åtminstone från Göteborg ett alternativ som fungerade: tåget. Så de som tänkt sig åka med linje 100 lär nog ha kommit i väg. Swebus Express trafikerar även Ulricehamn - eller åtminstone Brunnsnäs.