Scania "långboggi" på 508:an (Arriva) - 12 september 2014

Startat av Mikael T Nilsson, 12 september 2014, 18:33:19 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Idag dök Norrorts långboggivagn 7671 upp på linje 508. Annars är man van vid att se Råstas något kortare Scaniaboggivagnar på 508:an.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Det fungerar väl om man är försiktig, men det är ju inte direkt den lämpligaste vagntypen på vissa av de trängre partierna genom Solna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 12 september 2014, 18:40:42 PM
Det fungerar väl om man är försiktig, men det är ju inte direkt den lämpligaste vagntypen på vissa av de trängre partierna genom Solna.

Vi kör ju VDL på den linjen och denna funkar nästan bättre än dom i så fall. Just 508:an har väl bara haft problem med korsningen Frösundaleden/Solnavägen, resten är helt okej.

buskörare

Dagtid på vardagarna tror jag vi i norrort kör mer avgångar på den linjen än vad Råsta gör?

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 12 september 2014, 18:40:42 PM

Ja, jag kan tänka mig att det blir trångt på en del ställen i Solna.

Citat från: buskörare skrivet 12 september 2014, 23:08:45 PM
Vi kör ju VDL på den linjen och denna funkar nästan bättre än dom i så fall. Just 508:an har väl bara haft problem med korsningen Frösundaleden/Solnavägen, resten är helt okej.

Ja, jag har sett VDL-vagnar i både 85xx- och 8700-serien på 508:an. Om jag inte missminner mig så körde 8504, den kortare varianten av VDL-boggi, på 508 igår.

Citat från: buskörare skrivet 12 september 2014, 23:09:22 PM
Dagtid på vardagarna tror jag vi i norrort kör mer avgångar på den linjen än vad Råsta gör?

Det verkar stämma. Under eftermiddagen igår var det en väldig blandning av Norrortsvagnar på linjen, Volvo B9S, VDL, Scania led, Scania boggi.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 12 september 2014, 23:08:45 PM

Visst går det, men det är inte sällan man ser att det är på marginalerna. Speciellt baksvepet gör att fordon i intilliggande filer liksom stolpar, staket mm. lever lite riskabelt. Sen är det inte bara Solna utan rent allmänt i Storstockholm så är gatorna de flesta fall inte heller dimensionerade för denna typ av fordon. Det har från både flera kommuner såväl som t.ex. från TrV-håll även uttryckts en viss förvåning över lämpligheten av användandet av vissa fordonstyper även om det oftast fungerar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 13 september 2014, 09:13:43 AM
Visst går det, men det är inte sällan man ser att det är på marginalerna. Speciellt baksvepet gör att fordon i intilliggande filer liksom stolpar, staket mm. lever lite riskabelt. Sen är det inte bara Solna utan rent allmänt i Storstockholm så är gatorna de flesta fall inte heller dimensionerade för denna typ av fordon. Det har från både flera kommuner såväl som t.ex. från TrV-håll även uttryckts en viss förvåning över lämpligheten av användandet av vissa fordonstyper även om det oftast fungerar.

Jo, jag vet hur en boggi funkar  ;)
Men just 508:an tycker jag inte är så trång att det ställer till det.

Nico

Att du har koll det vet jag...  ;)

Tänkte mera allmänt och det finns ju förare av olika kaliber samt att bussen kanske ska vidare på annat sedan. Samtidigt är det kanske så att det fungerar under optimala förhållanden, men som det ser ut i bl.a. Solna så behövs det inte mycket för att det ska bli problem och det är därför jag även tyckte att det känns lite som att utmana ödet på så vis.

Det finns som sagt även ett visst förbehåll från kommunernas tjänstemän liksom att boggivagnarna (oavsett längd) är även överrepresenterade i skadestatistiken.

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 13 september 2014, 16:06:55 PM

Det finns som sagt även ett visst förbehåll från kommunernas tjänstemän liksom att boggivagnarna (oavsett längd) är även överrepresenterade i skadestatistiken.

Styrbar tredje axel på alla?

Kan ju vara bra om förarna är välutbildade, annars är en stel axel bättre eftersom man hela tiden kan avgöra var bussen kommer att hamna, men det kräver lite mer utrymme.

Nico

I princip är det styrbar tredje axel på samtliga nya boggivagnstyper som rullar i SL-området. Boggi med stel tredje axel blir mer och mer sällsynt i takt med att äldre vagnar fasas ut.

Annars lobbar man hela tiden på de trafiktekniska kommunmöten som hålls för att 15 meters boggivagn med stel tredje axel ändå bör vara dimensionerande fordon vad gäller utrymme vid sväng mm. För kommunerna är det dock en kostnadsfråga och inte ens vid nybyggnation är det säkert att man får gehör för detta. På många ny- eller ombyggda byggda gator så är det fortfarande inte så att man tar hänsyn till boggivagnar.

Rent allmänt är det ju även en komplex miljö där alla trafikslag helst vill ha sina behov tillgodosedda, men utrymmet är ju inte oändligt varför det i många fall blir halvdant när man t.ex. ska få dit både cykelbana, gångbana och sedan körfält för övrig trafik.

Alfred E. Neuman