Så vill partierna ändra SL-priserna

Startat av eldani, 08 september 2014, 13:01:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


buskörare

Intressant att V som lobbar för "nolltaxa" i andra län, lägger det högsta biljettpriset här.

Ersa

Vad menas med "enkelbiljett" nu då kupongerna sedan länge är borta från bussarna? Räknar man reskassan som enkelbiljetter? Eller menar man papperskorten som bara säljs på en handfull ställen med flera mils avstånd, här i kommunen?
Hur ska Moderaterna kunna ta bort Accesskorten, speciellt då operatörernas enda inkomstkälla är via registrerade resor (VBP)?

Antingen har landstingspolitikerna dålig koll på sin egen verksamhet, eller så är det "kobladet" vars journalister är alldeles för otydliga.

buskörare


Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 15 september 2014, 10:22:03 AM
Blir det enhetstaxa nu då?

Nej, Alliansen är större än de röd-gröna i Stockholms landsting enligt det preliminära valresultatet. Marginalen är drygt två procentenheter så det lär knappast ändra sig i den slutliga sammanräkningen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

http://www.dn.se/sthlm/alliansen-styr-stockholms-landsting-vidare/

Nu har det dock kommit fram att Moderaterna i Landstinget i framtiden vill ersätta dagens Access med ett "check-in check-out system", där man på något vis måste registrera när man stiger av bussen, eller lämnar tunnelbanan eller spårtrafikens stationer. Varför de inte talat högt om detta innan valet kan man ju fundera över.

buskörare

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2014, 12:15:52 PM
Nej, Alliansen är större än de röd-gröna i Stockholms landsting enligt det preliminära valresultatet. Marginalen är drygt två procentenheter så det lär knappast ändra sig i den slutliga sammanräkningen.

Aha, igår såg det ut att bli rött. Men det var inte riktigt färdigt än.

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 15 september 2014, 13:37:18 PM
Aha, igår såg det ut att bli rött. Men det var inte riktigt färdigt än.

Fast det är klart att de röd-gröna kan ju få hjälp av Sverigedemokraterna att genomföra enhetstaxan. Så än kanske vi inte skall ropa hej.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 15 september 2014, 12:28:31 PM
http://www.dn.se/sthlm/alliansen-styr-stockholms-landsting-vidare/

Nu har det dock kommit fram att Moderaterna i Landstinget i framtiden vill ersätta dagens Access med ett "check-in check-out system", där man på något vis måste registrera när man stiger av bussen, eller lämnar tunnelbanan eller spårtrafikens stationer. Varför de inte talat högt om detta innan valet kan man ju fundera över.

Medan politikerna i Västtrafiks styrelse gör allt för att avskaffa ett sådant system. Vad jag förstår är det enighet på den punkten.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 15 september 2014, 12:28:31 PM
http://www.dn.se/sthlm/alliansen-styr-stockholms-landsting-vidare/

Nu har det dock kommit fram att Moderaterna i Landstinget i framtiden vill ersätta dagens Access med ett "check-in check-out system", där man på något vis måste registrera när man stiger av bussen, eller lämnar tunnelbanan eller spårtrafikens stationer. Varför de inte talat högt om detta innan valet kan man ju fundera över.

Enligt radion blev det visst maktskifte?

Ersa

#10
http://www.val.se/val/val2014/valnatt/L/lan/01/index.html

Och som det skrivs i SSS-forum: "Inget block har majoritet. SD är vågmästare. Ett blocköverskridande samarbete krävs."
https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=37557&start=20

Samt i DN-artiken ovan: "SD har inte presenterat vare sig någon hälso- och sjukvårdspolitik eller något trafikpolitiskt program. Jag har ingen aning om vilka de här nio sverigedemokraterna är, säger Torbjörn Rosdahl (M)"

Så svaret på frågan går väl inte att få genom att bara veta vad Alliansen och de rödgröna vill, utan även vad vågmästarpartiet tänkt sig. Oavsett vad man tycker om SDs övriga politik och kärnfrågor, kan man väl ändå få lov att bli en aning bekymrad över att ett parti utan tydlig redogjord trafikpolitik fått en avgörande roll i Landstinget. Vad vill SD ha för slags taxa?

Staffan Sävenfjord

Citat från: buskörare skrivet 15 september 2014, 15:13:11 PM
Enligt radion blev det visst maktskifte?

Jag hörde det också men det gällde Stockholms stad. SL-taxorna är landstingspolitikernas bord.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 september 2014, 14:14:19 PM
Medan politikerna i Västtrafiks styrelse gör allt för att avskaffa ett sådant system. Vad jag förstår är det enighet på den punkten.
Check in /check ut finns ju i Danmark och där tycks det fungera

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 15 september 2014, 18:56:35 PM
Check in /check ut finns ju i Danmark och där tycks det fungera

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Förutom en hel del tekniskt strul fungerar det bra hos Västtrafik också. Det är några stupida och högljudda individer som inte vill acceptera det dock. Samt som sagt politiker som lyssnar till dessa. Själv tycker jag det fungerar utmärkt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BSB101

Att lägga ner stora belopp på ombyggnad av spärrar, installation av läsare på bussar, spårvagnar och tåg känns inte särskilt smart.  Om det är gratisåkandet man vill åt är nog ökande kontroller betydligt mer kostnadseffektiv samt något man kan införa "imorgon".