V går till val på avgiftsfri kollektivtrafik

Startat av Ersa, 07 september 2014, 21:03:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO

JH

Det är säkert en rimlig tanke för den vars skattepengar redan går till kollektivtrafiken men i praktiken missbrukas det när bussen blir kombinerad värmestuga och fritidsgård. Detta går ut över normala resenärer som ständigt får ståplats, blir ett problem där bussarna redan nu fylls över godkänt antal i rusningstrafiken, orsakar fler konflikter om t.ex. barnvagnsplatser och utsätter chaufförerna för ännu mer tidspress. Respekten för fordon och chaufförer är redan i botten så när vem som helst får kliva in i bussen och "ha rätt till den" kan det bara gå utför.

Denna pessimism gäller stadstrafiken i större städer, länsbussar drabbas nog mindre.

BSB101

Om nu bussarna ska blir fritidsgårdar finns det en enkel lösning. Fler fritidsgårdar ute i alla kommundelar. Det finns många för- och nackdelar med avgiftsfri kollektivtrafik men att dra in argument som beror på helt andra problem/beslut är lågt.

JH

Citat från: BSB101 skrivet 08 september 2014, 09:44:52 AMDet finns många för- och nackdelar med avgiftsfri kollektivtrafik men att dra in argument som beror på helt andra problem/beslut är lågt.

Jag vet inget om över- eller underskott av fritidsgårdar. Jag tror inte att det är något som 00-talisterna lockas av överhuvudtaget. Vad jag menar är folk som sitter i bussen av annan anledning än resa eller bussåkningsintresse. "Fritidsgård" var bara en av alla passande metaforer.

DEB

Visst lär det kosta en slant i uteblivna biljettintäkter, men samtidigt faller kostnader för biljettsystem, administrativa avgifter, kontrollanter och biljettförsäljare med mera bort. Dessutom en stor tjänst för miljön om fler lockas att ta bussen istället för bilen. Betydligt effektivare åtgärd för miljön än att subventionera dyra el- och hybridbilar med några tusenlappar som ändå ingen vanlig Svensson ens kan drömma om att ha råd med.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Mustman

Håller med om att "fritidsgårds"argumentet faller.... oavsätt vilka man syftar på ska använda bussarna till annat än resande så gör dom ju det i avsaknad av bättre alternativ. Så då får man väll lösa de problemen... som ju ändå behöver lösas. Nolltaxa har stora vinster... miljön, rörligheten för socioekonomiskt svaga grupper utan bil osv. Visst kommer det kräva att fler fordon köpsin och fler förare anställs. Eftersom att resande kommer att öka... Men skulle det vara negativt?
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

buskörare

Citat från: Mustman skrivet 09 september 2014, 15:48:41 PM
Håller med om att "fritidsgårds"argumentet faller.... oavsätt vilka man syftar på ska använda bussarna till annat än resande så gör dom ju det i avsaknad av bättre alternativ. Så då får man väll lösa de problemen... som ju ändå behöver lösas. Nolltaxa har stora vinster... miljön, rörligheten för socioekonomiskt svaga grupper utan bil osv. Visst kommer det kräva att fler fordon köpsin och fler förare anställs. Eftersom att resande kommer att öka... Men skulle det vara negativt?

Jag var med under "nolltaxans" tid i Örebro och det var inte kul. Bussarna blev ställena man förfestade på. De förväntade hemlösa osv blev aldrig nått problem, det var ungdomarna som ställde till det. Förfesterna orsakade andra problem, så som vandaliserade bussar, man lekte med nödöppningsknapparna osv. Vi förare hade ett h*****e rent ut sagt.
Så nolltaxan medför problem man inte riktigt väntar sig, det ska man tänka på. Men funkar det och resenärerna sköter sig, så är det nog rätt bra.

Delfinen76

Samma i Stockholm. Här vill både Feminists Insiativ (FI), Vänsterpartiet (V) och Miljöpatiet (MP) ha gratis kollektivtrafik!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

John P

Citat från: buskörare skrivet 09 september 2014, 22:37:09 PM
Jag var med under "nolltaxans" tid i Örebro och det var inte kul. Bussarna blev ställena man förfestade på. De förväntade hemlösa osv blev aldrig nått problem, det var ungdomarna som ställde till det. Förfesterna orsakade andra problem, så som vandaliserade bussar, man lekte med nödöppningsknapparna osv. Vi förare hade ett h*****e rent ut sagt.
Så nolltaxan medför problem man inte riktigt väntar sig, det ska man tänka på. Men funkar det och resenärerna sköter sig, så är det nog rätt bra.

Intressant att höra från en som har praktiskt erfarenhet från nolltaxa.
Jag kör buss i Trollhättan/ Vänersborg och jag är inte alls förtjust i dessa tankar kring nolltaxa, ( även om det inte finns förslag på nolltaxa just här) de motargument mot nolltaxa som redan tagits upp håller jag i mångt och mycket med om och dessutom skulle nog bussföraryrkets status försämras än mer. Jag tror att ett t.ex " hej", " godmorgon", tjeena" eller" hej igen" eller   i bland bara en nickning och ett leende  betyder väldigt mycket i upplevelsen resenären får av bussresan, är bussföraren trevlig och är bussen i prydligt skick och körningen behaglig så uppskattar resenärerna detta och i många fall förebyggs skadegörelse , nedskräpning m.m. Är bussresan avgiftsfri och man inte heller behöver " stämpla" något kort kommer förmodligen många bara att kliva på och kontakten med föraren minskar, föraren blir hel enkelt mer anonym. Bussen blir lite som en rullande trottoar och inte ett fortskaffningsmedel.
Resor som är väldigt korta, där resenären egentligen skulle gått om det inte var gratis ( förlåt, avgiftsfritt!), skulle säkert öka väldigt mycket och resenärer som skall åka lite längre  tvingas stå eller vänta på nästa buss. Visst, man kan köpa större fordon, men det kostar och pengar finns, tro det eller ej, i en begränsad mängd. Folk på landet som redan har gles busstrafik kommer nog inte att gagnas av nolltaxa i någon större omfattning, trafiken riskerar nog att bli ännu sämre.  Man kan också undra om de som i dag köper dyra månadskort skulle tycka att lokalbussresor skulle vara attraktiva om kvaliteten försämras, för kvaliteten kommer nog att försämras!?!
Nej, dessa riskerar man nog att förlora, de tar nog bilen till tåget eller bil hela vägen ...
Jag är också lite trött på att man inte värderar förarens jobb, som är långt mer än att köra... Nobinas slogan är t.ex " Vi förenklar människors vardagsresande" och rent konkret kan det vara :..... Vi informerar, tipsar om resvägar, laddar kort, säljer biljetter , " guidar" folk dit de ska m.m. Vi hjälper och servar de som har det lite svårt t.ex de med rolator .Vi hjälper till med bagage, Vi ser till att folk kommer med anslutningar m.m När det gäller körningen så kör vi tidiga mornar och sena nätter året om i skiftande väderlek, på konstiga arbetstider-....
Vi  håller bussen i ett trevligt skick invändigt, en del förare till och med sköter städning och utvändig tvätt samt säkerhetskontroll.
Men tro det eller ej jag stortrivs  som bussförare !   :)

Nej, nolltaxa tror jag inte på, men gärna lägre priser, mycket pengar skulle kunna sparas genom minskad byråkrati hos trafikhuvudmännen. Vi kanske inte alltid behöver köra med de nyaste bussarna, dessutom borde r rejäla renoveringar med uppgraderade motorer uppmuntras. Behövs hållplatsutrop på linjer som bara går några få ggr. dag ?
Behöver verkligen bussen alltid vara i trafikhuvudmannens färg m.m?
Är det inte lite löjligt med krav på bussar som har 50 platser när det oftast skulle räckt med 25 platser.
Det finns nog mycket man skulle kunna göra för att få en billigare kollektivtrafik som är lika bra eller bättre !
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Klaverdörr

Citat från: AO skrivet 08 september 2014, 00:38:11 AM
Samma löfte även för Gävle.

Redan idag har stadstrafiken problem med för små bussar i Gävle då den mesta trafiken körs med 12-metersbussar. Det finns 10st ledbussar och en boggiebuss, om trafiken blir "gratis" ser då Vänsterpartiet till att ca 30st bussar byts till ledbussar på en kostnad för ca 2-3 miljoner/st i startskedet då resandet kommer öka lavinartat fort det införs?

Detta är förbannat sjukt lovande som INTE kan bära sig! Inget är gratis, allt ska betalas och vem gör det?

sa0azs

Citat från: krister.ekberg skrivet 10 september 2014, 19:47:17 PM
Samma i Stockholm. Här vill både Feminists Insiativ (FI), Vänsterpartiet (V) och Miljöpatiet (MP) ha gratis kollektivtrafik!

Det där med "gratis" är ju rent trams. Det betyder "någon annan betalar", i det här fallet via skattsedeln.

Problemet är att sådant som är "gratis" ofta leder till ett överutnyttjande.

Ersa

Citat från: krister.ekberg skrivet 10 september 2014, 19:47:17 PM

Inte riktigt. I denna tråd kan man läsa om hur Vänsterpartiet i SLL först och främst vill ta bort zonerna och skapa en enhetstaxa för enkelbiljetter. Vad nu de menar med enkelbiljetter, då sådana ju inte sålts ombord på många år. Möjligtvis menar man papperskorten som säljs på ett fåtal ställen, samt sms-biljetterna. Kanske menar man även reskassan. Svårt att veta när det gäller en så otydligt skriven artikel.
Detta medan Moderaterna sägs vilja "förändra tekniken så att Accesskorten inte behövs". Vad nu det betyder.

Personligen tror jag mest på Folkpartiets linje, att i första hand hålla priserna nere på busskorten, då det ju är dessa kort de flesta resenärer använder. Varför vänstern ofta drar upp enkelbiljetter i sina prisjämförelser har jag aldrig förstått, då dessa inte är tänkta för regelbundna resenärer, utan mestadels för någon enstaka turist.

Ersa

Citat från: sa0azs skrivet 11 september 2014, 21:05:12 PM
Det där med "gratis" är ju rent trams. Det betyder "någon annan betalar", i det här fallet via skattsedeln.

Problemet är att sådant som är "gratis" ofta leder till ett överutnyttjande.

Se bara på de tryckta SL-tidtabellerna. Gratis är de, och slöseriet är enormt jämfört med de städer i övriga landet där de kostar 5 kr, vilket är ett självkostnadspris. Överutnyttjandet leder till att det är ständig brist på dem, men inte till någon förståelse från resenärerna att de tar slut jättefort just pga att de tyvärr är gratis.

Man undrar ju om folk (inkl politiker) ibland använder fel ordval avsiktligt! Det är nästan så att man borde ställa dem till svart som de använder felaktiga ord som "gratis" istället för det korrekta "avgiftsfritt", eller (ej bussrelaterat) t.ex det felaktiga "vinst i välfärden" istället för det korrekta "vinstuttag i välfärden".

När ordet "gratis" dyker upp i kollektivtrafikdebatter öga mot öga blir jag genast lite tvär, och hävdar att personalen och verkstäderna inte arbetar gratis/ideellt, att busstillverkarna inte skänker bort bussar, och att bränsleföretagen inte skänker bort bränsle till bussföretagarna. ::)

ichessy

Citat från: JH skrivet 08 september 2014, 06:09:16 AM
Det är säkert en rimlig tanke för den vars skattepengar redan går till kollektivtrafiken men i praktiken missbrukas det när bussen blir kombinerad värmestuga och fritidsgård.

När bussen blir en fritidsgård, de har man upplevt som resenär på SL linje 520 förbi Viby förut.
Software Developer