Visionskartor (spårväg i Stockholm + Roslagsbanan)

Startat av Andreas91, 04 september 2014, 21:25:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej!

Fick en liten idé att skapa några rediga visionskartor. Ena kartan föreställer hur en del av Stockholms spårvägsnät skulle kunna se ut. (Som synes finns ex. innerstadsspårvägar i begränsat antal, vilket här beror på utrymmesbrist..)

En andra karta visar en återuppbyggnad av vissa av dagens nerlagda sträckor på Roslagsbanan. Gemensamt för båda visionskartorna var att knyta samman "ensamstående linjer" (12:an + 21:an + 22:an, Roslagsbanan + ULJ osv.) Jag finner det extremt osannolikt att detta någonsin kommer ske i verkligheten, och om det skulle göra det, så lär det nog isf vara verklighet efter alla vi forumiters livstider.

I alla fall - här är kartorna:

Roslagsbanan:

Spårväg Stockholm:

Symbolförklaring:

[nummer] (ex. [22] ) innebär ordinarie slutstation för en linje. (I exemplet linje 22)
<nummer> (ex. <12>) innebär en alternativ slutstation någonstans ute på linjen. Dessa stationer kan utgöra slutstation för ex. insatståg i rusningstrafik. (I exemplet en alternativ slutstation för linje 12)
O-stationer har lite varierande betydelser beroende på karta. För Roslagsbanan gäller: större station (ofta en slutstation för tåg) och/eller en större anslutningsstation (Alla tågstationer som har någon form av bussförbindelse har alltså inte fått denna stationssymbol). För spårvägskartan gäller: Endast slutstationer - ordinarie eller alternativa.
Övrig information ang. stationer är utmarkerat i resp. karta.

Linjesträckningar Spårvägarna:

Stadslinjer:
7 T-Centralen - Skansen - Valdermarsudde
7N Frihamnen - Valdermarsudde
8 T-Centralen - Ropsten - Larsberg - AGA

Förortslinjer:
12 Ekerö centrum - Drottningholm - Nockeby - Ålstens gård - Alvik - Solvalla - Kista
20 Bergshamra - Rudboda
21 Ropsten - AGA - Brevik - Gåshaga brygga
22 Sickla station - Gullmarsplan - Liljeholmen - Alvik strand - Alvik - Solna station - Danderyds sjukhus
23 Ropsten - Johannesfred - Alvik - Liljeholmen - Gullmarsplan
24 Helenelund - Alvik - Liljeholmen - Gullmarsplan - Saltsjö-Järla
25 Älvsjö station - Gullmarsplan - Saltsjö-Duvnäs - Saltsjöbaden
26 Slussen - Solsidan
26S Slussen - Igelboda (Skip-stop linje. Endast i rusningstrafik!)

Tvärbana Norrort:
N1 Helenelund - Täby Centrum

Tvärbana Syd:
S1 Älvsjö station - Hökarängen - Tyresö centrum

Linjesträckningar Roslagsbanan:

27 Stockholms östra - Kårsta
27S Stockholms östra - Vallentuna - Lindholmen (Skip-stop linje. Endast i rusningstrafik!)
28 Stockholms östra - Viggbyholm - Åkersberga - Österskär
28S Stockholms östra - Hägernäs - Åkersberga (Skip-stop linje. Endast i rusningstrafik!)
29 Stockholms östra - Näsbypark
30 Stockholms östra - Hallstavik - Östhammar - Öregrund
30S Stockholms östra - Rimbo - Norrtälje (Skip-stop linje. Endast i rusningstrafik!)
31 Uppsala östra - Faringe - Rimbo
31S Uppsala östra - Almunge - Rimbo (Skip-stop linje. Endast i rusningstrafik!)
32 Rimbo - Norrtälje
33 Knutby - Edsbro - Hallstavik (Har delvis missat att skriva ut vissa av slutstationerna på kartan...)
34 Grisslehamn - Älmsta - Norrtälje - Södersvik - Kapellskär

Ersa

Inte ens de mest optimistiska tågförespråkarna i Roslagen förespråkar idag någon järnväg till Kapellskär, Edsbro och Rånäs/Knutby. Även om en rejäl museijärnväg Rimbo-Faringe vore kul! ;)

Förstavalet är idag givetvis en återuppbyggd bana till Rimbo på ny sträcka mellan Kårsta och Rö.
Efter detta finns det idag enbart vissa långt framskjutna planer på vidareutbyggnad till Norrtälje. Dock med en ny station i Finsta som enda delstopp, och därefter raka spåret (höhö) till Norrtälje väster om E18, norr om byn Sätuna.

Angående dina kartor skulle du även kunna lägga till den redan existerande godsjärnvägen från Hallstavik mot Österbybruk som det ju vore kul med persontrafik på. I alla fall på kartor som dessa.

Carl Eric

Du har ju glömt Roslagsbanans utbyggnad till Arlanda! ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

virtual1

Kul idé :-) - men försök gärna få in spårväg syd också =) - lyft upp Alvik/ekeröbanan i övre vänsterhörn så har du plats med spårväg syd också i nedre vänstra hörn =)

Andreas91

Ersa: Haha - jag hade inte väntat mig att jag skulle vara "värst" bland optimisterna. Jag får kanske ta och sansa mig lite!  ;D

Kårsta - Rimbo förstår jag verkligen inte varför det inte redan är återuppbyggt. Hur svårt kan det egentligen vara att återuppbygga den sträckan? Politikerna kan satsa 10-tals miljarder på Förbifart Stockholm och lova guld och gröna skogar om byggda t-banor på korsen och tvärsen, men den (i det här fallet) lilla sträckan kan man definitivt inte bygga. Hur ser det ut mellan Kårsta och Rimbo? Finns mycket av den gamla banvallen kvar? Instämmer med dig till fullo när det gäller museijärnvägen!  :)

Persontrafik Hallstavik - Österbybruk - Örbyhus (eller vidare norrut? =) ) kan vi säkert ordna till! Har du något önskemål om stationer, skall linjen vara en del av SL (som linjerna på den ursprungliga kartan) eller t.ex. vara en del av UL? Ge gärna fler önskemål, så kan jag försöka anpassa kartan efter det.

Carl Eric: Attans! ;) Ja, den missade jag helt och hållet. Lägger in linjen när jag uppdaterar kartan.

virtual1: Tack! =) Jag lägger in Spårväg Syd i den uppdaterade kartan. Jag hade tänkt lägga in den tidigare, men vart lite ställd över sträckningen söderut från Älvsjö.. Av den anledningen kom endast "S1" med i den ursprungliga kartan. Känner du till någon bra länk över en planerad linjesträcka av Spårväg Syd, alt. att du har ett eget önskemål om den spårvägens sträckning? Återkoppla gärna till mig, så skall jag se vad jag kan göra.

Till övriga forumiter: Har ni några tankar och idéer kring kartorna, så var inte "rädda" för att isf tipsa mig om ändringar av linjer, ev. tillägg av nya linjer. (Alla får givetvis ge tips och kommentarer - givetvis även ni som redan har återkopplat! =) )

Hur gör du om man vill skapa en egen karta? Jag har använt mig av denna webbsida: http://ictmagic.sharedby.co/share/E5w801
För att skapa en ny karta, välj "new"-ikonen i valmenyn till vänster. Good luck!

Ersa

Återuppbyggnaden Kårsta-Rimbo är en stor valfråga inom kommunen i år, och nästan alla partier oavsett färg är optimistiska. Detta medan sträckan Molnby-Arlanda är det som landstingspolitikerna hellre talar om.
Med tanke på den nya tågdepå som planeras norr om Vallentuna är spåren till Rimbo och Arlanda inte heller långt ute i periferin, och Vallentuna blir mera en knutpunkt än en avlägsen station.

Sträckan från Hallstavik och vidare mot Österbybruk ska (i denna optimistiska "fantasi") givetvis gå med Upptågslackade dieseldrivna rälsbussar i UL-tjänst. Detta då sträckan mestadels ligger inom Uppsala län, samt att UL har god vana av länsöverskridande trafik till Norrtälje kommun, medan SL mest bara krånglar till allt. :P

virtual1

Citat
virtual1: Tack! =) Jag lägger in Spårväg Syd i den uppdaterade kartan. Jag hade tänkt lägga in den tidigare, men vart lite ställd över sträckningen söderut från Älvsjö.. Av den anledningen kom endast "S1" med i den ursprungliga kartan. Känner du till någon bra länk över en planerad linjesträcka av Spårväg Syd, alt. att du har ett eget önskemål om den spårvägens sträckning? Återkoppla gärna till mig, så skall jag se vad jag kan göra.

Jajemensan =) - http://stockholmiana.files.wordpress.com/2014/03/karta-sparvag-syd.gif - här har du en bra sammanställning, men min egen förordan är att dra den via gamla Södertäljevägen istället för via Smista Allé/Skärholmsvägen, så då ska det dit en hållplats vid Segeltorps centrum ist. för Sätra/Bredäng/Smista Allé

Jonas Gustafsson

Vilket program använder du för att rita kartorna?
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.