Två Volvo - men med 62 års åldersskillnad

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 september 2014, 21:45:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Båda dessa bussar är Volvo. Men det är också det enda som förenar dem. Den bruna är från 1948 och den blå är från 2010. Den bruna är tillverkad i Skänninge och den blå i Polen. Den bruna har varit i Paris och kanske också Marseille eftersom det går att skylta så. Den blå torde inte ha varit längre söderut än Ullared efter leveransen. Men den här lördagseftermiddagen träffades de i Svenljunga.









Bussen N200 är nog den enda buss som har en egen blogg:
http://turistbussn200.blogspot.se/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

BengaB40

Hej! Det är trevligt när generationer kan samsas!  Hälsn. BengaB40

yngrot

Trevlig  bild  den blå har jag rattat några ggr  så den har iaf även varit i Tranemo  ;) 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

När jag ser på bilderna så ser jag en vacker skönhet tillsammans med en ointressant och tråkig buss. För 8700 tycker jag känns liksom intetsägande och vardagsgrå. Visst, jag har kört många mil med 8700 men så värst spännande är de ju inte att köra. Den bruna bussen däremot är helt underbar :D

Men om några år kommer bilderna att kännas annorlunda. För då kommer troligen den bruna bussen finnas kvar i livet någonstans. Troligen även då vårdas med kärlek. Men 8700 däremot kommer man tycka blir en raritet ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

pegee

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 09 september 2014, 20:30:54 PM
Men om några år kommer bilderna att kännas annorlunda. För då kommer troligen den bruna bussen finnas kvar i livet någonstans. Troligen även då vårdas med kärlek. Men 8700 däremot kommer man tycka blir en raritet ;)

Ja, att 8700 och dess likar kommer nog att bli sällsynta som gamla är jag helt övertygad om. Att hålla dagens bussar igång som veteranfordon blir inte lätt. All elektronik som kontrollerar dessa bussar blir en utmaning för framtida bussbevarare! Medan däremot dagens veteranbussar med gammal hederlig mekanik rakt igenom, kan bli hur gamla som helst om de sköts väl. 
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.