Tog sej en lur på Rosa express

Startat av Clabbe, 01 september 2014, 08:00:18 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.


John P

Och bussföraren var nog också trött efter sitt arbetspass eftersom han inte upptäckte killen....

Kör jag kvällspass och kör sista turen brukar jag gå i genom bussen vid ändhållplatsen innan jag åker till depån (tar inte ens en minut). Tillbaka på depån  kollar jag  alltid i genom bussen innan jag stänger och bryter huvudströmmen. Ställer man av bussen under dagtid och den skall ut i gen är det extra viktigt att man plockar upp skräp återställer ryggstöd gardiner m.m
Visst, alla kan göra fel, det är högst mänskligt, men man får inte ha så bråttom hem att sådant här händer...
Bussförare på Nobina Trollhättan.

Henke

Jag har som vana att alltid gå igenom bussen vid varje ändhållplats, om tid finns. Är det sista hållplatsen för dagen så är det extra viktigt och det tillhör arbetet att se till att bussen är tom. Finns flera anledningar till att alltid gå igenom bussen. Kvarglömda saker, sovande människor, klo**er osv. Vissa kvällar har det varit så illa att det inte varit lämpligt att ta bussen i trafik innan storstädning. Inte kul när någon ställt in en nerspydd buss på t.ex lördagskvällen, och man får den på måndag morgon.  Oftast sker sådant i bakre delen av bussen... Så mig stör det kanske inte så mycket. Men synd om alla pendlare som ska till stan på måndagsmorgonen och måste sitta i stanken. Såklart att vagnbyte är att föredra vid såna tillfällen. Men ibland finns det inte resurser att tillgå på 10 minuter 5 mil från huvuddepån.  Bl.a därför är det viktigt att alltid gå igenom bussen innan man ställer in den.  Och om man inte själv åtgärdar ev brister, så måste man Isf meddela om detta.

yngrot

Jag kollar oxå efter i princip varje tur  .. men jag tipsar den som somnat om att ställa larmet  nån minut innan bussen kommer till hpl de ska av på .. förhoppningsvis  lär de sig av detta .. 

Går man genom bussen så ofta man kan och tar bort skräp och rättar till gardiner bälten  så ser det ju mycket bättre ut och ofta blir det mindre mängd skräp .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Clabbe

Ja det är ju så att om man tar två minuter o plockar så behöver inte nästa gäng tänka att: Skit i de' de ser ju redan j-vligt ut

JH

Ett råd om sovande passagerare: Ställ dig bredvid eller ännu längre bak när du väcker dem. Folk kan börja vifta med armarna och klappa till dig om du står i vägen. Om vederbörande har knaprat roliga piller kan det gå ännu värre. Om man går igenom bussen på ändhållplatsen i stället för en avlägsen depå är det förmodligen närmare passagerarens egentliga mål och om det hjälper kan man kanske släppa av denne längs hemvägen.

yngrot

Citat från: JH skrivet 01 september 2014, 21:10:22 PM
Ett råd om sovande passagerare: Ställ dig bredvid eller ännu längre bak när du väcker dem. Folk kan börja vifta med armarna och klappa till dig om du står i vägen. Om vederbörande har knaprat roliga piller kan det gå ännu värre. Om man går igenom bussen på ändhållplatsen i stället för en avlägsen depå är det förmodligen närmare passagerarens egentliga mål och om det hjälper kan man kanske släppa av denne längs hemvägen.




Helt rätt där
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

John P

Ja, även under arbetspassets gång brukar jag kolla så att det är snyggt och fint, blir mycket trevligare då.  Egentligen är det många sådana här grejer som avgör om resenären blir nöjd eller missnöjd med sin resa.. Bra bemötande, rent och snyggt i bussen, information vid trafikstörningar e.t.c är några exempel på vad som gör resenärerna nöjda.
Bussförare på Nobina Trollhättan.