Finskyltad Metropol döljer ful Capitol

Startat av Gunnar D, 30 augusti 2014, 10:53:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Om det hade varit idag så hade jag även offrat en bild på den efterföljande Capitolen. Men det gjorde jag inte vid Räntmästartrappan 8 aug 1967.
Jag tror jag aldrig har sett en bra färgbild på en H21 utan snibb. Kan inte någon visa en sådan bild här? Skulle uppskattas mycket!

Mvh Gunnar

Mr G

Hade du gått ut lite till höger kunde du ha fått med bägge bussarna. Ser ut som att du inte ville ha med missfostret i bakgrunden, och om du bara hade vågat hade du klivit ner i spåret för att helt slippa få bilden befläckad.  ;D
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 30 augusti 2014, 12:29:05 PM
Ser ut som att du inte ville ha med missfostret i bakgrunden

Ja, det var väl så jag tänkte för 47 år sedan vilket jag kan ångra idag! Tyvärr går det inte att vrida tiden tillbaka, sägs det.  :'(

/Gunnar

Peter Rost

Finns det någon "ful Capitol"? ;D Nej! ;)

/Peter

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 30 augusti 2014, 15:37:48 PM
Tyvärr går det inte att vrida tiden tillbaka, sägs det.  :'(
För ett par dagar sedan, lyssnade jag på ett program om tid, på radions P1. Där sades det att, om man färdas snabbare än ljuset, så kanske man kan färdas bakåt i tiden, så om du är snabb nog, så kanske du kan korrigera ditt misstag  ;)
Skämt åsido, så är bilden lyckad, som vanligt. Lägg också märke till taxin (Valiant?), till vänster, med de tidiga reklamskyltarna. Skeppsholmen var en levande hamn, med hamnkranar och finlandsbåtar, så bilden har mycket att berätta.

bilomnibussen

Taxin är mycket riktigt en Valiant.
Mvh Jan G

Gunnar D

Citat från: HJP skrivet 30 augusti 2014, 22:48:08 PM
För ett par dagar sedan, lyssnade jag på ett program om tid, på radions P1. Där sades det att, om man färdas snabbare än ljuset, så kanske man kan färdas bakåt i tiden, så om du är snabb nog, så kanske du kan korrigera ditt misstag  ;)

Ja, detta tycks vara en aktuell diskussion som är intressant att följa. Sedan har vi kausalitetsproblemet som är svårt att runda. T.ex. om jag hade kunnat färdas tillbaka till Ropsten precis innan denna avgång på linje 10 hade skett och då skruvat bort Metropolemblemet från H19 5057. Hur kan då bilden förklaras? Möjligen med att servicebilen hade gjort en snabbutryckning och skruvat dit ett annat emblem. Men detta känns väl knappast troligt.

Har någon någongång mött en person från framtiden? Om möjligheten att färdas bakåt i tiden hade funnits så borde väl sådana personer ha gett sig tillkänna. Men tanken är kittlande, jag själv hade gärna velat resa tillbaka till exvis år 1946... om jag hade kunnat återvända sen...  :D

/Gunnar

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 02 september 2014, 11:44:15 AM
Ja, detta tycks vara en aktuell diskussion som är intressant att följa. Sedan har vi kausalitetsproblemet som är svårt att runda. T.ex. om jag hade kunnat färdas tillbaka till Ropsten precis innan denna avgång på linje 10 hade skett och då skruvat bort Metropolemblemet från H19 5057. Hur kan då bilden förklaras? Möjligen med att servicebilen hade gjort en snabbutryckning och skruvat dit ett annat emblem. Men detta känns väl knappast troligt.

Har någon någongång mött en person från framtiden? Om möjligheten att färdas bakåt i tiden hade funnits så borde väl sådana personer ha gett sig tillkänna. Men tanken är kittlande, jag själv hade gärna velat resa tillbaka till exvis år 1946... om jag hade kunnat återvända sen...  :D

/Gunnar

Jag hänger gärna med men hoppar av vid 1957-58 någon gång!
;D ;D ;D

Mr H

BengaB40

Hej! Perfekt tidpunkt för avhopp!  Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 02 september 2014, 11:46:59 AM
Jag hänger gärna med men hoppar av vid 1957-58 någon gång!
;D ;D ;D

218

OK, menar du definitivt avhopp? I så fall kan jag tänka mig sommaren 1957 då jag åkte tåg till Sunne och sedan buss till Gräsmark antingen över Västerrottna eller Gettjärn. Sedan en härlig höst hemma innan T-banan Hötorget-Slussen invigdes. Tänk alla A1, A3, F1-F3, H8, H15, H16 etc. Tidsresan skulle väl innebära att man då har den ålder man har idag. Vad händer då om man möter sig själv?  ???

/Gunnar

BengaB40

Hej! Kul tankegång, det där med definitivt avhopp i tiden och ändå ett fortsatt liv! Förlåt om jag förekommer Mr H, men själv hade jag blivit buss-chaufför hos SJ mellan Örebro och Garphyttan och fått köra Volvo B513 och ScV 2B22, men tyvärr missat de två Volvo B40 och ScV 392:an som precis hunnit skrotats ett halvår innan. Och så hade jag gift mig med lanthandlarns dotter Gerd, som jag då var hemligt förälskad i!  Hälsn. BengaB40

HJP

Citat från: Gunnar D skrivet 02 september 2014, 11:44:15 AM
Om du hade skruvat bort emblemet, så hade du sannolikt fått på moppe, av en arg bussförare, så problemet skulle aldrig ha uppstått.

Citat från: Gunnar D skrivet 02 september 2014, 11:44:15 AMHar någon någongång mött en person från framtiden? Om möjligheten att färdas bakåt i tiden hade funnits så borde väl sådana personer ha gett sig tillkänna. Men tanken är kittlande, jag själv hade gärna velat resa tillbaka till exvis år 1946... om jag hade kunnat återvända sen...  :D
Oj vilken diskussion det blev  :D
Om man, mot förmodan, skulle kunna resa tillbaka i tiden, så skulle man troligen föryngra sig själv lika mycket. Då skulle man göra allt, precis som man gjorde den gången, man faktiskt levde i den tiden. Annars skulle man ju kunna möta sig själv, med oanade konsekvenser. Historien kunde helt enkelt ändras  :o
Det sätter förstås en gräns, till den egna födelsen/tillblivelsen, men nu blir det riktigt komplicerat  ???

HJP

robergh

Citat från: Gunnar D skrivet 02 september 2014, 17:10:32 PM
OK, menar du definitivt avhopp? I så fall kan jag tänka mig sommaren 1957 då jag åkte tåg till Sunne och sedan buss till Gräsmark antingen över Västerrottna eller Gettjärn. Sedan en härlig höst hemma innan T-banan Hötorget-Slussen invigdes. Tänk alla A1, A3, F1-F3, H8, H15, H16 etc. Tidsresan skulle väl innebära att man då har den ålder man har idag. Vad händer då om man möter sig själv?  ???

/Gunnar

Det blir en intensiv dag och jag antar att man kommer att kunna ta med sig sin digitalkamera eller kom den under resan att förvandlas till en lådkamera? Mycket kan ju som sagt ses och göras men jag tar nog en tur först med trådbussläpet till Kvarnholmen och diggar trådlastbilarna där sedan så.....Det blir nog många tidsresor!
;D
Mr H