Orustrafiken - ännu en epok i graven?

Startat av mittlinje, 29 augusti 2014, 19:30:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Flertalet "åkare" på ön gick en gång i tiden ihop gemensamt till Orusttrafiken som sedermera fick trafik utanför kommunen. Nettbuss förvärvade verksamheten och en av delägarna, Stefan Magnusson leder än idag Nettbuss trafik i Sverige. Sedermera suddades namnet Orusttrafiken ut trots en depå i Henån. Enligt tilldelningsbeslut förlorar nu Orusttrafiken (Nettbuss) trafiken på Orust från och med juni 2015. Därmed går nu anrika Orusttrafiken i graven?

Ni får gärna bygga på denna enkla beskrivning byggd på mina upplevelser.

S Svensson

Citat från: mittlinje skrivet 29 augusti 2014, 19:30:33 PM
Flertalet "åkare" på ön gick en gång i tiden ihop gemensamt till Orusttrafiken som sedermera fick trafik utanför kommunen. Nettbuss förvärvade verksamheten och en av delägarna, Stefan Magnusson leder än idag Nettbuss trafik i Sverige. Sedermera suddades namnet Orusttrafiken ut trots en depå i Henån. Enligt tilldelningsbeslut förlorar nu Orusttrafiken (Nettbuss) trafiken på Orust från och med juni 2015. Därmed går nu anrika Orusttrafiken i graven?

Ni får gärna bygga på denna enkla beskrivning byggd på mina upplevelser.

Orusttrafiken i Henån AB uppstod ur Orust Taxi i Henån. Bengt Mattsson sålde denna till en förare på SJ i Uddevalla och hans broder. Namn Göransson.
1991 lade Orust taxi och dess dotterbolag ett anbud som blev antagit vad gäller skolbussar. Bengt Mattson förlorade alltså skoltrafiken och hade kvar beställningstrafiken i två år. Sedan avvecklade han denna och pendlade till Sörredsområdet i Göteborg och hade ständigt kvällsskift. Fogelberg hade köpt för många bussar och gick i konkurs 1991. Körningarna övertog Orusttrafiken i Henån AB och en del bussar. Dåvarande Orusttrafiken hade även lastbilar. I samband med att Swebus fick nya ägare så slutade den tidigare linjechefen i Uddevalla och planeraren i Göteborg och blev vd i Orusttrafiken. Han hade tidigare varit konsult åt företaget.
Det har funnits en hel del småföretag som inte varit inblandade. Isaksson i Varekil och någon ytterligare. Fogelbergs höll hus i Boxvik och även om  de körde buss så var körningen åt SJ/Swebus. De körde aldrig åt Orusttrafiken. Orusttrafiken övertogs sedan av NSB dotterbolag Nettbuss men man kallade sig inte detta meddetsamma. I dag är det svårt att se hur Nettbuss skall se ut i framtiden då nuvarande politiska falang som regerar i Norge troligen vill privatisera Nettbuss.
Vad gäller Lerum så har detta en större framtid än glesbygdstrafiken på Orust. Det var till och med så att SJ inte hade förare placerade där innan ganska sent. Orusttrafiken tog ca 1993 över Mattssons depå som man hyrde tillsammans med Swebus. Innan dess var det förare från Uddevalla och Stenungsund som körde på Orust. Vad gäller SJ/Swebus.

mittlinje

Bröderna Göransson? Du menar Martin Göransson som har Terminal G och Vinga Bus AB? Men vem är den andra brodern? Det finns nog ett par att välja på!

Hur kom Stefan Magnusson, nuvarande vd i Nettbuss Sverige in i verksamheten, var det han som kom från Swebus? Enligt min uppgift köpte han sig in i verksamheten.

Vad gjorde att man satsade utanför området, t ex Skåne. Detta gjordes innan man såldes till Nettbuss och då har man lämnat till Arriva?

Blev försäljningen till Nettbuss positivt för säljarna?

Fler frågor uppstår!

S Svensson

Citat från: mittlinje skrivet 29 augusti 2014, 22:07:20 PM
Bröderna Göransson? Du menar Martin Göransson som har Terminal G och Vinga Bus AB? Men vem är den andra brodern? Det finns nog ett par att välja på!

Hur kom Stefan Magnusson, nuvarande vd i Nettbuss Sverige in i verksamheten, var det han som kom från Swebus? Enligt min uppgift köpte han sig in i verksamheten.

Vad gjorde att man satsade utanför området, t ex Skåne. Detta gjordes innan man såldes till Nettbuss och då har man lämnat till Arriva?

Blev försäljningen till Nettbuss positivt för säljarna?

Fler frågor uppstår!
Om jag uppfattat det hela så har Martin G en tvillingbror. Stämmer inte detta?  Vinga Bus AB är inget trafikföretag utan är bilhandlare. Vad gäller Magnusson får Du fråga honom själv. Han är en duktig trafikplanerare. Sedan så var en delägare Reine Josefsson. Duktig reparatör  som är kommen ur bussförare släkt. Numera driver han Bröderna Karlsson AB ,som ligger i Henån,och BK Invest AB.
Märk att personerna bakom Orusttrafiken härstammar från SJ tjänst.
Att det satsades utanför Orust beror på att det inte går att ha företag som är relativt små. Det måste till en viss trafikvolym. Om företag skall klara av ekonomin så bör man satsa på trafik kring storstäder. På landet är 8-10 bussar ganska stora företag. Dvs de var mycket stora då småföretag som det fanns många av hade 1-2 bussar. I storstäderna kan det vara mer än 20 bussar i ett tätortsomlopp på ett enda linjenummer.

mittlinje

Hoppsan - det verkade som jag trampade på en öm tå! Det var inte meningen och jag ber om ursäkt för det.

Alla - oavsett vem - arbetar utifrån sin kunskap och skall inte tas ifrån dess yrkeskunskap (att jag sedan måste gilla alla är en annan fråga *ler*) Om de sedan heter Magnusson, Göransson eller rent av S Svensson har ingen betydelse. Jag ber om ursäkt till alla ifall några drabbas när jag söker sanningen om Orusttrafiken.