Västtrafiks upphanding för Alingsås, Lerum och Orust klar

Startat av Knallhatt, 29 augusti 2014, 14:26:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingemar

Tilldelningsbeslutet i Lerum överklagat av Bergkvarabuss. Vet inte på vilka grunder, eller hur det är med de andra avtalen...
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Citat från: Bussmicke skrivet 18 september 2014, 20:57:20 PM
//Bussmicke
www.bussmicke.se

Linje 371-377, 379 och Orustexpressen. Linje 358, 359, Närbussen och skollinjerna (9xx) är på det avtal Bergkvarabuss vann härom året och berörs ej av denna upphandling.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Trodde att det var flera vanliga linjer för Bergkvarabuss

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mittlinje

Det innebär att det nu finns fyra kommande avtal för Västtrafik som är under överprövning/överklagade: Borås (BL/Nobina), Flex Göteborg/Mölndal (Sandarna/Majvallen), Lerum (Nettbuss/Bergkvarabuss) och Orust (BiV/Bergkvarabuss).
Dessutom ett antal trafikpaket vars upphandlingar är framskjutna ett år (start 2016): BohusExpresserna och Tjörn. Vad jag kan se finns ingen annan trafikstart för buss 2016 utan kommande är Kungsbacka 2017.

Brollan

Har någon hört hur det går med överklagandena på Orust samt i Lerum?

pegee

Lite juridik:  Är det tänkbart vid ett överklagande att följande scenario inträffar.
Företaget A som varit med i upphandlingen och förlorat överklagar beslutet.
Upphandlingen görs om och nytt beslut efter omvärdering av anbuden blir att
företaget B vinner upphandlingen i stället.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

S Svensson

Citat från: pegee skrivet 15 oktober 2014, 20:10:00 PM
Lite juridik:  Är det tänkbart vid ett överklagande att följande scenario inträffar.
Företaget A som varit med i upphandlingen och förlorat överklagar beslutet.
Upphandlingen görs om och nytt beslut efter omvärdering av anbuden blir att
företaget B vinner upphandlingen i stället.

Svar Nej !

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 15 oktober 2014, 20:33:56 PM
Svar Nej !

Varför skulle inte det gå? Det finns ju flera exempel på att upphandlingar har fått göras om och då har naturligtvis alla haft lika chans att ta hem avtalet även om de inte varit med i första upphandlingsomgången (den som överklagas). Görs upphandlingen om blir det ju detsamma som en helt ny upphandling.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Säg så här i stället. Är det sannolikt att det har gjorts fel ? Om det är så att upphandling skall göras om så är det naturligtvis så att vem som helst kan få trafiken. Men jag har på känn att det hela handlar om hur kvalitetsredovisning skall göras. Gör Västtrafik om upphandlingen så måste de också ändra sin kvalite redovisning. Sedan har jag inte läst akterna i domstolen. Men det finns ett antal överklagande som har avslagits när det gäller hur kvaliten skall beräknas.

Kanske någon kan skriva om hur kvalite bör mätas i en upphandling. Hur skall en huvudman mäta ett företag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 15 oktober 2014, 20:52:28 PM
Säg så här i stället. Är det sannolikt att det har gjorts fel ? Om det är så att upphandling skall göras om så är det naturligtvis så att vem som helst kan få trafiken. Men jag har på känn att det hela handlar om hur kvalitetsredovisning skall göras. Gör Västtrafik om upphandlingen så måste de också ändra sin kvalite redovisning. Sedan har jag inte läst akterna i domstolen. Men det finns ett antal överklagande som har avslagits när det gäller hur kvaliten skall beräknas.

Domstolarna har möjlighet att förkasta ett bud (och då blir det tvåan som får trafiken) eller att begära att upphandlingen görs om (och då blir det en helt ny upphandling). Domstolarna kan naturligtvis också avvisa klagomålet och då gäller ju tidigare upphandling.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: S Svensson skrivet 15 oktober 2014, 20:52:28 PM

Kanske någon kan skriva om hur kvalite bör mätas i en upphandling. Hur skall en huvudman mäta ett företag.

Lite förenklat kan man ju säga att man inte ska mäta kvalitén på något företag utan man ska mäta kvalitén på de handlingar och bilagor som skickats in i upphandlingen. Sen kan det vara så att att de finns krav på referensobjekt och då är det ju de referensobjekt som företaget valt att lämna in man kollar.

mittlinje

Citat från: Mats B skrivet 15 oktober 2014, 19:19:24 PM
Har någon hört hur det går med överklagandena på Orust samt i Lerum?
Ligger väl hos Förvaltningsrätten i Jönköping, säkert många ärende före. Så nu blir det väl dags att fråga nuvarande operatörer ifall de kan förlänga sina avtal?