Direktbuss mellan Norrtälje och Arlanda

Startat av eldani, 25 augusti 2014, 13:21:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

35-40 miljoner kronor för en ny busslinje på en sträcka där det redan idag går halvtimmestrafik med 677/806. Till vilken nytta?

rengmark

Citat från: Ersa skrivet 25 augusti 2014, 13:44:53 PM
35-40 miljoner kronor för en ny busslinje på en sträcka där det redan idag går halvtimmestrafik med 677/806. Till vilken nytta?
Håller med fullständigt. Kostnaden ligger på svindlande 100.000 kronor per dag och mot bakgrund av att det handlar om  enzonsresor behöver det göras ytterligare 4.000  resor per dag för full täckning.
Trafiklandstingsrådet framhåller att man kommer att klara Norrtälje-Gran Canaria med endast ett byte när allt är klart.
http://www.moderaterna.net/christer/ny-direktbuss-mellan-norrtalje-och-arlanda/

Ersa

#3
Dagens "hål" i tidtabellen för att uppnå halvtimmestrafik Nt-Arn under lågtrafik (varför man nu ska ha det) borde bli mycket billigare att uppnå med Busslinks gamla lösning, att fylla ut med några långa 647or med redan existerande röda bussar körda av Rimboförare. Torde räcka med några få 12-meters tvåaxliga bussar med tanke på det låga antalet resenärer vid de tiderna.

Många frågetecken finns om utspelet "Arlanda direktbuss". Är t.ex Uppsalalinjen nu hotad, genom att man vill dra om alla 677or till Arlanda/Märsta istället för Uppsala? Ska Uppsalaresenärerna framöver tvingas byta buss i Långhundra Åby för att ta sig vidare till Uppsala?
Många frågor finns det, men knappast några direkta svar innan valet. Vilket avspeglas på alla de skeptiska kommentarer om nyheten. Nej, jag tror inte att moderaterna vinner många röster på detta utspel.

Andreas91

Man kunde inte ha lagt de pengarna någon annanstans i kommunen? Exempelvis där trafiksatsningar behövs...

Jonas1968

#5
Citat från: Ersa skrivet 25 augusti 2014, 13:44:53 PM
35-40 miljoner kronor för en ny busslinje på en sträcka där det redan idag går halvtimmestrafik med 677/806. Till vilken nytta?
Fast om SL kör Norrtälje-Långhundra-Arlanda medan UL kör Knutby-Långhundra-Uppsala. Hur mycket dyrare skulle detta bli jämfört med dagens trafik egentligen? Fördelen med ett sådant upplägg där UL kör i Uppsala län medan SL krö i Stockholms län vore ju att man slipper krånglet med busstrafik inom ett län som inte har det aktuella länets biljettmaskiner. Skall du idag åka 677 inom UL län och har Upplands läns värdekort så kan du inte använda detta utan tvingas då köpa mobilbiljett. Där kan du dessutom inte använda betalkort trotts att det går på andra bussar inom ULs område. Jag misstänker att det blir samma problem om du vill åka Arlanda-Norrtälje och vill åka på SLs reskassa. Det problemet lär ju försvinna om ULs bussar kör i Uppsala län och tvärtom. Sedan när det gäller byten så är ju dock problemet att det blir direktbuss för en del som idag måste byta medan andra som idag åker direktbuss tvingas byta om man inte kör den nya linjen paralellt med 806an men då lär det ju kosta mycket pengar och det är kanske tveksamt om resandeunderlaget finns.

Ersa

Antalet pendlare från Knutby/Almunge mot Arlanda är ungefär lika stort som från Norrtälje/Rimbo mot Arlanda. Att helt leda om 677 Norrtälje-Åby-Arlanda betyder att UL i sin tur måste kompensera med att modifiera 806 och 186 så att Norrtäljebor fortfarande kan ta sig till Uppsala, och Almungebor fortfarande kan arbetspendla till Arlanda.
Så bytena vid Åby kommer att fortsätta hur man än gör, och totalkostnaderna blir nog varken lägre eller högre för de bägge huvudmännen, men för resenärerna blir det ju onödigt höga biljettkostnader då man tvingas betala "tullavgift" så fort man passerar "muren". Dessutom blir trafikområdena alltmer inmurade och isolerade, vilket inte gör kollektivtrafiken bättre på något vis, då de nya förarna aldrig får lära sig hur trafiken fungerar någon halvmil lägre bort från dem, och därmed inte kan berätta något för frågande resenärer som vill resa ut ur den alltmer isolerade hemsocknen.

Tänk att man under 90- och 00-talen kunde köra SL-röda Rimbobussar med Almexläsare på UL 805, 807, 809 och 888 utan bekymmer, medan UL-grå Uppsala- och Östhammarbussar kördes på bl.a SL 639 och 807 i Norrtälje trafikområde. Att saker som var helt självklara för bara 6-7 år sedan numera är jättekomplicerat alternativt stört omöjligt, kommer jag aldrig att förstå. De torra skämten om DDR och Berlinmuren är inte alltid så roliga, men jag kan först varför de luttrade resenärerna nämner orden då och då.

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 29 augusti 2014, 12:26:04 PM
Antalet pendlare från Knutby/Almunge mot Arlanda är ungefär lika stort som från Norrtälje/Rimbo mot Arlanda. Att helt leda om 677 Norrtälje-Åby-Arlanda betyder att UL i sin tur måste kompensera med att modifiera 806 och 186 så att Norrtäljebor fortfarande kan ta sig till Uppsala, och Almungebor fortfarande kan arbetspendla till Arlanda.
Så bytena vid Åby kommer att fortsätta hur man än gör, och totalkostnaderna blir nog varken lägre eller högre för de bägge huvudmännen, men för resenärerna blir det ju onödigt höga biljettkostnader då man tvingas betala "tullavgift" så fort man passerar "muren". Dessutom blir trafikområdena alltmer inmurade och isolerade, vilket inte gör kollektivtrafiken bättre på något vis, då de nya förarna aldrig får lära sig hur trafiken fungerar någon halvmil lägre bort från dem, och därmed inte kan berätta något för frågande resenärer som vill resa ut ur den alltmer isolerade hemsocknen.

Tänk att man under 90- och 00-talen kunde köra SL-röda Rimbobussar med Almexläsare på UL 805, 807, 809 och 888 utan bekymmer, medan UL-grå Uppsala- och Östhammarbussar kördes på bl.a SL 639 och 807 i Norrtälje trafikområde. Att saker som var helt självklara för bara 6-7 år sedan numera är jättekomplicerat alternativt stört omöjligt, kommer jag aldrig att förstå. De torra skämten om DDR och Berlinmuren är inte alltid så roliga, men jag kan först varför de luttrade resenärerna nämner orden då och då.
Hur skiljer sig detta från idag när det gäller "tullavgiften" vid muren? Även idag så måste man väl lösa separata tillägg för UL delen av resan om man åker Norrtälje-Uppsala så vad skulle skillnaden bli annat än att man fick byta fordon?

Ersa

Nej, idag kostar en resa med 677 Norrtälje - Uppsala enbart fyra kuponger. Inget UL-tillägg. Dvs samma taxa som Norrtälje - Stockholm. Denna nyligen införda sänkning kommer säkerligen försvinna om byte till gul buss införs för Uppsalaresenärerna.