SJ bussar i Gävle

Startat av Peter Öden, 23 augusti 2014, 14:48:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Bilden tagen september 2011 vid Järnvägsmusem i Gävle i samband med JVM-dagen och SJ Buss 100 år.

Mvh Peter Ö

Lars-Håkan_E

Trevligt!

Peter har inte möjligen en bild på SJ 3038 i sin glans dagar?  Den som står/stod på en skrotgård i Lindefallet.

Peter Öden

Hej !

Svaret är tyvärr nej på din fråga. Var det X 118 eller X 170 ?

Mvh Peter Ö

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Öden skrivet 23 augusti 2014, 15:13:51 PM
Hej !

Svaret är tyvärr nej på din fråga. Var det X 118 eller X 170 ?

Mvh Peter Ö



X 170 tror jag det står.

Peter Öden

Hej igen !

Tack för bilderna på X 170, den tillsammans med X 118 kommer jag mycket väl ihåg från 60-talet i gamla färgsättningen.
Bussarna med släp gick till Bollnäs - Edsbyn.

Mvh Peter Ö

Lars-Håkan_E

Citat från: Peter Öden skrivet 23 augusti 2014, 17:22:12 PM
Hej igen !

Tack för bilderna på X 170, den tillsammans med X 118 kommer jag mycket väl ihåg från 60-talet i gamla färgsättningen.
Bussarna med släp gick till Bollnäs - Edsbyn.

Mvh Peter Ö

Kanske står den kvar än idag, säkerligen räddningsbar för den med tid och pengar då den var rätt komplett.

Mr U

Vad har 3038 för historia? Den verkar inte ombyggd för högertrafik. Slopades den redan före dagen H? Den kan ju max ha varit sex-sju år då.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr U skrivet 23 augusti 2014, 17:56:07 PM
Vad har 3038 för historia? Den verkar inte ombyggd för högertrafik. Slopades den redan före dagen H? Den kan ju max ha varit sex-sju år då.

Den och flera systrar från Gävleborg avfördes efter högertrafikens införande, sannolikt ansågs det inte lönsamt att halvombygga dessa smalare CF i någon större omfattning.

Björn Forslund

En orörd vänstertrafik- CF! Borde helt klart bevaras, Magnus Knutsson vore väl rätt man!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2014, 18:54:23 PM
En orörd vänstertrafik- CF! Borde helt klart bevaras, Magnus Knutsson vore väl rätt man!

Magnus har väl redan en sådan.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2014, 19:18:10 PM
Magnus har väl redan en sådan.

Ja, men det är "snikombyggen" som blivit av med vänsterdörrarna och fått högerdörr bakom framaxeln. Den här bussen på bilderna ovan har tydligen inte blivit ombyggd alls. Mycket märkligt att den hamnat på skroten så tidigt. Det vore ju sensationellt att kunna visa upp en helt original oombyggd vänstertrafik-CF. Konstigt att de inte övertogs av HTK och sändes till Pakistan.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2014, 19:26:14 PM
Ja, men det är "snikombyggen" som blivit av med vänsterdörrarna och fått högerdörr. Den här bussen på bilderna ovan har tydligen inte blivit ombyggd alls. Mycket märkligt att den hamnat på skroten så tidigt.

Ja den var intakt i vänsterutförande, tänk dock på att det är några år sedan bilderna togs, ett besök krävs nog för att utröna dagsformen.

Greger Larsson

X174 bör vara det korrekta numret vara för 3038. Såld 1971-06-30 till Vedmora och jag vill nog påstå att den har högerdörr..

Mr U

Då rullade den ett tag i högertrafik för SJ men man valde inte att ta bort vänsterdörrarna trots allt. Några enstaka har jag sett med vänster bakdörr kvar.

robergh

#14
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 augusti 2014, 21:37:11 PM
X174 bör vara det korrekta numret vara för 3038. Såld 1971-06-30 till Vedmora och jag vill nog påstå att den har högerdörr..

Jag tror som Greger att den har högerdörr men vänsterdörrarna kvar. Ger tillfälle att visa en bild som jag tror jag visat förr på en "Snik-CF" hos SJ Hälsingborgs Billinjegrupp sommaren 1968. Där kan man väl tro att vänsterframdörren inkl teknik fått ny placering på höger sida? Eller kanske inte, "snikdörrarna" hade ju inte glas nertill. Men hade det inte varit bättre att flytta vänsterbakdörren så hade föraren fått behålla sikten åt vänster från förarplatsen? Kanske man prioriterade frågan om drag etc. för föraren?

Hm enligt Svensk busshistoria har den här bussen tidigare haft A-regnummer så den har väl ett förflutet i Stockholm då. Helsingborg släppte ju ifrån sig en del CF76 till Stockholm modell omställningsbussar (sådana som senare blev SL H65A) så den här var väl något man fick tillbaka från Stockholm då. Principen är tydlig, udda bussar i trafik på mindre belastade linjer, medan "rena" utföranden gick i mer krävande trafik före och efter dagen H. Egentligen ganska så självklart.

Mr H