Scania-Vabis B 83

Startat av Peter Öden, 20 augusti 2014, 19:28:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

Man passade på att åka denna klenod i lördags på Pärlrallyt i Helsingborg !

Mvh Peter Ö


1896

Ursäkta att jag säger det, men det måste sägas: - Med en annan ägare form av Nobina, så kanske ledningen för företaget får ett annat intresse för företagets historik, och åter börjar att investera i veteranfordon. Det är ju Goodwill för företaget.  ::)

Lars-Håkan_E

Frågan är bara hur stor denna goodwill är för ett företag som till 98% har sina intäkter från skattefinansierad upphandlad trafik där slutkunden knappast kan välja just dem utan detta beslut redan är taget av andra.

Dessutom kan goodwillen bli sämre i dagens miljömedvetna samhälle.

Tyvärr....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 augusti 2014, 16:50:16 PM
Ursäkta att jag säger det, men det måste sägas: - Med en annan ägare form av Nobina, så kanske ledningen för företaget får ett annat intresse för företagets historik, och åter börjar att investera i veteranfordon. Det är ju Goodwill för företaget.  ::)

Någon anledning fanns väl till att Swebus valde att sälja alla sina veteranbussar för cirka tio år sedan. Nu blev många bussar räddade till eftervärlden. Det hade de knappast blivit om de varit kvar hos Swebus.

Det är väl ändå inget självändamål att Nobina skall äga bussar. Dessutom har Nobina inte minst i samband med SJ-bussens 100-årsjubileum år 2011 visat att de har stort intresse för företagets historik. Till skillnad från SJ AB t ex som inte alls har ett sådant intresse ens när det gäller sina egna gamla järnvägsfordon och ännu mindre när det gäller de bussar som en gång tillhörde SJ Buss.



1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 augusti 2014, 17:10:42 PM
Frågan är bara hur stor denna goodwill är för ett företag som till 98% har sina intäkter från skattefinansierad upphandlad trafik där slutkunden knappast kan välja just dem utan detta beslut redan är taget av andra.

Dessutom kan goodwillen bli sämre i dagens miljömedvetna samhälle.

Tyvärr....

Jag tror att vi i en framtid måste ändra på busstrafiken från grunden, av flera skäl, men en bieffekt skulle ju kunna leda till att Nobina återfår intresset för sina Veteranfordon.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 23 augusti 2014, 18:43:04 PM
Jag tror att vi i en framtid måste ändra på busstrafiken från grunden, av flera skäl, men en bieffekt skulle ju kunna leda till att Nobina återfår intresset för sina Veteranfordon.

Ja, drömma kan man alltid. Men Bussnack är inte ett forum för att diskutera drömmar så jag lägger ned.

1896

#6
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2014, 19:17:25 PM
Ja, drömma kan man alltid. Men Bussnack är inte ett forum för att diskutera drömmar så jag lägger ned.


Jag skrev som jag skrev i mitt första inlägg, eftersom jag vet att ämnet är känsligt på detta forum.  >:(

Jag försöker bara att vara kreativ, vad är det som säger att nuvarande system ska finnas för evigt ?  ???

1896

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 augusti 2014, 19:17:25 PM
Ja, drömma kan man alltid. Men Bussnack är inte ett forum för att diskutera drömmar så jag lägger ned.


Drömmar är till för att förverkligas.  8)

Ersa

Ämnet är inte alls känsligt här. Däremot är det ytterst få forumdelatagare här (oavsett deras personliga åsikter) som på allvar tror på så starka vänstervindar att vi någonsin kommer att återgå till regleringen före 1990, eller att storbolagen kommer att lägga ner tid, energi och pengar på egna historiska veteranfordon.

Det blir nog förbehållet veteranföreningarna, privatpersoner samt några privata smååkare att äga veteranbussar i original bruksskick.

Björn Forslund

Trafikverket tog ansvar för de museala järnvägsfordonen. Samma borde skett med den fina samlingen av SJ, GDG och postbussar. Man kan knappast kräva att Nobina ska ta det ansvaret i efterhand. SvOf har faktiskt fått stort stöd från Nobina i bevarandet av SJ och Swebusfordon, vilket har lett till att SJ 2828 rustats upp samt att SJ 2845 och 3747 kunnat bevaras.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 september 2014, 09:00:50 AM
Trafikverket tog ansvar för de museala järnvägsfordonen. Samma borde skett med den fina samlingen av SJ, GDG och postbussar. Man kan knappast kräva att Nobina ska ta det ansvaret i efterhand. SvOf har faktiskt fått stort stöd från Nobina i bevarandet av SJ och Swebusfordon, vilket har lett till att SJ 2828 rustats upp samt att SJ 2845 och 3747 kunnat bevaras.

Trafikverket fanns inte när Swebus sålde sina veteranbussar 2004. Det var då Banverket som hade ansvar för Sveriges Järnvägsmuseum (då i Gävle och Ängelholm; det senare ägs numera av kommunen) och det låg väl lite längre från Banverkets ansvarsområde att bevara bussarna än vad det skulle kunna göra för Trafikverket. SJ AB liksom det kvarvarande Affärsverket Statens järnvägar vägrade att ta hand om järnvägsmuseerna. Det senare med motivering att det bara var en tillfällig verksamhet och ASJ har också nu upphört med sin verksamhet.

Banverket/Trafikverket har i alla fall tagit ansvar för att bevara två gamla SJ-bussar hos SJVM i Gävle.

Sedan borde det kanske också vara en kulturgärning och något av statens ansvar att inrätta ett kollektivtrafikmuseum. Men det är en annan fråga.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 september 2014, 09:07:51 AM
Trafikverket fanns inte när Swebus sålde sina veteranbussar 2004. Det var då Banverket som hade ansvar för Sveriges Järnvägsmuseum (då i Gävle och Ängelholm; det senare ägs numera av kommunen) och det låg väl lite längre från Banverkets ansvarsområde att bevara bussarna än vad det skulle kunna göra för Trafikverket. SJ AB liksom det kvarvarande Affärsverket Statens järnvägar vägrade att ta hand om järnvägsmuseerna. Det senare med motivering att det bara var en tillfällig verksamhet och ASJ har också nu upphört med sin verksamhet.

Banverket/Trafikverket har i alla fall tagit ansvar för att bevara två gamla SJ-bussar hos SJVM i Gävle.

Sedan borde det kanske också vara en kulturgärning och något av statens ansvar att inrätta ett kollektivtrafikmuseum. Men det är en annan fråga.

Ja, jag menar givetvis Trafikverkets föregångare Vägverket.
Man skulle skapat något typ Mobilia (Finland) där ett brett spektrum av vägfordon bevaras och visas under organiserade former.

1896

Citat från: Ersa skrivet 03 september 2014, 20:05:14 PM
Ämnet är inte alls känsligt här. Däremot är det ytterst få forumdelatagare här (oavsett deras personliga åsikter) som på allvar tror på så starka vänstervindar att vi någonsin kommer att återgå till regleringen före 1990, eller att storbolagen kommer att lägga ner tid, energi och pengar på egna historiska veteranfordon.

Det blir nog förbehållet veteranföreningarna, privatpersoner samt några privata smååkare att äga veteranbussar i original bruksskick.

Vänstervindar ?  ??? Mig veterligt finns det inget parti i riksdagen som sagt att man vill återgå till det gamla systemet. Om du däremot sätter samtliga Sveriges bussförare i en lokal, och ber de som är emot dagens system att räcka upp händerna, så är jag övertygad om att majoriteten räcker upp sina händer, frågan är då hur vi ska utveckla ett busstrafik system som är mer humant och som passar majoriteten.  ::)

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 september 2014, 20:02:59 PM
Vänstervindar ?  ??? Mig veterligt finns det inget parti i riksdagen som sagt att man vill återgå till det gamla systemet. Om du däremot sätter samtliga Sveriges bussförare i en lokal, och ber de som är emot dagens system att räcka upp händerna, så är jag övertygad om att majoriteten räcker upp sina händer, frågan är då hur vi ska utveckla ett busstrafik system som är mer humant och som passar majoriteten.  ::)

Ja dem som jobbar åt en arbetsgivare man trivs med kommer helt klart att rösta för att denne ska få fortsätta på obestämd tid, dem som inte trivs kommer att rösta åt andra hållet i förhoppning att få byta.


1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 07 september 2014, 20:18:35 PM
Ja dem som jobbar åt en arbetsgivare man trivs med kommer helt klart att rösta för att denne ska få fortsätta på obestämd tid, dem som inte trivs kommer att rösta åt andra hållet i förhoppning att få byta.



Frågan ska ju givetvis vara formulerad så att den gäller dagens system i allmänhet, och absolut inte specifika arbetsgivare.  :)

I övrigt var det en metafor, finns nog ingen lokal som är stor nog.  ;)