Huvudmeny

Dragarbrunn 8

Startat av Janne Rickman, 15 november 2007, 19:12:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Gamla Uppsala Buss 208
Reservbuss på Arlanda och Tierp.

/Janne

Simon A

Saknar dessa ledvagnar enormt. Var väldigt sköna att åka i.

//Simon

76

Var det denna som hade annorlunda bakruta och därför inte fick ta en enda stående passagerare (hah försök med den i rusningstid...)

Oskar A

Ja, det stämmer att denna hade vanlig bakruta. Även om 208 är ett år yngre än 201-207 så tror jag att de övriga vagnarna fick bakrutorna försatta under SL/FAC-tiden. En annan detalj är att 208 på bilden ännu ej fått sina extraljus, något som 201-207 aldrig fick.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Niklas Bygdestam

Citat från: Oskar A skrivet 15 november 2007, 22:05:35 PM
Ja, det stämmer att denna hade vanlig bakruta. Även om 208 är ett år yngre än 201-207 så tror jag att de övriga vagnarna fick bakrutorna försatta under SL/FAC-tiden. En annan detalj är att 208 på bilden ännu ej fått sina extraljus, något som 201-207 aldrig fick.

Just den här bussen var lite speciell. 201-207 köptes in för att användas till Arlanda och lackades som flygbussar. 211-213 fick lacken som syns på bilden och skulle användas på trafik till Tierp som GUB hade just då. 208 köptes in lite senare och om jag inte minns helt fel var den tänkt för båda sorters trafik. Därför lackades den som om den skulle gå på Tierp men fick bagagehyllor som en flygbuss. Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det var så det låg till med 208
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman

Citat från: Oskar A skrivet 15 november 2007, 22:05:35 PM

Bakrutan sattes igen i Uppsala. När bussarna skulle besiktas om för fler sittande så tyckte bilprovning i Uppsala att bussarna var för tunga. För att få ner vikten på bakaxeln så togs bakrutan bort och batterierna flyttades framför leden samt att de vart lättmetallfälgar på däcken.
När de gällde 208 så var den godkänd sedan förut, så den behövdes inte göras något åt.

/Janne

Jacob

Jag säger detsamma, dessa bussar (201-208, speciellt 208) tyckte jag mycket om. Att sitta längst bak i mitten var en härlig känsla! Vad händer med 208 nu? Jag såg den och två andra i boländerna. Ska de säljas??//Jajje
Särskrivning är en dödssynd!

Janne Rickman

Alla är flyttade ner till Stockholm. jag misstänker till Neoplan´s nya anläggning.

/Janne

gubben

Härliga bussar var det att köra också....208 gick som reserv på Tierpsdepån 821/814 stundtals

Simon A

Bästa platsen var dock längst fram till höger i bussen. Där kan vi tala benutrymme för långa människor och man såg väldigt bra också.

//Simon