Huvudmeny

Siljan Buss VDL Futura

Startat av Niclas Rosenius, 19 augusti 2014, 01:07:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius



       En modell som blir vanligare och vanligare på våra vägar

       

        //Niclas

paoberg

Någon som vet hur de ligger till prismässigt jämfört med en Volvo?

busexperte

Jasa - Van der Lechte VDL Futura FHD 129/139/148 serien är en "Baukastensystem" och man bjuder pa bra priser. I Tyskland kan man beställar denna typ bussen för € 200.000,-.
En SETRA 515/516/517 HD är dyrare... :) .  Maste man ha absolut nödvändigt en SETRA för t.ex. kryssningspassagerare eller vanligt fjärr-/expressbusstrafik ? Kanske för 11-dagars-resan till Sicilia eller 8-dagars-resan till Scotland - men för 2, 3, 4 timmar i bussen är det ej viktigt för passagerare.

Denna VDL-modellen är i Tyskland populärt ocksa - dessutom man har egna tyska märken MAN, NEOPLAN, MERCEDES och SETRA är holländiska VDL en stor konkurranse:

http://www.fernbusgalerie.de/images/DeinBus/MS-JT_313_1_18.04.14.JPG

http://www.fernbusgalerie.de/images/Flixbus/GL-BN_18_2_04.05.14.JPG

http://www.fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/02-BDR-5_2_21.07.14.JPG
Berlin-Amsterdam vid ZOB Berlin

http://www.fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/PIR-ST_433_1_28.05.14.JPG
Berlin-Hamburg mitt pa Alexanderplatsen

http://www.fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/OG-P_4400_3_28.04.14.JPG
Karlsruhe Hbf.

http://www.fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/CW-LL_1126_3_13.04.14.JPG
Med cykelbagage

http://abload.de/img/21.07.2014_p1820919aijte.jpg








Jo

Citat från: busexperte skrivet 19 augusti 2014, 21:10:18 PM
Jasa - Van der Lechte VDL Futura FHD 129/139/148 serien är en "Baukastensystem" och man bjuder pa bra priser. I Tyskland kan man beställar denna typ bussen för € 200.000,-.
En SETRA 515/516/517 HD är dyrare... :) .  Maste man ha absolut nödvändigt en SETRA för t.ex. kryssningspassagerare eller vanligt fjärr-/expressbusstrafik ? Kanske för 11-dagars-resan till Sicilia eller 8-dagars-resan till Scotland - men för 2, 3, 4 timmar i bussen är det ej viktigt för passagerare.

Denna VDL-modellen är i Tyskland populärt ocksa - dessutom man har egna tyska märken MAN, NEOPLAN, MERCEDES och SETRA är holländiska VDL en stor konkurranse:

http://www.fernbusgalerie.de/images/DeinBus/MS-JT_313_1_18.04.14.JPG

http://www.fernbusgalerie.de/images/Flixbus/GL-BN_18_2_04.05.14.JPG

http://www.fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/02-BDR-5_2_21.07.14.JPG
Berlin-Amsterdam vid ZOB Berlin

http://www.fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/PIR-ST_433_1_28.05.14.JPG
Berlin-Hamburg mitt pa Alexanderplatsen

http://www.fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/OG-P_4400_3_28.04.14.JPG
Karlsruhe Hbf.

http://www.fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/CW-LL_1126_3_13.04.14.JPG
Med cykelbagage

http://abload.de/img/21.07.2014_p1820919aijte.jpg

Ser att man har cykelställning bak på en av expressbussarna. Är detta vanligt i Tyskland och i så fall hur utnyttjat är det bland kunderna och vad får man betala extra för att få cykeln med sig?

Sen angående varför VDL så är det ju inte bara en fråga om inköpspris för ekonomin. Att ha uddabussar i ett lite land som Sverige innebär ofta att det blir svårt att lagerhålla reservdelar på nära håll. Dock kan vi ju gissa att de kommer att bli vanligare i Mellansverige med tanke på vem som har generalagenten. 

Lars-Håkan_E

Citat från: Jo skrivet 19 augusti 2014, 21:31:57 PM
Ser att man har cykelställning bak på en av expressbussarna. Är detta vanligt i Tyskland och i så fall hur utnyttjat är det bland kunderna och vad får man betala extra för att få cykeln med sig?

Sen angående varför VDL så är det ju inte bara en fråga om inköpspris för ekonomin. Att ha uddabussar i ett lite land som Sverige innebär ofta att det blir svårt att lagerhålla reservdelar på nära håll. Dock kan vi ju gissa att de kommer att bli vanligare i Mellansverige med tanke på vem som har generalagenten.

Sedan lär det ju ta ett tag innan man har bevisat att tillförlitlighet, byggkvalité och eftermarknad väl når upp till den nivån som t.ex Evobus produkter, annars blir det svårt att sälja utanför den egna företagsgruppen i någon större omfattning.

Ersa

Citat från: Öberg skrivet 19 augusti 2014, 20:10:35 PM
Någon som vet hur de ligger till prismässigt jämfört med en Volvo?

Bara inköpspriset? Annars svårt att beräkna helhetsmässigt, om man ska räkna med bl.a reservdelar och service genom 7-8 år.

Lars-Håkan_E

Det jag personligen har sett så verkar linjevagnarna väldigt enkelt o billigt byggda jmf med finska o tyska produkter, turistbussarna har jag bara sett ett fåtal så där har jag ingen uppfattning idag.

busexperte

CYKELTRANSPORT i Tyskland - Expressbusstrafik:

Vid Meinfernbus.de har normalt alla bussar speciella konstruktioner i bak fra bussen för cykeltransport.

http://fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/LM-DR_999_2_31.08.13.JPG

http://fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/M-AY_100_2_09.09.13.JPG

http://fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/FR-HT_1_4_17.01.14.JPG

http://fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/R-D_1001_2_25.04.13.JPG

http://fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/PM-SB_9005_4_08.09.13.JPG

http://fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/PA-BQ_11_4_23.05.14.JPG

http://fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/HB-JF_33_3_09.09.13.JPG

http://fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/A-HR_7050_3_28.04.14.JPG

http://fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/IZ-LR_1070_4_31.07.14.JPG

http://fernbusgalerie.de/images/MeinFernbus.de/UL-SC_541_2_16.08.14.JPG

Om man vill samarbete med Meinfernbus maste man ha möjlighet att transportera ca. 4 cykel. Konstruktioner är oftast portable och kanske befinner sej i bagageutrymme om ej cykel är bokat.


Vid ADACPostbus transporteras cykel i bagageutrymme dom är extremt högt:

http://www.bus-bild.de/1200/van-hool-tx21-altano-adac-107595.jpg


Vid Berlinlinienbus.de finns nu samma systemet som vid Meinfernbus:

http://www.busfahrermagazin.de/fm/3335/dpa_Optimiert.jpg

Nr. 2 i branchen, Flixbus satsar ej pa cykeltransport.

Vid Meinfernbus ser man daglig flera bussar med cykel, vid ADAC och Berlinlinienbus inte oftast.

Vid alla företaget maste cykel forbokas, kostar normalt € 10,- per cykel.









bowlingjocke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 19 augusti 2014, 21:59:45 PM
Det jag personligen har sett så verkar linjevagnarna väldigt enkelt o billigt byggda jmf med finska o tyska produkter, turistbussarna har jag bara sett ett fåtal så där har jag ingen uppfattning idag.
Ja.. den uppfattningar har jag om VDL Citea iaf. Känns lite billig och plastig. Men absolut helt okej att köra ändå.