Skolstart = nya skolbussar

Startat av S Svensson, 18 augusti 2014, 09:19:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

När detta skrivs är det 18 augusti 2014. Konstaterar av ett antal web-sidor från olika kommuner att skolorna startar tisdag 19 augusti.

När man ser på olika företag som kör så är det stora förändringar kring Buss i Väst AB. Det är ju detta bolag som tecknar avtalen. Det har tidigare signalerats nya avtal i en del kommuner.
Förra året, aug 2013, fick Mellerud  nytt avtal och Erikstads Buss körde med 8 omlopp ,ev fler, med 3-4 egna och några inhyrda.  Möjligt är att annat företag svarade för körningarna. I aug 2014 kommer Taxi Dalsland AB svara för två omlopp.
I Dalsland tillträder 18 aug 14 Nettbuss som entreprenör till Västtrafik. Vad jag fn bedömer så kör underentreprenörer åt Nettbuss. Dvs Taxi Dalsland AB, Taxi Åmål AB och ev andra (?).
I Falköping har Buss i Väst AB fått trafik och den skall köras i Kinnarpsområdet av Hallgrens (Uh). I Skövde kör Söne och Hellberg.
Om jag är rätt underrättad så sker förändringar i Munkedal vad gäller skolor.
Buss i Väst AB kommer att köra ytterligare ett antal turer i Kungälvs kommun. Exakt vilka företag som är inblandade vet jag ej. Tidigare har det stått här att det rör sig om Söne och Uddevalla OAB som håller med bussar och Lebu AB som håller med folk. Orust kör skolturer som linjeturer med 9xx nr.
I Mark körs skolturerna av Sohlbergs buss och linjetrafiken  av Nettbuss. Den senare kör ca 10 omlopp ytterligare under skolperiod (Z). Bollebygd vet jag inte så mycket om men där användes Autosan i skolturer.
I Lilla Edet finns också skolturer med buss som körs av Taxi Lilla Edet och därtill anslutna taxiägare. Det brukar stå ett antal bussar utanför byggnaden som inrymmer företagen. Vad gäller Borås kommun så kör Sohlbergs buss där utom i Fristad där Vårgårdabuss AB kör. I Herrljunga kör Buss i Väst AB med Holm,Vårgårdabuss och troligen också Nobina som entreprenörer.
Så får vi se om alla uppgifter på hemsidor stämmer. Och vad företagen kör med för fordon och personal ?