VL:s nya bussar är nu i trafik..

Startat av Bussmicke, 16 augusti 2014, 01:34:57 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

...bortsett Hybriden som jag inte vet om den har kommit än.

Dessvärre ingen bättre bild på 876 ännu.

Fler bilder på hemsidan. Sök på dagens datum 140816
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bese001

Undrade just var Solarisledbussarna skulle hamna!

LOL 689 var det inte så länge sen man kunde skåda hos GUB!
FD GUB 141, en av Neoplanarna. Skrotad 130515.

Ovanligt snabb återbesättning av ett regnr.

pnott

12 kortvagnar och 2 ledvagnar om jag inte har räknat fel.
Dörrställning 2-2-2 är nytt för VL på kortvagnar.
Konstaterar en mindre förändring av lackschemat. På tidigare Solaris har fältet ovanför fönstren varit vitt.
Någon som vet vilka bussar som får gå i pension?

Bussmicke

Äldre Volvo Säffle. Har hört att några skulle bli kvar i rerserv. Vet ej vad som försvinner eller blir kvar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Göran Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 16 augusti 2014, 15:39:10 PM
Äldre Volvo Säffle. Har hört att några skulle bli kvar i rerserv. Vet ej vad som försvinner eller blir kvar.

Handlar det om de äldre Volvo, dvs upp till nr 291, vilka inte varit i trafik under sommartidtabellen eller handlar det om de nyare från 2004, dvs nr 292 och uppåt?
/ GNl

DEB

Citat från: Göran Nilsson skrivet 16 augusti 2014, 16:27:46 PM
Handlar det om de äldre Volvo, dvs upp till nr 291, vilka inte varit i trafik under sommartidtabellen eller handlar det om de nyare från 2004, dvs nr 292 och uppåt?
/ GNl

Ganska givet att det troligen är de äldre B10orna upp till 291 som stryker med. Stickprovskontroller i CBR styrker även detta, då de flesta av dessa fortfarande är avställda (de brukar normalt vara påställda inför hösttrafiken vid den här tiden) och några av dessa är sålda till försäljning/skrot.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Göran Nilsson

Citat från: DEB skrivet 16 augusti 2014, 17:13:06 PM
Ganska givet att det troligen är de äldre B10orna upp till 291 som stryker med. Stickprovskontroller i CBR styrker även detta, då de flesta av dessa fortfarande är avställda (de brukar normalt vara påställda inför hösttrafiken vid den här tiden) och några av dessa är sålda till försäljning/skrot.

Tack för svaret. Uttryckte mig lite oklart men tänkte snarast på om även de nyare var i riskzonen.
/ GNl

P.Ek

Snyggt! Den nya typen av gaskåpor gör att åtminstone kortvagnarna ser lite ut som små handväskor. :)

yngrot

Även V-L  får "normala" stadsbussar med  2-2-2 dörrar och låga ryggstöd.. vad tycker resenärer om det som är vana vid höga ryggstöd???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

pnott

Citat från: yngrot skrivet 16 augusti 2014, 20:03:43 PM
Även V-L  får "normala" stadsbussar med  2-2-2 dörrar och låga ryggstöd.. vad tycker resenärer om det som är vana vid höga ryggstöd???
Det var väl 1992 eller -93 som VL fick för sig att införa en enhetsflotta med höggolv,  1-1-1 dörrar, höga ryggar, liten barnvagnsplats, i övrigt 2+2-sittning och AC både på landsbygden och i stadstrafiken. Sedan har man backat steg för steg och nu är det bara AC kvar, annars är det ganska standardutrustade stadsbussar.

mackanz

Och dom envisas med dom fula destinationsskyltarna. Observera detta i somras då jag besökte staden. Förstår ej detta.
Annars trevliga bussar.