Definition av indragen sträcka

Startat av rengmark, 12 augusti 2014, 01:35:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

På lördag är det midnattslopp och som vanligt påverkar detta busstrafiken. SL har lagt upp en sida med linjevisa indragningar på delsträckor.
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/midnattsloppet/
För linje 59 tolkar jag att bussen går Karolinska - Medborgarplatsen eftersom sträckan Medborgarplatsen - Norra Hammarbyhamnen är indragen.  Men enligt SL kundtjänst läser jag fel eftersom det avses indragna hållplatser. Således går bussen bara till Centralen vilket man ser när man tittar i linjens hållplatsförteckning.
Jag undrade också vilken som är första påstigningshållplats för linje 71 mot Nacka. Först fick jag svaret Londonviadukten som sedan ändrades till Danvikstull. Är det bara jag som tycker det svårt att resa kollektivt?

Nico

Tja, i normalfallen är det knappast så svårt. Däremot blir det tyvärr allmänt svårare för både resenärer, förare, trafikledare m.fl. när det är olika typer av evenemang som ställer till det. I synnerhet då sådana av kortlivad och föränderlig karaktär då det helt enkelt inte heller går att motivera samma resurser för info, alternativa hpl. mm. som annars går att få till vid längre påverkan.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Citat från: rengmark skrivet 12 augusti 2014, 01:35:48 AM
På lördag är det midnattslopp och som vanligt påverkar detta busstrafiken. SL har lagt upp en sida med linjevisa indragningar på delsträckor.
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/midnattsloppet/
Jag undrade också vilken som är första påstigningshållplats för linje 71 mot Nacka. Först fick jag svaret Londonviadukten som sedan ändrades till Danvikstull. Är det bara jag som tycker det svårt att resa kollektivt?

Linje 71 kommer under denna tid trafikera via Stadsgårdsleden för att avgå från hållplats Z i Slussenterminalen.

rengmark

Citat från: Nico skrivet 12 augusti 2014, 07:44:29 AM
Tja, i normalfallen är det knappast så svårt. Däremot blir det tyvärr allmänt svårare för både resenärer, förare, trafikledare m.fl. när det är olika typer av evenemang som ställer till det. I synnerhet då sådana av kortlivad och föränderlig karaktär då det helt enkelt inte heller går att motivera samma resurser för info, alternativa hpl. mm. som annars går att få till vid längre påverkan.

Det måste väl ändå vara ett grundkrav att informationen som lämnas är korrekt. Detta är nästan rekord i felaktigheter och brister på 1½ A4. Säkerligen skrivet av någon som inte alls är bevandrad i SL-trafiken. Jag tycker det skulle vara bättre att namnge de få hållplatser på centrala och östra Södermalm som trafikeras på lördag kväll. VBP tillämpas väl inte då? Mot bakgrund av den info SL lämnar blir det säkert väldigt få som kommer att använda tvåan mellan Kungsträdgården och Sofia.

Nico

Jo, jag håller helt med dig på den punkten om att informationen ska vara korrekt... men ibland inträffar den s.k. mänskliga faktorn. Du har även helt rätt i sak här då denna information inte stämmer med vad som faktiskt är åkbart om man säger så. Det hade varit bättre att bara skriva vilka hållplatser som dras in.

Vad jag åsyftade var dock sedan inte den specifika informationen i detta fall utan mera allmänna tankar om att det är ohyggligt mycket som sker (och ofta då väldigt små/korta stopp som ändå får stora konsekvenser och kräver mycket arbete) och som därmed ska processas. Ibland hjälper det inte hur välbevandrad man än är i SL-världen... man gör fel i alla fall. Själv skrev jag t.ex. fel datum i ett trafikmeddelande häromdagen.

I det här fallet förutsätter jag att du kontaktade SL-kundtjänst och påpekade felet för dem så de kunde ta det med Keolis Trafikinformation. Alla gör som sagt fel någon gång ibland, speciellt om det är stressigt. Oftast är man då bara tacksam om någon kan påpeka ett misstag i tid så det hinner korrigeras.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Göran B

SL har den fula ovanan att ange inställda hållplatser som en sträcka mellan två indragna hållplatser. Jag har läst fel många gånger och vet att andra också har gjort det. Antingen ska man räkna upp alla indragna hållplatser eller så ska man skriva de hållplatser som utgör de nya ändpunkterna. Är Centralen sista hållplats så är den indragen sträckan Centralen -x. Skrev till SL för många år sedan om detta. Fick aldrig något svar. Man kan också skriva "hållplatserna Medborgarplatsen - Y trafikeras ej", då är det rätt att ha indragna hållplatser som ändpunkten för sträckan.

rengmark

Citat från: Nico skrivet 14 augusti 2014, 06:48:26 AM
Jo, jag håller helt med dig på den punkten om att informationen ska vara korrekt... men ibland inträffar den s.k. mänskliga faktorn. Du har även helt rätt i sak här då denna information inte stämmer med vad som faktiskt är åkbart om man säger så. Det hade varit bättre att bara skriva vilka hållplatser som dras in.

Vad jag åsyftade var dock sedan inte den specifika informationen i detta fall utan mera allmänna tankar om att det är ohyggligt mycket som sker (och ofta då väldigt små/korta stopp som ändå får stora konsekvenser och kräver mycket arbete) och som därmed ska processas. Ibland hjälper det inte hur välbevandrad man än är i SL-världen... man gör fel i alla fall. Själv skrev jag t.ex. fel datum i ett trafikmeddelande häromdagen.

I det här fallet förutsätter jag att du kontaktade SL-kundtjänst och påpekade felet för dem så de kunde ta det med Keolis Trafikinformation. Alla gör som sagt fel någon gång ibland, speciellt om det är stressigt. Oftast är man då bara tacksam om någon kan påpeka ett misstag i tid så det hinner korrigeras.

Detta är ju ett årligen återkommande lopp så det finns gott om tid att bestämma huvudutseendet i informationen,
Att 2an är inställd Kungsträdgården-Sofia framgår i meddelandet. I reseplaneraren får man oväntat inte heller upp några avgångar denna kväll. Söker man i stället resa till Nackagatan fär man upp avgångar var 10:e eller 15:e minut. Och Nackagatan är inte hållplats på 2an. Jag hittar ingen information om var bussen stannar vid Slussen. Fyran är inställd mellan Hornstull och Gullmarsplan men i stället talar man om Lignagatan och Varvsgatan och sedan är det meningen att man själv ska räkna ut föregående eller efterkommande hållplats.
Har talat med SL kundtjänst som inte tycker det finns brister i informationen.

Har förra årets lopp i minnet då en kvinna stod på Bondegatan och väntade på 53an. Väntetiden räknades ned digitalt som vanligt till avgång men ingen buss kom. Ingen info om att hållplatsen var indragen. Jag informerade henne om att inga bussar gick så hon fick ta en taxi för att hinna med sitt nattåg. Och det var många människor också vid andra hållplatser som stod och väntade förgäves.
Jag ringde efteråt och delgav mina synpunkter till SL kundtjänst.

Här kunde SL passat på att marknadsföra sig inför en stor publik men det verkar man inte vara intresserad av.