Solaris CNG i Göteborg

Startat av Calle, 05 augusti 2014, 21:52:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Om man jämför Veolias Solaris CNG mot Keolis Solaris CNG, så är ju Keolis Urbino 15 underbara att åka i. Rejält stoppade sittdynor, medan Veolia verkar köra efter mönstret "träbänkar". Detta är inte någon kritik, men Veolia har väl fått specat sina Solaris?

Det som dock är till Keolis nackdel, det är att kylfläkten på CNG-bussarna (boggie), går på högvarv, vilket borde betyda varm drivlina...?  ???

M

Calle det är gasmotorer.
Dom blir aningen varmare än diesel varianter.
Det är alltså inget konstigt att kylfläkten går på högvarv.

/M

Johan B

Varje entreprenör specar normalt sina bussar själva. Veolia beställde passagerarsäten ur standardsortimentet, Keolis valde Kiel som leverantör. Har inte provat Keolis Solarisar men de som Veolia har faller igenom helt p g a sätena. De är helt fruktansvärda, ingen stoppning och inget stöd för kroppen någonstans... Men detta har vi väl ändå diskuterat förr?  ;)

Lars-Håkan_E

Spårvägen körde ju med hårdplaststolar försedda med ytterst tunn stoppning tidigare, om beställaren inte specar någon särskild modell så beställer man sannolikt det som är mest motståndskraftigt mot skadegörelse, jag antar att Keolis stolar blir dyrare i längden att ersätta och underhålla jmf med Veolia:s. När det gäller tätortsbussar där man reser kort tid och ibland även står så är stoppningen av mindre vikt.

Calle

Citat från: Johan B skrivet 06 augusti 2014, 15:00:37 PM
Varje entreprenör specar normalt sina bussar själva. Veolia beställde passagerarsäten ur standardsortimentet, Keolis valde Kiel som leverantör. Har inte provat Keolis Solarisar men de som Veolia har faller igenom helt p g a sätena. De är helt fruktansvärda, ingen stoppning och inget stöd för kroppen någonstans... Men detta har vi väl ändå diskuterat förr?  ;)

Keolis vagnpark har underbara, stoppade säten, åkte med en MAN på L25 idag, och bussen är rena lyxen. Veolias säten är, som Du säger; hemska, och ger träsmak efter bara en kort resa.

Fläktarna går på högvarv hela tiden på Keolis Solaris CNG, och det låter ungefär som en dammsugare.  >:(

Walter

Citat från: Calle skrivet 06 augusti 2014, 20:42:15 PM
Keolis vagnpark har underbara, stoppade säten, åkte med en MAN på L25 idag, och bussen är rena lyxen. Veolias säten är, som Du säger; hemska, och ger träsmak efter bara en kort resa.

Fläktarna går på högvarv hela tiden på Keolis Solaris CNG, och det låter ungefär som en dammsugare.  >:(

Varför fläktarna går mycket har du fått svar på ovan och det är ju beställaren = västtrafik dom krävt det i anbudet. Hur lång tid är snittresenärens restid för Veolias kontra Keolis linjer där man kör Solaris. Jag åker själv dagligen Veolias Solaris i Skåne och visst det finns skönare säten men det är tillräckligt ok de 40-45 minuter jag åker.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!