Huvudmeny

Swebus Express

Startat av Bussmicke, 15 november 2007, 00:33:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

http://www.swebusexpress.se/content/content.aspx?mainid=723&subid=1089&subsubid=0

Har ni hört att värdekortet försvinner?
Tråkigt att man inte kan åka lite billigare spontant längre. Fanns flera linjer och delsträckor man kunde åka, var hur smidigt som helst.
Nu finns bara ett Klippkort som rabattform kvar och bara på linje 899.
Jag tillhör inte dem som gillar att planera långt i förväg så hädanefter blir det bara tåget...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2007, 00:33:46 AM
http://www.swebusexpress.se/content/content.aspx?mainid=723&subid=1089&subsubid=0

Har ni hört att värdekortet försvinner?
Tråkigt att man inte kan åka lite billigare spontant längre. Fanns flera linjer och delsträckor man kunde åka, var hur smidigt som helst.
Nu finns bara ett Klippkort som rabattform kvar och bara på linje 899.
Jag tillhör inte dem som gillar att planera långt i förväg så hädanefter blir det bara tåget...

Linje 899 har alltså som enda linje kvar platsgarantin. Jag frågade nyligen en väl insatt i hur detta fungerar. Svaret blev lite förvånande ungefär:
- Ja, den finns kvar men det är ingen fara. Det är nästan aldrig mer än halvbesatt på den linjen.
- Men om tåget står och det kommer 500 resenärer?
- Då finns det en force majeure-klausul så det blir inga extrabussar ändå.
Samma källa berättade också att folk inte fått klart för sig att platsgarantin inte finns kvar. Exempelvis hade det redan vid första gången till Oslo en dag före allhelgonahelgen samlats 50 personer som inte kom med. Och resten av dagens avgångar var fullbokade. Swebus Express hade enligt min sagesman inte satt in någon extrabuss. ("Det gäller att boka 24 timmar innan har vi ju sagt").

CS

Blev själv överaskad av det när jag och tjejn skulle resa till Stockholm.
Inte hade jag läst nånstans om att de tagit bort den, och enda stället jag hittade det sen var de tryckta tidtabellerna. På hemsidan fanns det inget som stack ut om att de tagit bort garantin.
Tråkigt att det blivit så, nu finns det ju inte längre nån möjlighet att spontanresa då tågen för det mesta e fulla med :-\

//CS

Staffan Sävenfjord

Citat från: CS skrivet 15 november 2007, 13:56:05 PM
Blev själv överaskad av det när jag och tjejn skulle resa till Stockholm.
Inte hade jag läst nånstans om att de tagit bort den, och enda stället jag hittade det sen var de tryckta tidtabellerna. På hemsidan fanns det inget som stack ut om att de tagit bort garantin.
Tråkigt att det blivit så, nu finns det ju inte längre nån möjlighet att spontanresa då tågen för det mesta e fulla med :-\

//CS

Swebus Express säljer dock biljetter intill avgång om det finns platser kvar. Samma gäller  tågbolagen. Så att säga att möjligheterna att spontanresa har försvunnit är en klar överdrift. Om man nu inte vill spontanresa på fredag eller söndag eftermiddag vecka efter vecka.
För att undvika missförstånd har jag full förståelse för att Swebus Express tagit bort sin platsgaranti som den var utformad förut. Det jag inte förstår är varför man inte kan vara tydligare om att man gjort detta, och när man någon gång har gjort det (på redaktionell plats i tidningarna) har det skett i termer av "vi förbättrar nu servicen". Men behöver inte vara ohederlig för att förklara en åtgärd, som innerst inne nog de flesta har full förståelse för.