Huvudmeny

Gårdsgata

Startat av Professorn, 04 augusti 2014, 17:11:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Professorn

Mitt i centrala Borås finns det en gårdsgata som samtidigt är livligt trafikerad av bussar i linjetrafik. Jag har funderat över lämpligheten i detta, då fordon äger väjningsplikt för fotgängare. En taxichaufför har blivit åtalad för att hans ekipage framfördes fortare än 6 km i timman på nämnda gata, knappt styrfart för en buss.

Mina frågor, då:
Är det bra förarmiljö att framföra buss i denna situation?
Är det vanligt förekommande på andra håll i våra landsändar att bussar i linjetrafik har linjelagts på gårdsgator?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Professorn skrivet 04 augusti 2014, 17:11:08 PM
Mitt i centrala Borås finns det en gårdsgata som samtidigt är livligt trafikerad av bussar i linjetrafik. Jag har funderat över lämpligheten i detta, då fordon äger väjningsplikt för fotgängare. En taxichaufför har blivit åtalad för att hans ekipage framfördes fortare än 6 km i timman på nämnda gata, knappt styrfart för en buss.

Mina frågor, då:
Är det bra förarmiljö att framföra buss i denna situation?
Är det vanligt förekommande på andra håll i våra landsändar att bussar i linjetrafik har linjelagts på gårdsgator?

Det finns till och med två: dels Lilla Brogatan och dels Allégatan vid Högskolan. 7 km/tim är inget som det står något om i bestämmelserna men det står att man måste köra i gångfart vilket har ansetts motsvara 7 km/tim. Det torde alltså inte gå att sätta dit en fordonsförare som kört något fortare än 7 km/tim. Vid de alltför få poliskontroller som jag sett på Lilla Brogatan har polisen på sin höjd stoppat fordonsförare som enligt min bedömning kört fortare än 20 km/tim - och bara personbilar.

Lilla Brogatan är rent allmänt trång och besvärlig för bussar och med dålig respekt från bilister för att det inte bara är gångfartsområde utan även bussgata i ena riktningen. Men det finns många ställen i Borås där arbetsmiljön för bussförarna inte är den bästa (ta bara Södra torget eller alla trånga rondeller).

Linjetrafik inom gångfartsområde förekommer på många håll både i Sverige och utomlands.

Professorn

OK - Tack Staffan för ett snabbt svar!

Jag trodde i min enfald att det bara var i Borås man upprättade gårdsgator mitt i centrala delarna och därefter dessutom linjelägger minst tre högfrekventa busslinjer på densamma. Nu förstår jag att det är lika illa på andra håll, också...

Skönt att slippa köra eländet.

Aniara

I förordningen ställs som villkor för att gatan skall få klassificeras som gårdsgata, att det finns tekniska hinder som förhindrar att fordon framförs i högre hastighet än gångfart. Finns inte sådana hinder, är gatan enligt lagtexten inte gårdsgata, och fordonsförare kan då heller inte bötfällas för att köra med högre hastighet än gångfart. (Såvida de inte är dumma nog att godkänna boten på plats, eller att godkänna åklagarens föreläggande.) Lilla brogatan och högskoleområdet i Borås saknar sådana hinder, och kan därför inte godkännas som gårdsgata.

(Trafikförordningen 10 kap. 8 §)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Aniara skrivet 04 augusti 2014, 18:35:45 PM
I förordningen ställs som villkor för att gatan skall få klassificeras som gårdsgata, att det finns tekniska hinder som förhindrar att fordon framförs i högre hastighet än gångfart. Finns inte sådana hinder, är gatan enligt lagtexten inte gårdsgata, och fordonsförare kan då heller inte bötfällas för att köra med högre hastighet än gångfart. (Såvida de inte är dumma nog att godkänna boten på plats, eller att godkänna åklagarens föreläggande.) Lilla brogatan och högskoleområdet i Borås saknar sådana hinder, och kan därför inte godkännas som gårdsgata.

(Trafikförordningen 10 kap. 8 §)

Det står inget om hur den utformningen skall utföras och den utformning som Lilla Brogatan och högskoleområdet har med bland annat att det inte finns särskilt markerade trottoarer skall enligt uppgift vara fullt tillräcklig för att det skall godkännas som gångfartsområde. Vad jag vet har detta dock inte prövats i domstol, vilket i och för sig kan bero på att det bara är ett litet fåtal som har rapporterats.

Jag skulle i varje fall inte rekommendera någon att köra förbi dessa gångfartsområden i 50 km/tim. Om inte annat så vill man väl inte vara med om att köra ihjäl någon.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Professorn skrivet 04 augusti 2014, 17:31:28 PM
OK - Tack Staffan för ett snabbt svar!

Jag trodde i min enfald att det bara var i Borås man upprättade gårdsgator mitt i centrala delarna och därefter dessutom linjelägger minst tre högfrekventa busslinjer på densamma. Nu förstår jag att det är lika illa på andra håll, också...

Skönt att slippa köra eländet.

På Lilla Brogatan går linjerna 2, 5, 6, 8 och 12. Förbi Högskolan går linjerna 1, 3 och 7. Linje 1 har vintertid en turtäthet på 6 minuter och totalt blir det 28 passager i timmen i båda riktningarna (7-an går där bara i ena riktningen) förbi Högskolan.

Anders Noren

I Gävle finns ett gångfartsområde, Centralplan. Det är utformat strax innan nuvarande bestämmelse om gångfartsområde tillkom, vilket innebär att området har såväl trottoarer som upphöjda passager vid Drottninggatans och Kyrkogatans korsningar. Det uppfyller knappast lagtexten "så att det framgår att gående nyttjar hela ytan" och hade nog inte kunnat förklaras för gångfartsområde idag. Några regionallinjer går där.

Sedan finns ett mer informellt shared space-område med motortrafik och fotgängare, som dock inte är reglerat med annat än förbud mot privat motortrafik, Nygatan vid Stortorget. Gatan ligger där i nivå med torget och trottoarerna, körbanorna är lagda med gatsten. Där gick facket och Arbetsmiljöverket in och förbjöd busstrafiken för några år sedan och tills vidare går bara taxi där.

Det är inte alltid så lätt...