Lite från skåning på vift i huestan

Startat av Stoffe Källström, 03 augusti 2014, 19:46:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stoffe Källström

Hade en körning till Stockholm i söndags, fick stanna kvar några dagar och hjälpte till att köra kryssningssightseeing, Traveller gick på knäna med många uppdrag. Kul med lite nya grejer.

Bussen jag hade med mig upp och fick använda var 537, en trevlig och pigg kärra. Här när dagens amerikanska kryssningsgäng besökte Icebar vid centralstationen.

Ett företag hade hyrt hela biografpalatset Rigoletto och skulle efter föreställningen till hotellet där de också hade hyrt hela fadderullan, tio bussar som ska hämta samtidigt på Kungsgatan mitt i smeten innebär automatiskt en viss röra...

En katt bland hermelinerna, hälsade på depån för att tvätta bussen och hämta fler körordrar.

Sista dagen var i torsdags, behövde hem för att köra i Malmö igår lördag, men min buss behövdes för en tur till Norge så den blev jag av med. Fordonsläget var lite mer gynnsamt för Traveller så fick låna deras splajs nya buss som lyssnar till namnet Judge. 490 mil på mätaren, luktade nytt, en grymt trevlig och pigg buss. Även om Euro 6-motorn låter som om den ska skära ihop när som helst men det ska visst vara så. Här vid stadshuset med en grupp tyskar.

Frippe Fribas

Trevligt bildreportage!

Kryssningskörningarna var mina favoriter när jag körde för Traveller, det var liksom kombinerat nytta och nöje eftersom alla bussar var i princip på samma ställen oavsett vem de körde för.
Under väntetiderna kunde man passa på att fotografera kollegors bussar och en del utländska diton.
Att man sedan oftast fick lite dricks gjorde ju inte saken sämre...
Däremot blev jag inte riktigt kompis med växellådorna i de Travegobussar som oftast användes, så jag bad att i möjligaste mån få köra någon av de Scanior eller Volvo som då fanns i stallet.

Jag ser att man även varit klok nog att riva väderskyddet som tidigare stod över bussarna och som orsakade en del avkörda speglar och spegelarmar.
En flaskhals när jag körde var tvätthallen, det var ofta kö för att få köra in och spola av bussen vilket ibland förlängde arbetsdagen oavsiktligt.
//Fredrik