Rött på blått & lite till

Startat av Hasse L, 02 augusti 2014, 15:39:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

ELA 759
Tvåan är omlagd pga evenemang och har svängt upp på Rehnsgatan från Jarlaplan.

EKY 414
Kanske har man fått dispens från blått till rött för att hinna provköra 76:ans resp. 70:s nya bussar.

EJL 773
Fyran var avkortad till Östra Station under Prideparaden.

CNJ 556
Bonusbild: LördagsMaxCi.

Bussmicke

Å 1000:an, jag som trodde Odenplan var maxcibefriat..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Citat från: Bussmicke skrivet 02 augusti 2014, 16:37:18 PM
Å 1000:an, jag som trodde Odenplan var maxcibefriat..
Det har blandats lite mera under veckosluten...

/H

Bussmicke

I fredags och fredagen  2 veckor innan, såg jag 0 Maxci där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christian berg

Tack för fina bilder! Idag gick 5152 på linje 42 och passerade med säkerhet Odenplan.

Robert Brink

Trevliga bilder som vanligt! :)
Men man får väl köra rött på blått men absolut inte tvärtom...

//R

Ulf Berlin

Citat från: Robert Brink skrivet 09 augusti 2014, 15:38:59 PM

//R
...utom på 651och på 301E  8)/Ulf

Tommy E

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 augusti 2014, 23:09:02 PM
...utom på 651och på 301E  8)/Ulf

Hur tänker du med 301E? Är det någon sorts linjelagda tomkörningar till/från Skärvik, eller menar du kanske morgonturerna på 302 Knalleborg - Solna station?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Robert Brink skrivet 09 augusti 2014, 15:38:59 PM

Jodå, inga större hinder numera att sätta ut blått på röda linjer om det kör ihop sig. Inga viten på det på E19- och E20-avtalen. Däremot får man ju lov att byta ut blåbussen mot en röd så snart lämpligt tillfälle ges.
Däremot är det bara vissa avgångar på vissa specifika röda linjer som regelbundet schemaläggs med blåbussar. I Norrtälje TO är det bl.a 651, 658 och 696.

Numera verkar SL även ha släppt på sitt extrema lågentrékrav vid haverier. Dvs om en 676 havererat längsmed E18 under lågtrafik, och en turistbuss eller lågbyggd skolbuss passerar under tomkörning, så blir det inte vite om man stannar och räddar resenärerna.

Fredde

Tycka vad man vill om detta med blått på rött (inte tvärt om!).
Att man från entreprenörens sida tycker att det är bra att möjligheten finns är ju självklart, bla sett från planeringens sida.
Men att SL slaktar sitt eget koncept med blåbussar på det sättet är mycket märkligt.

Ersa

Hellre en blå buss än ingen buss alls. Personligen anser jag att blåbussar bara bör användas på "spårvägslinjer" i innerstan (linje 1-5), medan "lokalbanelinjer" ute på landsbygden (x7x) gott kan få vara röda.

Jämför Västtrafik som har stomlinjer i Göteborg, där bussar med vitt tak körs på "spårvägslinjer", medan alla bussar ute i länet är helblå oavsett om de går på en vanlig linje eller expresslinje med en "färg"som linjenummer.

SL har ju själva "slaktat" sitt eget blåbusskoncept bl.a genom linje 677 som aldrig uppfyllt de egna kraven för stombusstrafik. T.ex turtätheten/turglesheten med en avgång var 120e minut på helger.

Nico

Tja, överlag är detta med en avvikande färg mest ett besvär... det är ändå linjenumret/destinationen som utvisar det viktiga.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 10 augusti 2014, 09:56:00 AM
Tja, överlag är detta med en avvikande färg mest ett besvär... det är ändå linjenumret/destinationen som utvisar det viktiga.

Visst är det så. På de röda och blå Roslagslinjerna har det gått både vita, silvergrå, gröna och gula firmalackade bussar (samt även GUB-gröna, UL-gråa, UL-gula, Skånegula och Örebro-blåa) bussar under 1990- och 00-talen, och ytterst få resenärer har reagerat nämnvärt, bara bussen skyltats korrekt.
Färgerna verkar mest vara till för huvudmannens eget nöje, och inte för resenärerna.

Ulf Berlin

Citat från: Tommy E skrivet 10 augusti 2014, 00:04:01 AM
Hur tänker du med 301E? Är det någon sorts linjelagda tomkörningar till/från Skärvik, eller menar du kanske morgonturerna på 302 Knalleborg - Solna station?
Jo,det var vnog det jag menade m h t bilderna som du tidigare har visat.../Ulf

Bussfanatikern

Citat från: Ersa skrivet 10 augusti 2014, 02:31:06 AM
Jämför Västtrafik som har stomlinjer i Göteborg, där bussar med vitt tak körs på "spårvägslinjer", medan alla bussar ute i länet är helblå oavsett om de går på en vanlig linje eller expresslinje med en "färg"som linjenummer.

Numera är det dock bara dom dubbelledade bussarna som har kvar den speciella färgsättningen som alla stomlinjebussar tidigare hade.