Volvo B63508 från 1963 med SKV kaross

Startat av Dyna, 29 juli 2014, 14:59:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dyna

Hej

Just ett litet intro.  Vi har just köpt en Volvo B63508 från 1963 med SKV kaross VIN är 635-2918  och hon har gåt på Kristianstadlinjerna och jag antar inom SJ Biltrafik eftersom 2919 och 2917 var inom SJ Biltrafik. 

Vi vet att detta är ett original forum och att vår husbuss ombyggda 635 inte är helt i forumets anda men vi hoppas att ni kan ha översende med detta.  Vår tanke är att den med tiden skall se ut som en buss i linje trafik på utsidan och på insidan skall den med tiden vara husbuss i sextitals stil. Här är en tråd till hur vi renoverade en av vår veteran husvagnar på insidan när vi fortfarande var i England http://www.oldclassiccar.co.uk/forum/phpbb/phpBB2/viewtopic.php?t=12657&sid=b4c6bc24181310d8bd99f3d7053c9a8e .  Här är också en tråd på hur vi skapade en 1958 Chevy Suburban  http://www.rodsnsods.co.uk/forum/garage/1958-suburban-twist-34432 Som ni kan se gillar vi saker som är tidstypiska men utan att gå förlångt så att det droppar av brylkräm och rockabilly eller shabby chick för den sakens skull.  En dag hoppas vi ju att vår buss kommer vara lika vacker som denna http://www.timeless.ee/en/volvo-skv-katrineholm .

Det skall sägas att vår buss är mycket väl byggd och and i mycket bra skick mekaniskt sätt även om den inte är det vackraste på utsidan och lite väl mycket moderna saker på insidan. 

Vi kommer att typa om våran buss från LB till PB Klass2.  Det ända som vi ser kan vara ett problem är att bak däcken har för låg hastighets klassning, fram däcken är redan moderna 22.5. Om det fann någon som kunde hyra eller låna ut fyra däck som klarar 120kmh under end dag vore detta mycket trevligt.  Vi är hemma hörande i Vara - Trollhättan trakten men ni kan allt åka en bra bit för att få de rätta däcken.

Vi är inte helt nya till tunga fordon när vi bodde i USA så skaffade vi oss en 1959 Chevrolet Viking 50 LCF 12 tons lastbil (som vi fortfarande har kvar).  Men detta är första gången med riktigt stora "lastbils" motorer och andra saker som endast finns på tunga fordon så det blir nog lite att lära. 

Med vänlig hälsning Dyna

PS: Här är en bild


1896

Några däck har jag tyvärr inte, men det vore trevligt med bilder på bussen när ni är klara med renoveringen.  :)

Dyna

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 juli 2014, 16:21:48 PM
Några däck har jag tyvärr inte, men det vore trevligt med bilder på bussen när ni är klara med renoveringen.  :)

Jo vi öppnar en tråd när vi startar. Vi fixar antagligen utsidan innom ett år eftersom det är förhållande vis enkelt jämfört med insida. Insidan är dessutom I mycket gott skick bara för modern så det är ingen bråska. Det kan dessutom vara bara att vänta med den biten tills barnen är lite äldre.

Mvh Dyna

Ps: var är kan man hitta ljus insatser dom är ju betydligt större än 7" std för bil.

bilomnibussen

Det var väl någon tidigare som fått igenom en buss utan de där högfartsdäcken eftersom bussen ju ändå inte går så fort.
Mvh Jan G

Dyna

Citat från: bilomnibussen skrivet 31 juli 2014, 08:07:50 AM
Det var väl någon tidigare som fått igenom en buss utan de där högfartsdäcken eftersom bussen ju ändå inte går så fort.
Mvh Jan G
Jomen om vi inte fick tag i däck hade vi tänkt att testa med detta argument. Jag antar att 120kmh kravet inte fins om du exempelvis registrar en gammal T Ford med orginal typ of däck.  Det vore ändock trevligt att had rätt däck och slippa en argumentera och kanske få underkänt vid regbes.

MVH Dyna

Svoca

SJ 3579 lev 24/5 -63 till Hudiksvall. Reg.nr X 867, senare L 357 (Kristianstad), senare CNP 007.

Dyna

#6
Tackar för detta info alltid trevligt att veta var den har hört hemma.

MVH Dyna

Dyna

Tror vi är ok med däcken.

Enligt TSFS 2013:63

----
Däck

Krav avseende hastighet
12 § Personbil som tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare och utryckningsfordon, ska ha däck dimensionerade för fordonets maximala hastighet.
På övriga personbilar behöver de inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim eller för däck av typen Reinforced 170 km/tim.
13 § Däck på annan bil än personbil, samt på släp- och efterfordon som dras av bil som är av 1969 eller senare års modell, ska vara dimensionerade för den högsta hastighet som fordonet får framföras med, dock inte högre än fordonets maximala hastighet.
14 § Fordon av 1968 eller tidigare års modell, ska ha däck som ur hastighetssynpunkt är likvärdiga med dem som fanns på fordonet vid typbesiktningen eller första registreringsbesiktningen.
15 § Vinterdäck för personbil och lätt lastbil ska vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim.
Nationellt godkända fordon som tagits i bruk före den 1 januari 2002 samt fordon med C- eller LT-däck, behöver dock inte ha vinterdäck som är dimensionerade för högre hastighet än 130 km/tim.
----

Paragraf 14 är vad jag tror som räddar oss, jag är ju ganska säker att bussen inte hadde  högfarts däck vid typbesktningen.



MVH Dyna

PS: Sorry for cross posting