Förbifart Sjöbo (Borås)

Startat av reseguiden86, 29 juli 2014, 13:11:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Är det något sagt om bussarna kommer åka den nya vägen när den öppnas i September (150,240,582) eller om dem fortfarande kommer köra den nuvarande vägen?

Olof Lagerkvist

Citat från: reseguiden86 skrivet 29 juli 2014, 13:11:55 PM
Är det något sagt om bussarna kommer åka den nya vägen när den öppnas i September (150,240,582) eller om dem fortfarande kommer köra den nuvarande vägen?

Det verkar inte avgjort om ändringen kommer att göras när vägen öppnas i september eller om man väntar till tidtabellsskiftet i december. Men tittar man på vad Västtrafik rapporterat in till Samtrafiken/ResRobot och vad som finns i deras egna reseplanerare på webben verkar linje 150 och 240 gå gamla vägen genom Sjöbo till åtminstone slutet av oktober, troligtvis hela tidtabellsperioden ut. Å andra sidan, apropå Västtrafiks reseplanerare och filerna till Samtrafiken så anar jag även vissa andra brister. Bland annat innehåller dessa fortfarande linjerna 10-16 i Borås stadstrafik även efter 17 augusti och det känns ju ganska osäkert, även om jag hittills inte riktigt lyckats få något klart besked från något håll.

Men hursomhelst, linje 582 har redan nu ändrats så att den inte har några hållplatser inlagda mellan Erikslund och Frufällan, vilket ger den möjlighet att börja köra nya vägen direkt när den öppnar utan att det påverkar något i övrigt.


Här syns hållplatsen "Nordskogen" vid en rondell längs nya Nordskogsleden. Frågan är alltså vilka linjer som kommer att stanna vid den här nya hållplatsen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Olof Lagerkvist

Lite uppföljning på gammal fråga, idag kom det officiella pressmeddelandet från Västtrafik:
http://www.mynewsdesk.com/se/vasttrafik/pressreleases/baettre-busstrafik-med-foerbifart-sjoebo-1059231

I samband med nästa tidtabell som alltså börjar gälla 14 december läggs linjerna 150, 240 om via nya Nordskogsleden och kommer alltså inte att köra genom Sjöbo. Linje 582 har redan lagts om på det här sättet, den går redan idag Nordskogsleden men den stannar i alla fall inte i dagsläget på den nya hållplatsen vid Nordskogens industriområde.

Sedan blir det alltså en liten omläggning av de här tre linjerna genom centrala Borås. Istället för Allégatan kommer det att bli Yxhammarsgatan-Sven Eriksonsgatan och sedan till Södra Torget för linje 150 respektive Resecentrum för linjerna 240 och 582. Hållplatsmässigt sett ersätts alltså Hötorget med en ny hållplats Krokshallstorget alldeles intill Resecentrum, samt att de två sistnämnda inte ska gå till Södra Torget. Återstår att se om detta blir en snabbare körväg för linje 150. Men visst, för resenärer som ska till och från Resecentrum till de här linjerna blir det givetvis klart smidigare.

Det nämns enbart linje 1 som ersättning till och från Sjöbo, men linje 30 bör väl finnas kvar oförändrad också. För de som bor längs nordligaste delen av Fristadsvägen genom Sjöbo blir den ett bättre alternativ, även om den inte går så ofta.

Förresten, hållplatsen Krokshallstorget som nämns i pressmeddelandet heter tyvärr "Krokhallsberget" i hållplatsdatabasen och den dök upp där redan tidigare den här veckan. Det går alltså redan nu att se den i kartan i reseplaneraren. Hoppas stavningen korrigeras åtminstone till "Krokshallsberget" innan det är dags att börja trafikera den. :)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Vägen över Krokshallstorget har ju provats förr i samband med gatuarbeten på Allégatan och det tog ett par minuter längre att köra den vägen. Det brukar också bli rätt kaotiskt i korsningen med Allégatan och när det gäller att komma ut på Kungsleden (trafikljus).

Naturligtvis bör hållplatsen heta Krokshallstorget. Talar man om Krokshallsberget avser 99 procent av boråsarna toppen av berget där bilparkeringen finns. Jag antar att hållplatsen kommer att läggas nära korsningen Stationsgatan-Sven Eriksonsgatan, vilket blir ett par hundra meter från Resecentrum.

Ett alternativ inför framtiden är att lägga hållplatserna mitt vid torget och öppna den gamla tunneln genom berget. Då blir det bara 100 meter att gå till Resecentrum.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2014, 18:50:40 PM
Vägen över Krokshallstorget har ju provats förr i samband med gatuarbeten på Allégatan och det tog ett par minuter längre att köra den vägen. Det brukar också bli rätt kaotiskt i korsningen med Allégatan och när det gäller att komma ut på Kungsleden (trafikljus).

Naturligtvis bör hållplatsen heta Krokshallstorget. Talar man om Krokshallsberget avser 99 procent av boråsarna toppen av berget där bilparkeringen finns.

Krokshallstorget vore det allra bästa, det håller jag med om. Men ska den nu benämnas efter berget bör man nog få dit det saknade s-et i alla fall. Men stavningen "Krokhallsberget" antar jag är ett rent skrivfel och rättas säkert till så småningom.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 september 2014, 18:50:40 PM
Jag antar att hållplatsen kommer att läggas nära korsningen Stationsgatan-Sven Eriksonsgatan, vilket blir ett par hundra meter från Resecentrum.

Ett alternativ inför framtiden är att lägga hållplatserna mitt vid torget och öppna den gamla tunneln genom berget. Då blir det bara 100 meter att gå till Resecentrum.

Den ser ut att hamna ganska mitt för torget. Ligger det inte ett övergångsställe eller farthinder eller något liknande där i dagsläget? Man kommer alltså att behöva gå runt berget på ena eller andra sidan. Det blir en bit att gå för de som kommer från Fristad och ska åka vidare med linje 100 till Göteborg från läge N. Så visst, öppnade man gångtunneln genom berget skulle det bli väldigt bra. Problemet är bara att bergrummet är ombyggt och jag tror i alla fall att det är uthyrt med långa kontrakt. Men någon gång i framtiden, om berget nu ska vara kvar, vore detta klart intressant att överväga.

Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 26 september 2014, 19:08:56 PM
Den ser ut att hamna ganska mitt för torget. Ligger det inte ett övergångsställe eller farthinder eller något liknande där i dagsläget? Man kommer alltså att behöva gå runt berget på ena eller andra sidan. Det blir en bit att gå för de som kommer från Fristad och ska åka vidare med linje 100 till Göteborg från läge N. Så visst, öppnade man gångtunneln genom berget skulle det bli väldigt bra. Problemet är bara att bergrummet är ombyggt och jag tror i alla fall att det är uthyrt med långa kontrakt. Men någon gång i framtiden, om berget nu ska vara kvar, vore detta klart intressant att överväga.


Ja, då är det ju ännu större anledning att öppna gångtunneln. Men det finns alldeles riktigt hyreskontrakt som gör att man inte hinner göra det till december 2014. Det lär nog ta minst ett år innan man lyckats säga upp alla kontrakt och hitta alternativa lokaler.

En gång i tiden, bör ha varit i början av 1950-talet, var det faktiskt från detta läge som bussarna till bland annat Fristad gick. I mitten av 1950-talet flyttade de till Centralplan, alltså nuvarande Resecentrum. Samtidigt stängdes också den gamla fjärrbusstationen, som låg ungefär där Pinocchio-statyn (egentligen "Walking to Borås") står i dag.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Nu börjar det närma sig de omläggningar som diskuterats i den här tråden. När jag vandrade omkring och tittade på förberedelserna runt Borås Resecentrum och Krokshallstorget kom jag dock att tänka på en sak som jag blev lite nyfiken över.

Linje 240 och 582 ska gå från Resecentrum och inte längre Södra Torget och bussarna ska köra Yxhammarsgatan upp till Kungsleden för att även fortsättningsvis kunna stanna vid Polishuset. Men hur är det tänkt att bussarna ska köra ut från Resecentrum? Linjerna ska avgå från läge F som är riktat mot sydväst, alltså ner under Centralbron och ska sedan på något vis ta sig till Sven Eriksonsgatan norrut. Det går inte längre att svänga vänster från Sven Eriksonsplatsen norrut mot Krokshallstorget sedan senaste ombyggnaden. Återstår då att köra runt Sven Eriksongymnasiet vilket inkluderar två trafikljus och en rondell, eller på något vis svänga runt nere på centralplanen och köra Stationsgatan norrut?
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/Terminalkartor/Bor%C3%A5s%20resecentrum.pdf

I reseplanerarens databas är linjen ritad så att den ska köra över övre planen vid Resecentrum och sedan vänster mot Sven Eriksonsgatan, men det går alltså inte längre att köra så i verkligheten.
Länk till linjen inritad i Google Maps

(Det kändes lite på gränsen att väcka upp den här gamla tråden igen, borde jag istället startat en ny kanske?)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 december 2014, 10:59:40 AM
Nu börjar det närma sig de omläggningar som diskuterats i den här tråden. När jag vandrade omkring och tittade på förberedelserna runt Borås Resecentrum och Krokshallstorget kom jag dock att tänka på en sak som jag blev lite nyfiken över.

Linje 240 och 582 ska gå från Resecentrum och inte längre Södra Torget och bussarna ska köra Yxhammarsgatan upp till Kungsleden för att även fortsättningsvis kunna stanna vid Polishuset. Men hur är det tänkt att bussarna ska köra ut från Resecentrum? Linjerna ska avgå från läge F som är riktat mot sydväst, alltså ner under Centralbron och ska sedan på något vis ta sig till Sven Eriksonsgatan norrut. Det går inte längre att svänga vänster från Sven Eriksonsplatsen norrut mot Krokshallstorget sedan senaste ombyggnaden. Återstår då att köra runt Sven Eriksongymnasiet vilket inkluderar två trafikljus och en rondell, eller på något vis svänga runt nere på centralplanen och köra Stationsgatan norrut?
http://www.vasttrafik.se/Global/Kartor/Terminalkartor/Bor%C3%A5s%20resecentrum.pdf

I reseplanerarens databas är linjen ritad så att den ska köra över övre planen vid Resecentrum och sedan vänster mot Sven Eriksonsgatan, men det går alltså inte längre att köra så i verkligheten.
Länk till linjen inritad i Google Maps

(Det kändes lite på gränsen att väcka upp den här gamla tråden igen, borde jag istället startat en ny kanske?)

Det går ju också att svänga höger från Sven Eriksonsplatsen och sedan göra helomvändning i rondellen i korsningen med Lilla Brogatan. Svänga runt på centralplan kräver att man river det nybyggda cykelgaraget samt flyttar hållplatsen för linje 100 till Göteborg.

Så det blir nog någon av dessa krångliga omvägar och därmed vinner man inte många sekunder på att starta vid Resecentrum i stället för Södra torget.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Håkan Borås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2014, 11:27:39 AM
Det går ju också att svänga höger från Sven Eriksonsplatsen och sedan göra helomvändning i rondellen i korsningen med Lilla Brogatan. Svänga runt på centralplan kräver att man river det nybyggda cykelgaraget samt flyttar hållplatsen för linje 100 till Göteborg.

Så det blir nog någon av dessa krångliga omvägar och därmed vinner man inte många sekunder på att starta vid Resecentrum i stället för Södra torget.
Det blir som du antar,rundkörning i rondellen Lilla Brogatan.

Olof Lagerkvist

Okej, tack! Jag blev lite nyfiken på hur detta skulle lösas. Men risken är väl som Staffan säger att manövrarna bara för att komma ut från Resecentrum kommer att ta tid i ungefär samma storleksordning som man tänkte sig att spara genom att inte köra via Södra Torget. Nåväl, vi får väl se hur det blir om 10 dagar.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-