Mustang vid Bellevue för 50 år sedan

Startat av Gunnar D, 26 juli 2014, 19:26:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Vid vändslingan Bellevue juli 1964.

Mvh Gunnar

Cyklisten

Både synd och även lite lustigt att spårvagnar blev omoderna ungefär vid högertrafikomläggningen och nu vill man ha dem tillbaka, men har inte råd...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 26 juli 2014, 23:40:32 PM
Både synd och även lite lustigt att spårvagnar blev omoderna ungefär vid högertrafikomläggningen och nu vill man ha dem tillbaka, men har inte råd...

Inte alls konstigt eller lustigt. Den gamla spårvägsanläggningen var faktiskt omodern och nu rör det sig om helt ny spårvägsteknik. Det är som att säga att tätortstrafiken i Malmö skulle lika väl ha kunnat bedrivas med bussar från 1950-talet enligt de linjer som gällde då. Rosengård skulle inte haft någon busstrafik eftersom det i princip inte var byggt då.

Sedan skall vi nog avfärda myten att det var högertrafiken som gjorde att spårvagnarna lades ned. I de flesta städer var den nedlagd innan den ens var beslutad. Just i Malmö försvann två linjer, och de var nedläggningsbeslutade redan innan högertrafiken beslutats. En linje blev kvar, anpassades till högertrafik 1967 men lades ned 1973.

pegee

Jag antar att detta är i Stockholm. Eftersom det gick lika bra att se en Mustang vid vändslingan i Bellevue även i Göteborg.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: pegee skrivet 27 juli 2014, 17:43:00 PM
Jag antar att detta är i Stockholm. Eftersom det gick lika bra att se en Mustang vid vändslingan i Bellevue även i Göteborg.

Nej, det är i Malmö.

Bussmicke

Citat från: Cyklisten skrivet 26 juli 2014, 23:40:32 PM

Jag säger då det igen, Politiker är och har alltid varit dumma i huvudet, puckon.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Bussmicke skrivet 01 augusti 2014, 01:25:02 AM
Jag säger då det igen, Politiker är och har alltid varit dumma i huvudet, puckon.

Vi har alla rätt till vår åsikt men detta var kanske aningen starka ord och att dra alla över en kam som det också heter.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nico

Instämmer med Walter här. Visst kanske spårvagnarna hade funnits kvar i t.ex. Stockholm om vi hade haft högertrafik redan från början (då det i Stockholm fanns ett underlag för det) och inte hade behövt ändra på det 1967.

Inget har dock varit hugget i sten och man måste även se till hur man resonerade när det begav sig. De tankar som gällde för omkring ett halvsekel sedan hade kanske bärighet då och bör då sättas i rätt sammanhang. Att med facit i hand säga att man kanske borde gjort annorlunda är inte helt rättvist även om man i många fall nog kan beklaga de beslut som togs.

Hur som helst är bilden från Bellevue ett fint tidsdokument som nog lockar fram en nostalgisk känsla hos många.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Nu var det väl så att man beslutat att successivt börja lägga ner spårvägen i Stockholm redan på 30-talet, men kriget kom emellan och gav en lång respittid. Tanken var sedan att sista spårvägslinjen skulle läggas ner i början på 70-talet, men detta påskyndades pga högeromläggningen.
Tunnelbana och bussar drivna med diesel som var billig då skulle ersätta. Miljö och höjda oljepriser tänkte man inte på.