Huvudmeny

En särling

Startat av Janne Rickman, 14 november 2007, 20:14:16 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Uppsalabuss 531 var den ända 112:a som hade denna lackering.

/Janne

Simon A

Har alla Uppsalas linjer gått över torget någon gång ;D 50 som jag minns den stannade på gamla F mot Graneberg och gamla I mot Bälinge. Det är mycket man inte vet.

//Simon

Niklas Bygdestam

Det fanns en speciell anledning till att denna buss lackades i den här modernare gröna lacken. Bussen levererades i grönt och vitt i precis samma utförande som andra CN 112 och nyare CR 112. Men efter en tid lackades just 531 om till reklambuss för Stadshypotek. Efter en tid gick avtalet med Stadshypotek ut och man blev tvungna att lacka om bussen igen till vanlig standardlack. Men här valde man alltså då att lacka bussen i den då nyaste lacken istället för i en äldre. Det var kanske lättare att lacka i aktuell lack istället för äldre

Men det är inte den enda 112 som haft den här lacken, däremot den enda CN 112. Det fanns nämligen tre fd SL-bussar nr 140, 141 och 142 som var Scania CR 112. De fick den här modernare lacken när de rullade i Uppsala :)

En liten detalj skiljer faktiskt i lacken mellan den här bussen och de nyare CN 113. De nyare CN 113 hade svart vid fönstrena på sidorna och det har inte den här bussen. Även 140, 141 och 142 saknade svart vid fönstrena. Antagligen tyckte kanske lackverkstaden att det var onödigt krångligt att måla svart vid fönstrena så därför struntade man helt enkelt i detta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jocke

Citat från: Simon A skrivet 14 november 2007, 20:34:28 PM
Har alla Uppsalas linjer gått över torget någon gång ;D 50 som jag minns den stannade på gamla F mot Graneberg och gamla I mot Bälinge. Det är mycket man inte vet.

//Simon

Som jag skrev i tidigare tråd om 12 så har detta och göra med att bussarna trafikera Ågatorna och däremed stannade på torget :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg