Nya bussar till Borås nästa år

Startat av Staffan Sävenfjord, 24 juli 2014, 18:26:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Radio Sjuhärad skriver om värmen på bussarna i Borås. Förutom fyra MAN A44 Lion's City, som används på linje 20 till Viared, saknar alla Borås Lokaltrafiks bussar AC.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5921633

Det intressanta är att artikeln nämner att Borås Lokaltrafik skall köpa nio nya MAN boggibussar med AC för linje 1, där de skall ersätta de gamla mycket nedslitna MAN A26 från 2004. Dessutom berättar BL:s vd att 2016 skall ytterligare 25 bussar köpas för att byta ut äldre bussar, främst MAN från 2004. BL har i dag 13 sådana. Men för att få det till 25 så lär också ett par något nyare MAN samt den första serien av OmniLink behöva bytas ut om det nu inte planeras stora trafikutökningar.

Märkligt är dock att BL:s vd uttalar sig i frågan. Som bekant förlorade BL trafiken i en upphandling, men denna har överklagats och BL fick rätt i förvaltningsdomstolen, det vill säga att upphandlingen måste göras om. Västtrafik överklagade då till kammarrätten där frågan ännu mig veterligen inte har avgjorts. BL har avtal med Västtrafik att köra fram till dess fallet är slutgiltigt avgjort och sedan nio månader ytterligare. Skulle beslutet bli att upphandlingen måste göras om stå kvar så lär BL få köra fram till en ny trafikstart, vilket väl knappast lär bli före 2016 i så fall. Sedan finns naturligtvis möjligheten att det blir BL som tar hem trafiken i den nya upphandlingen och får fortsätta att köra. Men ändå är det ju konstigt att de planerar att anskaffa bussar när framtiden ter sig så här osäker.


Jan Sjöberg

Mycket märkligt uttalande av företagets VD!
Vet han något som inte vi andra inte vet?
Märkligt från början till nu  i denna upphandling ... 
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Den som lever får se..    Men klart är ju ändå att de MAN som är från 2004  är  rätt slitna.. Men att B-L skulle köpa nya bussar innan de fått trafiken verkar osannolikt ,  om det inte är så att Västtrafik mot förmodan bestämt att den som vinner trafiken tar över dessa bussar .. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 25 juli 2014, 00:05:25 AM
Den som lever får se..    Men klart är ju ändå att de MAN som är från 2004  är  rätt slitna.. Men att B-L skulle köpa nya bussar innan de fått trafiken verkar osannolikt ,  om det inte är så att Västtrafik mot förmodan bestämt att den som vinner trafiken tar över dessa bussar ..

I och för sig fanns kravet på övertagande av bussarna redan i det avtal, som nu ligger för behandling i kammarrätten. Det var alltså tänkt att den som tog över trafiken, det vill säga Nobina, skulle ta över samtliga BL:s bussar utom de fem kvarvarande små Neoplan Centroliner, som av allt att döma blir utan arbetsuppgifter nu i augusti eftersom linjerna 10-16 verkar komma att läggas ned. Övertagandet skulle alltså gälla även bussarna från 2004 fast de i så fall bara skulle rulla i två år hos den nye operatören.

Det fanns dock inga krav på att den nye entreprenören skulle fortsätta använda dessa bussar i Borås utan de fick ersättas av nya bussar om operatören så ville. Det har ryktats att Nobina tänkte göra så.

Men fortfarande tycker jag det är konstigt att det är Borås Lokaltrafik som skall köpa nio nya bussar för tre miljoner styck. Men det kan ju vara så att Västtrafik uppdragit åt dem att göra detta och att Västtrafik sedan lovat att lösa in bussarna om BL när alla de här turerna med det nya avtalet är klara inte får trafiken.

Radio Sjuhärad uppgav också i går i radiosändningarna att de nya bussarna skall komma redan i februari 2015. Det skulle innebära att beställningen antingen redan är lagd eller i varje fall har kommit så långt att den kan lämnas in närsomhelst. Radion uppgav också att det är MAN som skall tillverka bussarna. Alltså torde en upphandling redan vara klar.

Jag tror inte det är BL:s vd som varit otydlig utan det kan ha varit vid redigeringen av inslaget som det blivit ofullständigt och därmed till vissa delar svårbegripligt. Det kan också tilläggas att Borås Tidning inte skrivit något om detta vad jag sett, inte heller i pappersupplagan.




Ronald M. Jannesson

De här för-....ade upphandlingarna...Ingen vet något, förarna lever ovisst m.m. När ska det här spektaklet ta slut och hur ska branschen få sina unga förare att stanna kvar eller ens få några sökande??? Fast det finns väl alltid någon "nyanländ" som kan stå ut utan riktiga toaletter m.m....inga restidsersättningar på tjänst m.m. för att spara pengar...Den här branschen närmar sig TAXI och den ser vi ju redan katastrofexempel på... >:(

pegee

Apropå övertagandet av bussar. Hur fungerar det rent ekonomiskt? Det företag som skall ta över trafiken skall alltså ta över befintlig bussflotta.
Men hur görs detta ekonomiskt? Köper det övertagande företaget bussarna från det andra företaget? Vem värderar i så fall bussarna? Det överlämnade
företaget kan ju (i alla fall teoretiskt) vilja klämma åt det övertagande företaget och begära ett rejält överpris för bussarna, eller görs detta av
någon utomstående värderingspart?
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: pegee skrivet 29 juli 2014, 18:58:11 PM
Apropå övertagandet av bussar. Hur fungerar det rent ekonomiskt? Det företag som skall ta över trafiken skall alltså ta över befintlig bussflotta.
Men hur görs detta ekonomiskt? Köper det övertagande företaget bussarna från det andra företaget? Vem värderar i så fall bussarna? Det överlämnade
företaget kan ju (i alla fall teoretiskt) vilja klämma åt det övertagande företaget och begära ett rejält överpris för bussarna, eller görs detta av
någon utomstående värderingspart?

Eftersom övertagandet av bussar ingick i avtalet så får man väl hoppas att de som bjöd på detta också tog med den merkostnad/besparing detta medför. När det gäller priset tror jag nog att två seriösa företag kan komma överens men om så inte skulle vara fallet får man naturligtvis ta till en opartisk värderingsman.