Spansk buss pa väg mot Sverige i Tyskland...

Startat av busexperte, 23 juli 2014, 23:52:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

busexperte

Norrbottens Länstrafik far en helt nya MAN-Beulas-Glory 14,60m Euro6 ca. i första vecka i Augusti. Bussen har ca. 64 Fainsa-Gala-sittplatser, stor baktoalett och gigantiskt bagageutrymme ocksa för transport av palletter med livsmedel och ska ersättas en gammal godsbuss. Aktuellt befinner bussen sig i Sonnewalde (Tyskland) vid Knorrbuss för sista arbeten. En identisk buss är under byggnad för Norrbotten i Spanien. 

Bussmicke

Trevligt.  Undrar var de ska rulla.

Norrbottens Länstrafik är lite för mycket turistbuss över det hela för min smak. Jag gillar mer linjebussar än Turistbussar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

I norra halvan av landet förekommer ordet "turistbuss" inte särskilt ofta, utan kategorin "landsbygdsbuss" täcker upp både för linjetrafik och beställningstrafik, och samma slags buss duger för bägge slags trafikuppdrag.

Det du kallar "linjebuss", Micke, vill jag verkligen inte åka med på långa landsbygdslinjer i Väster- och Norrbotten. Och det gäller nog de flesta av dagens resenärer också. Det vore samma sak som att kräva lågentré på alla Swebus och Netbuss Express linjer.

Lasse i Bdn

Citat från: busexperte skrivet 23 juli 2014, 23:52:00 PM
Norrbottens Länstrafik far en helt nya MAN-Beulas-Glory 14,60m Euro6 ca. i första vecka i Augusti. Bussen har ca. 64 Fainsa-Gala-sittplatser, stor baktoalett och gigantiskt bagageutrymme ocksa för transport av palletter med livsmedel och ska ersättas en gammal godsbuss. Aktuellt befinner bussen sig i Sonnewalde (Tyskland) vid Knorrbuss för sista arbeten. En identisk buss är under byggnad för Norrbotten i Spanien.


Länstrafiken i Norrbotten har inga egna bussar, så det måste vara någon entreprenör som beställt dom. Vad är vitsen att beställa MAN istället för Scania? och inte en riktig Godsbuss? För det finns väl ingen lift på dom här bussarna?

Patrik

#4
Den som levereras snart ska till Sune Larsson i Harads.

Den som håller på att byggas ska till Falcks i Gällivare så dom får sin tredje Beulas.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 26 juli 2014, 12:33:07 PM

Länstrafiken i Norrbotten har inga egna bussar, så det måste vara någon entreprenör som beställt dom. Vad är vitsen att beställa MAN istället för Scania? och inte en riktig Godsbuss? För det finns väl ingen lift på dom här bussarna?

Om man nu vill ha en buss med hög kvalitet som Beulas så är det inte så bara att beställa den på Scania. Det är inte alls säkert att Scania släpper några chassin för extern karossering förutom till några väl utvalda samarbetspartner som t ex Irizar. Sedan kan det diskuteras om Scania numera håller högre kvalitet än MAN.

Jag vet inte om det finns lift på Beulas-bussarna men det är naturligtvis ingen omöjlighet att få sådan om man vill. Om inte de fixar det i Spanien så gör Rex Knorr det innan leveransen. Anledningen till att många åkare vill ha Beulas är just att de kan få den anpassad efter sina egna önskemål. Ungefär som Helmark på sin tid.






busexperte

Gamla typ godsbussar med hissramp ska ersättas genom denna typ Beulas Glory. Denna bussen här för Sune Larson Harads har en speciellt förstyrkad och lite förändrad bagageutrymme (utan mellanstegar och med metallgolv) för att transporterar högsta last och ocksa europaletter och ha ocksa en speciellt kylanslutning för transport fra färsk livsmedel.  Man hoppas att fa bättre pris senare om man sälja bussen vidare i framtiden. Godsbussarna är endast lämpligt som dansbandbuss... . För en 14,60m MAN linje-turistbuss med Euro 6, 64 platser och 18kbm bagageutrymme kan man möjligtvis far en bättre pris i 6, 8 eller 10 ar än för en "riktigt" godsbuss med hissramp.

http://www.youtube.com/watch?v=fjFlC2iNVZY

Bussen för Sune Larsson och den tredje för Falcks Galliväre är 14,60m - denna bussen här i video är ca. 1 m kortare.

Lasse i Bdn

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2014, 18:17:31 PM
Om man nu vill ha en buss med hög kvalitet som Beulas så är det inte så bara att beställa den på Scania. Det är inte alls säkert att Scania släpper några chassin för extern karossering förutom till några väl utvalda samarbetspartner som t ex Irizar. Sedan kan det diskuteras om Scania numera håller högre kvalitet än MAN.

Jag vet inte om det finns lift på Beulas-bussarna men det är naturligtvis ingen omöjlighet att få sådan om man vill. Om inte de fixar det i Spanien så gör Rex Knorr det innan leveransen. Anledningen till att många åkare vill ha Beulas är just att de kan få den anpassad efter sina egna önskemål. Ungefär som Helmark på sin tid.

Scania håller vist högkvalite (King of the road), men kostar mer än märken alla andra märken och säljer trots de mycket bra.På lastbils sidan samt buss i utlandet)
Varför man har valt MAN är nog priset. När Keolis valde MAN sa man enligt Bussmagasinet att man fick ett bra pris som man inte kunde avstå.När Bodens Citybuss skulle köpa gasbussar var MAN klart billigast ca. 200 000 kr billigare än VOLVO som kom tvåa.  (13*200000=2 600 000)eller(10*200000=2 000 000)

PS Citybuss skulle enl.avtalet ha 13 bussar men fick ner det till 12 bussar. men det har bara levererats 10. De gasbussar man övertog från Veolia 2st är den med inv.nr1 avställd sedan länge 2an används sporadiskt. Övriga 3-9 är borta-sålda. DS

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 03 augusti 2014, 12:21:35 PM
Scania håller vist högkvalite (King of the road), men kostar mer än märken alla andra märken och säljer trots de mycket bra.På lastbils sidan samt buss i utlandet)
Varför man har valt MAN är nog priset. När Keolis valde MAN sa man enligt Bussmagasinet att man fick ett bra pris som man inte kunde avstå.När Bodens Citybuss skulle köpa gasbussar var MAN klart billigast ca. 200 000 kr billigare än VOLVO som kom tvåa.  (13*200000=2 600 000)eller(10*200000=2 000 000)

PS Citybuss skulle enl.avtalet ha 13 bussar men fick ner det till 12 bussar. men det har bara levererats 10. De gasbussar man övertog från Veolia 2st är den med inv.nr1 avställd sedan länge 2an används sporadiskt. Övriga 3-9 är borta-sålda. DS

Jag tror du skall läsa om mitt inlägg. Du verkar ha missförstått allt jag skrev.

CW66

Citat från: Lasse i Bdn skrivet 03 augusti 2014, 12:21:35 PM
Scania håller vist högkvalite (King of the road), men kostar mer än märken alla andra märken och säljer trots de mycket bra.På lastbils sidan samt buss i utlandet)
Varför man har valt MAN är nog priset. När Keolis valde MAN sa man enligt Bussmagasinet att man fick ett bra pris som man inte kunde avstå.När Bodens Citybuss skulle köpa gasbussar var MAN klart billigast ca. 200 000 kr billigare än VOLVO som kom tvåa.  (13*200000=2 600 000)eller(10*200000=2 000 000)

PS Citybuss skulle enl.avtalet ha 13 bussar men fick ner det till 12 bussar. men det har bara levererats 10. De gasbussar man övertog från Veolia 2st är den med inv.nr1 avställd sedan länge 2an används sporadiskt. Övriga 3-9 är borta-sålda. DS

Mja...nu är du nog lite ute och snurrar.

Scania kostar inte mer än alla märken.
I senaste numret av tyska tidningen "Omnibus Spiegel" så hade man jämfört låggolvsbussarna från MAN, MB, Scania, Solaris och VDL.
Scania var näst lägst i pris, 214.200 EUR för en Citywide LF 12m. Billigast var Solaris Urbino 12 med 189.000. Alla andra låg över Scania med Citaro som dyrast på 285.000 EUR.

Vad gäller försäljningen av bussar i Europa har det gått väldigt dåligt för Scania på sista tiden. Marknaden har ju varit allmänt låg, speciellt i södra Europa, där Scania haft oturen att bli drabbade ganska hårt på Italienska och Franska marknaderna.
Scania har ju endast sålt ett 25-tal bussar max i Sverige hittils i år, ett uruselt resultat på sin hemmamarknad om man tar i beräknigen att man har ca 800 bussar som går nya i trafik.
Tyvärr har ju Scania fått göra stora nerdragningar på i sin fabrik i Polen på grund av för dålig orderingång. Man har även fått strukturera och göra sig av med folk (oftast omplacera till lastbil etc) på Scanias bussavdelning i Södertälje.

Jag tror att Scanias stora stötesten är bränsleförbrukningen som enligt tyska tidningen tyvärr låg bland dom högsta.
I stadstrafik hade Scania 34,58 l/100km. Det var det högsta man uppmätt av alla tillverkarna. Närmast låg VDL med 34,06 och lägst låg Citaro med 32,73.
I konstant 60km/h-fart låg Scania på 18,69. Endast VDL hade högre...20,03 l/100km. Alla andra låg under.

Jag tror att bränsleförbrukningen är väldigt viktig för kunderna, då det är en av de största kostnaderna man har för att driva bussen.

Volvo var inte med i jämförelsen, men sen har de heller ingen stadsbuss som är dieseldriven att testa.

Uffe

Jo

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 04 augusti 2014, 16:55:32 PM


Volvo var inte med i jämförelsen, men sen har de heller ingen stadsbuss som är dieseldriven att testa.

Uffe

Volvo valde ju att satsa enbart på hybrider för dieseldrivna för rena Citybussar med låggolv genom hela bussen.

Däremot säljer man ju fortfarande 8900 lågentré med vanlig dieselmotor även om man på kontinenten satsar mest på låggolv eller normalgolv.

busexperte

Tillbaka till Spansk buss: Eurolines Rumänia har beställt 8 stycken Beulas Glory med Scania-Chassis.

Niclas Rosenius

Citat från: busexperte skrivet 05 augusti 2014, 21:06:15 PM
Tillbaka till Spansk buss: Eurolines Rumänia har beställt 8 stycken Beulas Glory med Scania-Chassis.

   Dom är redan levererade om jag har förstått det hela rätt.

   //Niclas