Har SL satt i system att ljuga om inställd trafik?

Startat av jsv, 14 november 2007, 18:01:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jsv

CitatAtt entreprenörerna sedan beställer bussar med sned viktfördelning, datoriserade antispinnsystem som stryper motoreffekten samt tar bort de få hjälpmedel som finns typ onspot gör inte saken bättre.
Än värre blir det när kommunerna snålar in på vägunderhåll och sandlådor längs med vägarna.

Jag har själv varit med om att sanda loss bussar som fastnat på plan mark där det inte känts särskilt halt, så snön är nog det minsta problemet i sammanhanget och kan faktiskt tom hjälpa i situationen då den kan skapa lite friktion om det inte är snorhalt under den...

Vet inte om du själv provat att köra buss här i "Fjollträsk" på vintern, men jag kan säga att det inte alltid är någon angenäm upplevelse.
//Fredrik

Antispinn är något som införts för att SL-chaufförer, som är utbildade på sydliga sanddynor och kamelklövar, inte kan hantera gaspedalen på ett korrekt sätt vilket skapar en polerad isgata på hållplatser. Samt sönderkörda växellådor och bakaxlar. För några år sedan infördes diffspärr på ett antal bussar i SL-trafiken. Diffspärr på bussar inom SL-trafiken hade tidigare inte förekommit. Kommer inte ihåg om dessa fördes över från annan ort i Sverige eller var nya. Diffspärrarna kopplades i helt felaktigt, t. ex. i kurvor under sväng. Med diffspärr i gick ett antal bussar rakt fram i kurvor och av vägen. På andra knäcktes bakaxeln under sväng. Det fanns t.o.m. en del chaufförer som försökte sig på att köra med spärren i hela tiden! På bara en vinter hade man kört sönder ett stort antal bakaxlar. Resultat av helt felaktig användning.

Man hade inte heller informerat förarna om vad en differentialspärr är och hur den skall användas. Hellre tar man stora skador för inom bolagen i SL-trafiken härskar Jantelagen, ingen skall kunna mer än de röda fanbärarna: arbetsledare, chefer och facket.

ON-SPOT har provats men körts ned på samma sätt på trottoarer, ramper och lyftar genom brister i handhavande och kompetens.

Jag har åkt, många gånger, och det är inte några angenäma upplevelser.

Karsten

Ditt inlägg andas viss rasism, jag misstänker att du också tycker att de "nysvenska" läkarna och lärarna bör jobba som just läkare och lärare i stället för att köra buss. ???

Citat från: jsv skrivet 16 november 2007, 16:05:48 PM

Man hade inte heller informerat förarna om vad en differentialspärr är och hur den skall användas. Hellre tar man stora skador för inom bolagen i SL-trafiken härskar Jantelagen, ingen skall kunna mer än de röda fanbärarna: arbetsledare, chefer och facket.

Här har du ju helt rätt, den härliga spårvägsandan - som idiotförklarar alla utan streck på kavajärmen. En mindre angenäm rest från den gamla onda tiden som med all kraft bör bekämpas!

michael k

hehe jsv:s inlägg var så rätt  ;D men han glömde bort en grupp
fd kommunanstälda
av någon anledning är det alltid bättre med fd sjanstälda

och de nysvenska läkarna ska vara läkare om de har erfoderlig kompetens