Har SL satt i system att ljuga om inställd trafik?

Startat av jsv, 14 november 2007, 18:01:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jsv

I går var det totalt snökaos i Fjollträsk (Stockholm) och vissa områden, främst lokala platser som Rv 73 norr om Nynäshamn drabbades hårt, men även i områden med endast någon centimter snö så valde man att ställa in trafik. Ett stort antal bussar fastnade i backar eller körde av vägen, på vägar som hade ytterst lite snö. Orsaken är i Stockholm, i jämförelse med övriga Sverige, odugliga bussgarage och mindre dugliga chaufförer.

På länken nedan kan man se ett urval av på Internet rodovisade tokkörningar, en buss som på en raksträcka, där 50 km/h råder (Majrovägen) gått av vägen, hamnat långt utanför och mejat ned en hållplatskur. Hur kör man för att hamna så? Rakt över en hög trottoar som borde bromsat upp. En person skadad och förd till sjukhus. Bara tur att inte fler stod vid hållplatsen. Man tvingas konstatera bussgaragen i Stockholms södra ytterområden är Sveriges mest inkompetenta. Den minnesgode kommer ihåg tidigare vintrar så man kan bevisligen konstatera att det är likadant varje år.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=714917

Det har blivit vanligare att man nekas ersättning av resegarantin av SL. SL påstår att bussar gått eller varit i tid trots att dom inte varit det. Resegarantin har kostat betydligt mer än vad man förutsett genom att allt fler störningar inträffar. SL vill nu spara pengar och fler resenärer får sina anspråk ifrågasatta genom att SL inte anser att bussen varit sen eller uteblivit. Odugliga entreprenörer är inte sena att bidra, man har ju ekonomisk incitament att ge sken av att man kört trafiken eftersom det finns en vites policy.

Någon som har erfarenhet av att blivit nekad resegaranti? Vilken dokumentation finns på var en buss befinner sig och hur sen den är? Var loggas i GPS-systemen?

På bilden från SL:s hemsida igår visas att bara försenad trafik redovisas, man skriver ingenting om den inställda. Man gör inga uppdateringar trots att läget förvärras. Man har sämre information än vad tidningarnas nätupplagor har.

Samtidigt redovisas på Svenskans hemsida (länken nedan) betydligt mer trafik som inställd. SvD redovisar även från morgonen medan SL vaknar till och redovisar först senare.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_587975.svd

Jag har hört att SL satt i system att redovisa så lite försenad eller inställd trafik som möjligt för att slippa betala resegaranti till drabbade kunder. Något som även dom odugliga entreprenörerna bidrar till, för det döljer ju deras inkompetens. På SL står inget om inställning man påstår att det bara förkommer förseningar. SL uppdaterar inget mellan 09.00-17.22. Det är grovt fel att inte uppdatera hemsidan med trafik som bevisligen är inställd. Hur sker kommunikation från busschaufför, trafikledning till redovisade trafikavvikelser på SL:s hemsida? Vad ansvarar SL respektive entreprenörer för?

www.trafiken.nu kunde man på kamerorna se att det i mestadels var barmark på bilderna i Stockholmsområdet. I år krävs det tydligen förstoringsglas för att upptäcka snön.

Busstobbe

Citat från: jsv skrivet 14 november 2007, 18:01:12 PMPå länken nedan kan man se ett urval av på Internet rodovisade tokkörningar, en buss som på en raksträcka, där 50 km/h råder (Majrovägen) gått av vägen, hamnat långt utanför och mejat ned en hållplatskur. Hur kör man för att hamna så? Rakt över en hög trottoar som borde bromsat upp. En person skadad och förd till sjukhus. Bara tur att inte fler stod vid hållplatsen. Man tvingas konstatera bussgaragen i Stockholms södra ytterområden är Sveriges mest inkompetenta. Den minnesgode kommer ihåg tidigare vintrar så man kan bevisligen konstatera att det är likadant varje år.

Jag har inte personligen kört buss, men jag har lite svårt att tro att en trottoarkant kan få stopp på en best på 15 ton som kommer glidande på snö och is i 50 km/h.
Sen kan det ju också vara så att det är lite sämre i Stockholm än övriga landet.

CS

Citat från: Busstobbe skrivet 14 november 2007, 18:28:32 PM
Jag har inte personligen kört buss, men jag har lite svårt att tro att en trottoarkant kan få stopp på en best på 15 ton som kommer glidande på snö och is i 50 km/h.
Sen kan det ju också vara så att det är lite sämre i Stockholm än övriga landet.
Lite av det jag tror han ville ha fram var att det vore rena vansinnet att köra i 50 på en sån sträcka, och vid lägre hastigheter borde kanten stoppat upp mer.
Tyvärr verkar ju många tro att man kan köra på som vanligt när det är snö och halt. Bussar är ju stora och tunga och påverkas inte av halka, eller hur var det nu? :-\

//CS

homer

Citat från: jsv skrivet 14 november 2007, 18:01:12 PM
Ett stort antal bussar fastnade i backar eller körde av vägen, på vägar som hade ytterst lite snö. Orsaken är i Stockholm, i jämförelse med övriga Sverige, odugliga bussgarage och mindre dugliga chaufförer.

suck varför skulle Sl förarna vara sämre än dom som kör i Sörmland eller Göteborg???

Att vissa garage inte förstår att alla bussar måste ha nya fräscha däck på vintern med ordentlig mönstring är en annan sak, likaså vilka typer av bussar man har köpt in

flertalet garage i SL land har mestadels trafik som kan räknas som stadstrafik eller förortstrafik där vägar oftast är plogade och trafikljus mm förekommer, men sen finns de kanske en eller ett par linjer på garaget som går på lite mer landsbygd, tyvärr anpassas bussarna och däcken efter stadstrafiken och inte för landsvägslinjerna

Dessutom är det nästan bara Sl som använder ledbussar i skogen

Peter Elmheden

Rent spontant undrar jag varför jsv skriver en massa frågor här.
Det han undrar borde han ju rikta till SL istället?

Cero

Som jag skrev i annat inlägg härom dagen kan det finnas många skäl till att busstrafiken fungerar dåligt i vinterväglag, inte minst utebliven eller minskad väghållning. Dock måste jag nog ändå säga att det sedan nuvarande entreprenör tog över i Nacka/Värmdö och Botkyrka ställs in betydligt mer trafik vid minsta frost än vad som gjordes av den tidigare entreprenören. Åtminstone av det som syns utåt. Man kan ju misstänka att det finns ett visst samband mellan entreprenörens sätt att driva verksamheten (val av fordon, skötsel av fordon, däck, utbildning, allmän kostnadspress, etc) och möjligheten att klara av att hantera dåligt väder.

Och beträffande halka utan snöiga vägbanor är det inte vare sig konstigt eller ovanligt i Eken. När det faller en liten mängd snö (som det ofta gör här) och det saltas och många kör på den så blöts den lilla snö som kommit upp och fryser sedan på. Blir så att säga skridskobana ett tag. Därför kan det vara halare än vad Vägverkets kameror förmår visa.

/Cero

Nico

Vad gäller resegarantin så har jag använt mig av den massvis av gånger utan problem. Policyn ska även hellre, som jag förstått det, vara att fria än att fälla om det råder en aning osäkerhet. Dock finns det troligen vissa fall där force majeure inträder. Igår hade det troligen även varit dödfött att ens försöka att få en taxi att åka mot Nynäs bara för att riskera att själv fastna i köerna.

BTW, börjar i övrigt anta att detta envisa användande av det förklenande tillmälet 'Fjollträsk' mera ska tas som någon form av uttryck för avundsjuka eller rentav är något slags komplex?  ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bussis

nån som tänkt på att vägverket her varit ute / är ute och saltar snabbt ibland?
vad jag erfarit så saltas det juh hela tiden vid minsta tanke om halka så att vi fjollträskare ej lär oss att hantera halka.. nu vet juh jag att man anpassar farten efter rådande väglag men alla inser juh inte det.....och att många hållplatser i sl-land ligger i uppförsbackar........

Ersa

Citat från: Nico skrivet 14 november 2007, 21:51:10 PM
BTW, börjar i övrigt anta att detta envisa användande av det förklenande tillmälet 'Fjollträsk' mera ska tas som någon form av uttryck för avundsjuka eller rentav är något slags komplex?  ???

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fjolltr%C3%A4sk
http://sv.wiktionary.org/wiki/Fjolltr%C3%A4sk

Själv använder jag inte ordet alls, antagligen lite för att jag är uppväxt med att ändelsen -träsk enbart betyder "sjö" i Botnia Occidentalis, och då Stockholm inte är någon sjö så...  :P

Tobbe

Jag har annvänt resegaranti flera gånger och jag har alltid fått pengarna tillbaka som jag har lagt ut för taxin.

Göran Westman

Har vid många tillfällen sett hanteringen av bussar vid hållplatser i södra SL området vid halka. Det påminner om ismaskinens på en hockey rink det bara snurrar och det blir fin is efter.

Axel

På länken nedan kan man se ett urval av på Internet rodovisade tokkörningar, en buss som på en raksträcka, där 50 km/h råder (Majrovägen) gått av vägen, hamnat långt utanför och mejat ned en hållplatskur. Hur kör man för att hamna så? Rakt över en hög trottoar som borde bromsat upp. En person skadad och förd till sjukhus. Bara tur att inte fler stod vid hållplatsen. Man tvingas konstatera bussgaragen i Stockholms södra ytterområden är Sveriges mest inkompetenta. Den minnesgode kommer ihåg tidigare vintrar så man kan bevisligen konstatera att det är likadant varje år.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=714917

Notera DNs
oorsak till att det gick trögt på Nynäsvägen:
Citat från: DNDe ersättningsbussar som trafikerade sträckan körde i krypfart och vållade kraftiga förseningar.

Frippe Fribas

I går var det totalt snökaos i Fjollträsk (Stockholm) och vissa områden, främst lokala platser som Rv 73 norr om Nynäshamn drabbades hårt, men även i områden med endast någon centimter snö så valde man att ställa in trafik. Ett stort antal bussar fastnade i backar eller körde av vägen, på vägar som hade ytterst lite snö. Orsaken är i Stockholm, i jämförelse med övriga Sverige, odugliga bussgarage och mindre dugliga chaufförer.
Detta betvivlar jag starkt, mitt intryck och erfarenheter av majoriteten av dessa är att de tvärtom är mycket kompetenta.
Däremot finns det en hel del att önska vad gäller vagnparken vars vinteregenskaper verkar försämras för varje ny modell som presenteras...

...Vilken dokumentation finns på var en buss befinner sig och hur sen den är? Var loggas i GPS-systemen?
Den dokumentation som finns är vilken information bussen skickat till/från radiostationerna runt om i länet, således kan man plocka fram radiokommunikation mellan buss och trafikledning vid behov, dock med en viss tidsbegränsning.
I GPS-systemet loggas ingen information, allt sker i någorlunda realtid och sparas alltså inte.

...Hur sker kommunikation från busschaufför, trafikledning till redovisade trafikavvikelser på SL:s hemsida? Vad ansvarar SL respektive entreprenörer för?

Hur redovisningen sker varierar lite mellan entreprenörerna, men gemensamt är att alla störningar som medför inställningar eller större förseningar skall rapporteras omgående till SL.
Där jag arbetar är kommunikationsvägen förare -> trafikledare -> informatör -> SL Kundtjänst.
Om en entreprenör ertappas med att INTE rapportera en inställd tur som inte beror på "yttre omständigheter" så blir vitet betydligt högre än om man rapporterat turen från början.
SLs entreprenörer ansvarar för att utföra den trafik som SL beställt, men om detta av någon anledning inte går skall detta meddelas skyndsamt till SL.
Den inställda trafiken bokförs både av SL och av entreprenören och sedan jämförs dessa uppgifter med jämna mellanrum.

Citatwww.trafiken.nu kunde man på kamerorna se att det i mestadels var barmark på bilderna i Stockholmsområdet. I år krävs det tydligen förstoringsglas för att upptäcka snön.
Jag kan av egen bitter erfarenhet säga att det inte är snön som är problemet när det blir kallt, 20ton buss kombinerat med tveksamt däckmönster och fläckvis frost/is kan få ödesdigra konsekvenser även utan snö...
Jag har dock även upplevt stora bekymmer med halka även med nya bussar med fräscha däck med ordentligt mönster, ibland går det bara inte att komma någon vart.
Att entreprenörerna sedan beställer bussar med sned viktfördelning, datoriserade antispinnsystem som stryper motoreffekten samt tar bort de få hjälpmedel som finns typ onspot gör inte saken bättre.
Än värre blir det när kommunerna snålar in på vägunderhåll och sandlådor längs med vägarna.
Jag har själv varit med om att sanda loss bussar som fastnat på plan mark där det inte känts särskilt halt, så snön är nog det minsta problemet i sammanhanget och kan faktiskt tom hjälpa i situationen då den kan skapa lite friktion om det inte är snorhalt under den...

Vet inte om du själv provat att köra buss här i "Fjollträsk" på vintern, men jag kan säga att det inte alltid är någon angenäm upplevelse.
//Fredrik

Ulrik Berggren

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 16 november 2007, 10:10:48 AM
Detta betvivlar jag starkt, mitt intryck och erfarenheter av majoriteten av dessa är att de tvärtom är mycket kompetenta.
Däremot finns det en hel del att önska vad gäller vagnparken vars vinteregenskaper verkar försämras för varje ny modell som presenteras...
Den dokumentation som finns är vilken information bussen skickat till/från radiostationerna runt om i länet, således kan man plocka fram radiokommunikation mellan buss och trafikledning vid behov, dock med en viss tidsbegränsning.
I GPS-systemet loggas ingen information, allt sker i någorlunda realtid och sparas alltså inte.

Är realtidssysmtemet en del av "GPS-systemet"? Loggas inte tider för hållplatsuppehåll i fordonsdatorn? Det sker i a f här i Dalarna, även om detta inte samlas in. Det är en annan femma. ;)

/UB

Frippe Fribas

Ja och nej, det lagras inte någon information om var bussen varit som jag förstått det, men däremot finns naturligtvis information i förardatorn som talar om för realtidssystemet var bussen borde befinna sig.
Realtidssystemet på hållplatserna kommunicerar med bussarna via transpondrar som talar om för satelliterna var bussen befinner sig för tillfället.
Inte heller här går det alltså att spåra en buss förehavanden bakåt i tiden, det jag menade med realtid var alltså att man får information om var bussen befinner sig vid just det tillfälle man begär det.
Detta bygger dock på att bussen skickar GPS-data via sin transponder, bussar som stått stilla i en timme eller mer slutar skicka data till systemet och "försvinner" då tills de startas upp igen och börjar rulla.
//Fredrik