Gammal Nynäs-buss

Startat av BengaB40, 21 juli 2014, 15:14:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BengaB40

Hej! Besökte Nynäshamns Järnvägsmuseum i högsommarvärmen igår. Målet var naturligtvis Scanian från 1951 med H&S-kaross som står uppställd där. Fritt fram att bara kliva in i bussen, sätta sig på bänken fram bredvid förarplatsen och drömma sig tillbaka till 50-talet. Vilken höjdare! Observerade att bussen fått den tvåekrade ratten som introducerades 1953, synd på sätt och vis, men visst är den snyggare än den stela och tråkiga fyrekrade original-diton! Satt några minuter längst bak också för att inandas den fina H&S-atmosfären innan det bar av till slukis-stället "Grodan" för en varm korv med pommes och en pilsner! Kan rekommenderas!  Hälsn. BengaB40

bilomnibussen

Roligt att höra att den tagits omhand, eller, det har jag nog hört förut. När jag bodde i Uppland tillhörde bussen en frireligiös sångkör i Alunda tror jag som vid ett tillfälle deltog i någon samling på orten där jag bodde.
Mvh Jan G

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 26 juli 2014, 17:13:33 PM
Roligt att höra att den tagits omhand, eller, det har jag nog hört förut. När jag bodde i Uppland tillhörde bussen en frireligiös sångkör i Alunda tror jag som vid ett tillfälle deltog i någon samling på orten där jag bodde.
Mvh Jan G

SvOf tog hand om bussen redan på 90-talet och den har stått på museet i Nynäshamn sedan dess. Numera äger NJM hälften.