SL:s trafikförändringar i augusti/december?

Startat av P.Ek, 21 juli 2014, 00:45:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Har tittat igenom lite bland höstens tidtabeller och funnit dessa små förändringar:

Linje 156 får sin ändhållplats Vreten namnändrad till Solna strand. Frågan är om tunnelbanestationen Vreten också byter namn?
Linje 610 får 4- respektive 5-minuterstrafik vardagar i rusningsriktningen. Varannan tur startar/vänder då vid Vallentuna station istället för Rosengården.
Linjd 666 verkar få utökad trafik, kan inte minnas att den haft 6 turer per dag och riktning tidigare.

Om någon vet om fler förändringar, skriv gärna här! :)

Dessutom sker nog de större förändringarna i december, så om någon även vet lite om dessa vore det också intressant. Men det lär väl dyka upp förr eller senare. :)


//P.Ek

Andreas91

Ingen busstrafikförändring, men dock en viktig kollektivtrafikförändring i den delen av länet:

Enligt SLs hemsida gäller tabellen för linje 22 (från 18 aug) sträckan Alvik - Solna Station, samt 10 min mellan många avgångar jämfört med dagens turer var 15:e minut till Solna Centrum.

Ersa

Även om Norrtelje Tidning redan listat flera mindre förändringar och justeringar till augusti, har inga officiella besked ännu mottagits från SL eller Nobina.
En hel del förslag till lite större förbättringar som dragits i långbänk i över fem-sex år kan förhoppningsvis även bli av - kanske redan nu till december.

Men så fort informationen kommer ut via de rätta kanalerna, så kommer de återges här.

buskörare

666 och 665 får utökad trafik pga ersättningstrafiken på L27.

igel

670 Har fått tätare trafik i motrusningsriktningen på eftermiddagarna. En extra avgång på söndagar 06:30.
688 Alla turer går över till Vaxholm på helgerna.
681-688 En gemensam tur (går ej via söderhamnsplan) Kulla vägskäl - Bogesunds gård - Rindö smedja - Oscar Fredriksborg

Bussmicke

Citat från: buskörare skrivet 21 juli 2014, 06:08:31 AM
666 och 665 får utökad trafik pga ersättningstrafiken på L27.
Tänkte väl,  tyckte väl att det lät för bra för att vara sant..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

P.Ek

Citat från: buskörare skrivet 21 juli 2014, 06:08:31 AM
666 och 665 får utökad trafik pga ersättningstrafiken på L27.

Aha, kanske även därför linje 610 fått utökad turtäthet.

Citat från: igel skrivet 21 juli 2014, 10:52:25 AM
670 Har fått tätare trafik i motrusningsriktningen på eftermiddagarna. En extra avgång på söndagar 06:30.
688 Alla turer går över till Vaxholm på helgerna.
681-688 En gemensam tur (går ej via söderhamnsplan) Kulla vägskäl - Bogesunds gård - Rindö smedja - Oscar Fredriksborg

Tack för detta! Har nu hittat ännu en förändring, linje 686 angör fr.o.m augusti Arninge hpl Kundvägen. Denna förändring har ju ryktats om tidigare.

J0han

676, 639 får av och påstigning på alla hållplatser mellan Tekniska högskolan och Roslagsnäsby trafikplats i båda riktningar
686 kommer några turer gå via Kundvägen, Arninge

Ersa

Citat från: Johan Ek skrivet 21 juli 2014, 14:56:53 PM
676, 639 får av och påstigning på alla hållplatser mellan Tekniska högskolan och Roslagsnäsby trafikplats i båda riktningar
686 kommer några turer gå via Kundvägen, Arninge

Vilket SL inte gått ut med till förarkåren ännu. Enda källa hittills är Norrtelje Tidning, vilket inte är rätt kommunikationsväg.

J0han

Citat från: Ersa skrivet 21 juli 2014, 15:25:52 PM
Vilket SL inte gått ut med till förarkåren ännu. Enda källa hittills är Norrtelje Tidning, vilket inte är rätt kommunikationsväg.

SL har iaf gått ut med det i sina tidtabeller
http://sl.se/ficktid/vinter/v676.pdf
http://sl.se/ficktid/vinter/v639.pdf

homer

#10
Citat från: Johan Ek skrivet 21 juli 2014, 14:56:53 PM
676, 639 får av och påstigning på alla hållplatser mellan Tekniska högskolan och Roslagsnäsby trafikplats i båda riktningar
686 kommer några turer gå via Kundvägen, Arninge

Perfekt när bussen fylls med folk som alla ska gå av vid första stolpen sen går bussen tom till Norrtälje och kvar i Tekniska står alla Norrtäljeborna...


Antar att det är Nobina som lobbat för detta då de får betalt per passagerare och hoppas kunna locka några extra resenärer på detta dumma vis...


Adrian Langemar

Citat från: homer skrivet 21 juli 2014, 20:10:55 PM
Perfekt när bussen fylls med folk som alla ska gå av vid första stolpen sen går bussen tom till Norrtälje och kvar i Tekniska står alla Norrtäljeborna...


Antar att det är Nobina som lobbat för detta då dem får betalt per passagerare och hoppas kunna locka några extra resenärer på detta dumma vis...

Det finns alltid gott om plats mellan Tekniska högskolan och Danderyds sjukhus eftersom många resenärer byter till/från tunnelbanan i Danderyd. Det fungerar utmärkt med av- och påstigning vid samtliga hållplatser på 670 så det finns ingen anledning att tro att det inte skulle fungera på 639 och 676. Bara positivt med förändringen.

Ersa

Citat från: Adrian Langemar skrivet 21 juli 2014, 20:39:13 PM
Det finns alltid gott om plats mellan Tekniska högskolan och Danderyds sjukhus eftersom många resenärer byter till/från tunnelbanan i Danderyd. Det fungerar utmärkt med av- och påstigning vid samtliga hållplatser på 670 så det finns ingen anledning att tro att det inte skulle fungera på 639 och 676. Bara positivt med förändringen.

Trots att många intalar sig att detta är nytänkande, så är det inte riktigt så. Av- och påstigande lite varstans på Roslagslinjerna har provats ett par gånger genom åren av både SL Buss och Busslink, och sedermera förkastats just pga att bussarna blivit fulla av lokalresenärer. Redan idag har vi ju bekymmer med Rimboresenärer som åker Hallstaviksavgångarna för att få bälten och AC, vilket snedbelastar avgångarna.
Att det skulle bli helt annorlunda vid detta "nya" försök har jag svårt att se, men det visar sig nog med tiden. Jag är lite skeptisk till att 676 fylls med lokalresenärer, då dubbeldäckarna inte är stadsbussar, men 639 kan ju gott få lite fler påstigande i motrusningen.

Men frågan är ju varför Nobinas VBP-linjer ska konkurrera med Arrivas VBP-linjer.

igel

Citat från: Adrian Langemar skrivet 21 juli 2014, 20:39:13 PM
Det finns alltid gott om plats mellan Tekniska högskolan och Danderyds sjukhus eftersom många resenärer byter till/från tunnelbanan i Danderyd. Det fungerar utmärkt med av- och påstigning vid samtliga hållplatser på 670 så det finns ingen anledning att tro att det inte skulle fungera på 639 och 676. Bara positivt med förändringen.

Det fungerar absolut. Däremot leder det som regel till att det blir ståplats i eftermiddagsrusningen på sträckan Danderyds sjukhus - Roslagsnäsby trafikplats. Skulle kunna bli problem om Dubbeldäckarna inte får ta stående.

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 21 juli 2014, 22:10:43 PM
Det fungerar absolut. Däremot leder det som regel till att det blir ståplats i eftermiddagsrusningen på sträckan Danderyds sjukhus - Roslagsnäsby trafikplats. Skulle kunna bli problem om Dubbeldäckarna inte får ta stående.

4 stående om jag minns rätt