Två generationer - I [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 20 juli 2014, 00:27:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Gammalt och nytt hos Keolis på linje 4 till Radiohuset på Drottningholmsvägen nära Fridhemsplan i Stockholm nu i juli.


5361 den 2 juli


4012 den 17 juli

buskörare




zjbus

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 20 juli 2014, 00:27:38 AM
Gammalt och nytt hos Keolis på linje 4 till Radiohuset på Drottningholmsvägen nära Fridhemsplan i Stockholm nu i juli.


5361 den 2 juli


4012 den 17 juli
Vad är nu detta? Två generationer och gammalt och nytt??? Jaha vilken är gammal? Det syns definitivt inte på bilderna, här ett exempel på gammalt och nytt.
http://www.olasand.se/Bildbanken/ArsmoteSSR2008/SSRmote2008_3.jpg
http://www.sydsvenskan.se/Images2/2014/3/14/Buss1.jpg

Adrian Langemar

Citat från: zjbus skrivet 21 juli 2014, 07:08:44 AM
Vad är nu detta? Två generationer och gammalt och nytt??? Jaha vilken är gammal? Det syns definitivt inte på bilderna
Inte så konstigt heller, båda busstyperna är i grunden från 1996. Men om du tar en provtur med båda bussarna kommer du definitivt att märka vilken som är gammal...

Andreas91

Citat från: zjbus skrivet 21 juli 2014, 07:08:44 AM
Vad är nu detta? Två generationer och gammalt och nytt??? Jaha vilken är gammal? Det syns definitivt inte på bilderna, här ett exempel på gammalt och nytt.
http://www.olasand.se/Bildbanken/ArsmoteSSR2008/SSRmote2008_3.jpg
http://www.sydsvenskan.se/Images2/2014/3/14/Buss1.jpg

Jo, det syns! Den övre SL-bussen är bra mycket äldre än den yngre ersättaren på bild 2. Skäl till att den övre bussen är äldre? Det finns flera stycken, och här har du några av dom:

- Modellen på bussen i bild 1 utgjorde den första blåbussen (eller stombussen) i Sthlms innerstad. Det var i slutet av 90-talet som linje 54 gjordes om till den linje som nu är mer känd som linje 4. Vid den tiden fanns inte bussmodellen på bild 2 representerad i innerstan. Jag vågar påstå att bussmodellen på bild 2 inte existerade då överhuvudtaget!

- Bussen på bild 1 är lite tillbucklad, vilket jag inte kan se att bussen på bild två är.

- Buss 2 är en av många sprillans nya bussar som börjar poppa upp i innerstaden. Den 2 juli har jag mycket svårt att tro att någon av dom nya bussarna hade hunnit komma ut i trafik.

- Bussen på bild 1 använder en äldre form av dest.skyltar. Samtliga bussar som har kommit till innerstan de senaste åren har lika eller liknande typ av destinationsskyltar som buss 2.

- Du lade upp länkar på bussar i media. Du lär hitta en del artiklar med bilder på bussmodellen i forumtrådens bild 1, men inga eller få bilder på bussmodellen i forumtrådens bild två.

ichessy

Den enda skillnaden jag kan se ur "komfortperspektiv" är att de nya blåa man bussarna är utrustade med passagerar AC, vilket de gamla Scania Onmni city saknar ;D
Software Developer

zjbus

Ok lite detaljskillnader tydligen men lite väl starka ord i sammanhanget att tala om nya generationer och gammalt/nytt. Tittar man på bilderna i övrigt så är de identiska dom skulle mycket väl kunna ha fotograferats samma dag.

Ersa

Rätt förståeligt. Ger man OmniCityn en diodskylt, nya frontluckor med de pyttesmå runda strålkastarna samt nya bakljus, så kan man nog lura de flesta att bussen är rätt ny.
Nytt tyg på stolarna och ny lack på det, och det blir väldigt svårt för majoriteten av befolkningen inkl bussfolk att snabbt veta årsmodellen.

MartinMartin

Citat från: ichessy skrivet 21 juli 2014, 10:18:37 AM
Den enda skillnaden jag kan se ur "komfortperspektiv" är att de nya blåa man bussarna är utrustade med passagerar AC, vilket de gamla Scania Onmni city saknar ;D.

Dom har AC bägge två!

Bernt Talbrant

Citat från: zjbus skrivet 21 juli 2014, 14:35:27 PM
Ok lite detaljskillnader tydligen men lite väl starka ord i sammanhanget att tala om nya generationer och gammalt/nytt. Tittar man på bilderna i övrigt så är de identiska dom skulle mycket väl kunna ha fotograferats samma dag.

Allt måste ju givetvis ses i sitt sammanhang - enligt ditt resonemang kan väl ingen buss som idag rullar i linjetrafik i Stockholm kallas gammal. Jag tycker däremot att om man jämför en buss som togs i trafik den 1 september 1999 med en som rullar sedan den 26 juni 2014 kan den ena kallas gammal och den andra ny. Men allt är ju relativt!

zjbus

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 juli 2014, 22:33:38 PM
Allt måste ju givetvis ses i sitt sammanhang - enligt ditt resonemang kan väl ingen buss som idag rullar i linjetrafik i Stockholm kallas gammal. Jag tycker däremot att om man jämför en buss som togs i trafik den 1 september 1999 med en som rullar sedan den 26 juni 2014 kan den ena kallas gammal och den andra ny. Men allt är ju relativt!
Men det finns ju inga kontraster, tittade du på mina länkade exempel på gammalt och nytt?

Bernt Talbrant

Citat från: zjbus skrivet 21 juli 2014, 22:55:20 PM
Men det finns ju inga kontraster, tittade du på mina länkade exempel på gammalt och nytt?

Javisst - och om du har sådana krav på att kalla något gammalt så lär vi inte hitta några "gamla" bussar i linjetrafik idag. Allt är relativt som sagt.

zjbus

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 21 juli 2014, 23:32:24 PM
Javisst - och om du har sådana krav på att kalla något gammalt så lär vi inte hitta några "gamla" bussar i linjetrafik idag. Allt är relativt som sagt.
Det har jag insett för längesedan att dom rullar inte i linjetrafik längre, Veteranmarknader, Muséer, Tunga rallyn etc. det är där som de ännu finns till beskådande tack vare alla eldsjälar som lägger ner ett enormt jobb på att bevara dessa klenoder vilket ingen av dina uppvisade bussar någonsin kommer att bli. I ärlighetens namn så får du väl medge att det knappast skulle vara någon risk att någon fick nackspärr vid åsynen av plastlådan från -99.