MAN i Stockholms innerstad

Startat av Ersa, 17 juli 2014, 00:23:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nu börjar det bli riktigt många nya MAN i innerstan. Både röda kortvagnar och blå ledvagnar.
Hur har de mottagits av förare och resenärer?

Personligen har jag varken kört eller åkt dem, men varje gång jag ser dem måste jag erkänna att kåpan på främre delen av taket är rejält snyggt designad. Kan man inte eftermontera dessa på Volvo B9S? ;)

eldani

Jag tror att det finns en tråd om dom nya Hybrid bussar som  Keolis  har skaft till Stockholms city.
Jag titta på ABC på tv och fick se ett klipp om dom nya Hybrid bussar. Den klipp burjat 02,24 i programmet.
(Det var ABC i 18/7 kl 21,23 om det är någon som vi se det senare)

http://www.svtplay.se/abc

Andreas91

Citat från: eldani skrivet 18 juli 2014, 22:05:14 PM
Jag tror att det finns en tråd om dom nya Hybrid bussar som  Keolis  har skaft till Stockholms city.
Jag titta på ABC på tv och fick se ett klipp om dom nya Hybrid bussar. Den klipp burjat 02,24 i programmet.
(Det var ABC i 18/7 kl 21,23 om det är någon som vi se det senare)

http://www.svtplay.se/abc

Ja, de första hybriderna har ju redan hunnit rulla ett tag nu i Stockholmstrafiken (är det kanske 3:e veckan nu?) Hybriderna är ju därtill bara en liten del av de nya bussar innerstadstrafikanterna nu dagligen kan åka med. Mer eller mindre hela dagens vagnpark i innerstan skall ju bytas ut. Så småningom blir det väl endast MAN i innerstan (varav 74xx och 76xx + blåbussar 7031-7039 rullar sedan tidigare.) Nu har vi också hybrider i 48xx-serien, blå RMEbussar i 40xx-serien och nya blå biogasledbussar i 71xx-serien. Röda bussar, både RME-ledbussar och biogasledbussar, poppar nog också upp så småningom (I guess..)

Får du tid över: ta en tripp till innerstan och kolla in läget! :)

eldani

Citat från: Andreas91 skrivet 18 juli 2014, 22:34:05 PM
Ja, de första hybriderna har ju redan hunnit rulla ett tag nu i Stockholmstrafiken (är det kanske 3:e veckan nu?) Hybriderna är ju därtill bara en liten del av de nya bussar innerstadstrafikanterna nu dagligen kan åka med. Mer eller mindre hela dagens vagnpark i innerstan skall ju bytas ut. Så småningom blir det väl endast MAN i innerstan (varav 74xx och 76xx + blåbussar 7031-7039 rullar sedan tidigare.) Nu har vi också hybrider i 48xx-serien, blå RMEbussar i 40xx-serien och nya blå biogasledbussar i 71xx-serien. Röda bussar, både RME-ledbussar och biogasledbussar, poppar nog också upp så småningom (I guess..)

Får du tid över: ta en tripp till innerstan och kolla in läget! :)
Jag brukar var inne i Stockholms city som jag bor i Stockholms län närmar ca 15 mil norrut. Men nu är väl det ca 5 väcker sen jag var där. Men jag ska dit  snart för att fota dom nya bussar. Vett du om dom gamla bussarna fortfarande rullar exempel 53xx?   

5783

Citat från: eldani skrivet 18 juli 2014, 22:55:27 PM

Jag brukar var inne i Stockholms city som jag bor i Stockholms län närmar ca 15 mil norrut. Men nu är väl det ca 5 väcker sen jag var där. Men jag ska dit  snart för att fota dom nya bussar. Vett du om dom gamla bussarna fortfarande rullar exempel 53xx?   

Menar du att du bor 15 km norr om city? För bor du 15 mil norr om city så har Stockholms län upphört sedan flera mil.

53xx rullar dagligen. Om du tänker på de blå OmniCity-ledvagnarna. Men som tur är så är de snart ett minne blott.

Andreas91

Citat från: eldani skrivet 18 juli 2014, 22:55:27 PM

Ahh - då förstår jag. :) Jag själv har befunnit mig ca. 9 mil norr om Stockholm* den här veckan - i trakterna kring Vätö - så jag vet inte hur status är i Stockholm just nu. Jag kan tänka mig att där fortfarande finns en del gamla bussar, däribland ett antal 53xx. Jag kommer hem igen nu på söndag, så om inte annat kan jag nog få en slags uppfattning om läget på måndag. Jag kan höra av mig här då i tråden om så önskas.

* = lite mer korrekt än 9 mil norr om Norrtälje, som jag lyckades skriva från början..

eldani

Citat från: Daniel S skrivet 18 juli 2014, 23:38:50 PM
Menar du att du bor 15 km norr om city? För bor du 15 mil norr om city så har Stockholms län upphört sedan flera mil.

53xx rullar dagligen. Om du tänker på de blå OmniCity-ledvagnarna. Men som tur är så är de snart ett minne blott.
Vad jag vett så bor jag i Stockholms län. För vad jag vett så ligger Norrtälje kommun  i Stockholms län. Om du kollar på en karta så slutar Stockholms län norr om Hallstavik. Om du vill se på ett lättare kan du gå in på SL hemsida och titta på linje 639 från Tekniska högskolan till Hallstavik för den resan tar ca 2 timmar att åka.

eldani

Citat från: Andreas91 skrivet 18 juli 2014, 23:45:14 PM
Ahh - då förstår jag. :) Jag själv har befunnit mig ca. 9 mil norr om Norrtälje den här veckan - i trakterna kring Vätö - så jag vet inte hur status är i Stockholm just nu. Jag kan tänka mig att där fortfarande finns en del gamla bussar, däribland ett antal 53xx. Jag kommer hem igen nu på söndag, så om inte annat kan jag nog få en slags uppfattning om läget på måndag. Jag kan höra av mig här då i tråden om så önskas.

Jag det skulle var snällt om du vilde det.
Tack

Delfinen76

Ja dom har tagits mot över förväntan bra! Desutom är det AC som fungerar på dom nya bussarna.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Ersa

Citat från: krister.ekberg skrivet 24 juli 2014, 12:08:56 PM
Ja dom har tagits mot över förväntan bra! Desutom är det AC som fungerar på dom nya bussarna.

Tack för svaret. :)

Andreas91

Citat från: eldani skrivet 18 juli 2014, 23:59:08 PM
Jag det skulle var snällt om du vilde det.
Tack

Hej! Ber om ursäkt för att mitt svar till dig har dröjt några dagar..  :-\ Av vad jag har kunnat se, har antalet nya bussar ökat i innerstan. Det förekommer fortfarande en del äldre bussar, men de minskar så smått i antal. Har du turen med dig, kan du nog fortfarande kunna se MaxCi rulla ute på ett fåtal busslinjer (jag lyckades finna en på linje 56 igår.)

Jag kan inte påminna mig om att jag såg någon OmniCity i 53xx-serien igår, men det finns säkert kvar några stycken i trafik. Utöver nya bussarna och MaxCin, såg jag några Volvobussar i 70xx-serien, några röda OmniLink i 47xx-serien samt någon enstaka OmniCity i 51xx-serien. Men som jag skrev i början av inlägget: Det är mycket MAN ute på gatorna nu och jag upplever att hybriderna blir en allt vanligare syn i stadsbilden.

Ersa

Jag såg en blå 53xx-OmniCity på linje 1 längsmed Kungsgatan igår, torsdag.

eldani

Citat från: Andreas91 skrivet 25 juli 2014, 11:39:57 AM
Hej! Ber om ursäkt för att mitt svar till dig har dröjt några dagar..  :-\ Av vad jag har kunnat se, har antalet nya bussar ökat i innerstan. Det förekommer fortfarande en del äldre bussar, men de minskar så smått i antal. Har du turen med dig, kan du nog fortfarande kunna se MaxCi rulla ute på ett fåtal busslinjer (jag lyckades finna en på linje 56 igår.)

Jag kan inte påminna mig om att jag såg någon OmniCity i 53xx-serien igår, men det finns säkert kvar några stycken i trafik. Utöver nya bussarna och MaxCin, såg jag några Volvobussar i 70xx-serien, några röda OmniLink i 47xx-serien samt någon enstaka OmniCity i 51xx-serien. Men som jag skrev i början av inlägget: Det är mycket MAN ute på gatorna nu och jag upplever att hybriderna blir en allt vanligare syn i stadsbilden.

Tack för dom upplysningar.
Med vänlig hälsning eldani (Daniel)

Delfinen76

Den sista omni city förvinner 31 Augusti!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

Jag såg Söderhallens Volvo biogas vagnar stående i Grisslinge.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com