Huvudmeny

Nobina 5246

Startat av eldani, 16 juli 2014, 14:06:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

Jag så att dom fortfarande använder (sfd007 5246)  för den var i Hallstavik i dag. Den var i trafik för den gick som linje 641 till Norrtälje. Hur länge kommer dom att använda den. För när jag åkte med den för ca 2 månader var den väldigt sliten.

Ersa

Maxåldern på fordon är 16 år på avtalet. Så de kvarvarande 01orna får i teorin rulla fram till december 2017, och det stora antalet 02or får ytterligare ett år i trafik.

DEB

Men med tanke på hur snabbt tidigare vegor och B10 strukit med, flera år i förtid, så lär väl även den slopas snart.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

J0han

Körde den idag först på 643 till Hallstavik för att sen jöra 641 till Norrtälje, denna tycker ja personligen inte är sliten utan en av dom bättre bussarna, men den försvinner nog till hösten antar ja

Ersa

Citat från: DEB skrivet 16 juli 2014, 14:55:39 PM
Men med tanke på hur snabbt tidigare vegor och B10 strukit med, flera år i förtid, så lär väl även den slopas snart.

Skrot i förtid (dvs före 16-årsdagen) brukar det oftast bli först om något större haveri, brand, eller någon annan dyr tråkighet inträffat. Värdet på dessa 01-02or kan ju inte vara direkt högt på begagnatmarknaden, så det finns ju ofta risk/chans att det kostar mer att laga än att ersätta med något annat gammalt.

Att byta motorer och växellådor i 02orna verkar dock fortfarande värt kostnaderna, med tanke på hur stor andel av dem som varit inne på verkstad för denna åtgärd de senaste åren.

Ersa

Citat från: Johan Ek skrivet 16 juli 2014, 15:01:57 PM
Körde den idag först på 643 till Hallstavik för att sen jöra 641 till Norrtälje, denna tycker ja personligen inte är sliten utan en av dom bättre bussarna, men den försvinner nog till hösten antar ja

Det finns nog några undantag, men, majoriteten av förare och mekaniker är rätt eniga om att de föredrar de sena B10orna framför de tidiga B12orna.

Stefan P

Hej

En buss ifrån Uppland 5246, gick som sjukresebuss och byggdes om till SL - trafik när Norrtälje tog över bussen, så jag har svårt att tro.

mvh Stefan P

Walter

Citat från: Stefan P skrivet 18 juli 2014, 15:21:03 PM
Hej

En buss ifrån Uppland 5246, gick som sjukresebuss och byggdes om till SL - trafik när Norrtälje tog över bussen, så jag har svårt att tro.

mvh Stefan P

Svårt att tro vadå?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Stefan P

Hej

Aj då, man måste skriva klart. Enligt sign. Eldani skulle bussen vara väldigt sliten, vilket jag har svårt att tro.

mvh Stefan P

Bussmicke

Klarhet och tydlighet är viktigt vid kommunikation med varandra...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 18 juli 2014, 16:18:41 PM
Hej

Aj då, man måste skriva klart. Enligt sign. Eldani skulle bussen vara väldigt sliten, vilket jag har svårt att tro.

mvh Stefan P

01orna och 02orna är väl ungefär jämnslitna. Men kanske är det Säffle 2000-designen som lurar otränade ögon att tro att 8500orna skulle vara mycket nyare? Samt att 8500orna fått ett lager röd lack och nytt tyg på de gamla stolarna?

I verkligheten känns som sagt de kvarvarande 01orna mer driftsäkra och på många vis mindre slitna än 8500orna.