Ersättningsbuss för rulltrappa...

Startat av Bussmicke, 15 juli 2014, 01:49:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Sundås

Trevligt!

Vill minnas att denna är stationerad i Söderåkra till vardags.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Cyklisten

Dum fråga, men... om rulltrappan är sönder, går det inte att använda den som en vanlig trappa?

groenis

Det är en av Stockholms längre rulltrappor över 200 m.

/Lennart
som har kört ersättningstrafik för hissen i Skärholmen

Lars-Håkan_E

Citat från: Cyklisten skrivet 15 juli 2014, 21:58:40 PM
Dum fråga, men... om rulltrappan är sönder, går det inte att använda den som en vanlig trappa?

Trappan är inte sönder, det pågår en omfattande ombyggnad p.ga den nya Tunneltågdepån varför uppgången är stängd

Henrik N

Nej det är ingen uppgång som är avstängd. I våras var alla rulltrappor i Norsborg i så dåligt skick enligt SL att de skulle stängas av för reparation. Lite senare så kunde de dock använda mittenrulltrappan till att gå uppåt iallafall. Nu har nya rulltrappan uppåt kommit igång sedan igår och mittenrulltrappan går nu nedåt.

1896

Apropå trapp-bussar:

www.fotobus.msk.ru/photo/1164362/

5783

Citat från: groenis skrivet 15 juli 2014, 22:17:02 PM
Det är en av Stockholms längre rulltrappor över 200 m.

/Lennart
som har kört ersättningstrafik för hissen i Skärholmen

Snarare 50 meter. De längsta rulltrapporna i Sverige är de som finns vid Västra skogen, de är 70 meter.

Cyklisten

Lata Stockholmare ;) /Skriver jag som extraknäcker som tidningsbud

Niclas Wennerlid

Nu kanske vi inte ska vara så snabba med att döma, det finns flera anledningar till att SL valde denna lösning.
Uppgången saknar en vanlig trappa och den lilla hiss som finns är skulle förmodligen duka under pga. den ökade belastningen om det var det enda alternativet att ta sig upp.
Sedan är det flertalet äldre och andra som av olika anledningar inte klarar av att gå den ansenliga sträckan uppför en så pass lång rulltrappa, tänk på att steghöjden på rulltrappor oftast är betydligt högre än på vanliga trappor.

Jag förstår mycket väl att SL valde denna lösning, om jag ska rikta kritik mot något så är det mer av karaktären att detta hade kunnat förhindrats om framförhållningen för underhållet hade skötts bättre. Nu hamnade SL i ett sk. aha-läge när de fick besked på att delarna kunde dröja ett antal månader samtidigt som rulltrapporna dömts ut.

// Niclas

Ersa

Bra att skjuts ordnats. :) När man med buller och bång tvångsinfört lågt insteg på bussar och spårtrafik runtom i länet, rimmar det ju illa om man tvingar samma rörelsehindrade resenärer att gå i andra trappor och långa omvägar, som är betydligt krångligare än att ta sig in i en lågbyggd normalgolvad förortsbuss i überland-klassen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Henrik N skrivet 16 juli 2014, 11:21:04 AM
Nej det är ingen uppgång som är avstängd. I våras var alla rulltrappor i Norsborg i så dåligt skick enligt SL att de skulle stängas av för reparation. Lite senare så kunde de dock använda mittenrulltrappan till att gå uppåt iallafall. Nu har nya rulltrappan uppåt kommit igång sedan igår och mittenrulltrappan går nu nedåt.

SLL skickade ju ut ett pressmeddelande i vintras om avstängningar i Norsborg i samband med depåbygget och då var Eriksbergsåsen med, det stämmer alltså inte alls?

preacher

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 16 juli 2014, 21:14:12 PM
Nu kanske vi inte ska vara så snabba med att döma, det finns flera anledningar till att SL valde denna lösning.
Uppgången saknar en vanlig trappa och den lilla hiss som finns är skulle förmodligen duka under pga. den ökade belastningen om det var det enda alternativet att ta sig upp.
Sedan är det flertalet äldre och andra som av olika anledningar inte klarar av att gå den ansenliga sträckan uppför en så pass lång rulltrappa, tänk på att steghöjden på rulltrappor oftast är betydligt högre än på vanliga trappor.

Jag förstår mycket väl att SL valde denna lösning, om jag ska rikta kritik mot något så är det mer av karaktären att detta hade kunnat förhindrats om framförhållningen för underhållet hade skötts bättre. Nu hamnade SL i ett sk. aha-läge när de fick besked på att delarna kunde dröja ett antal månader samtidigt som rulltrapporna dömts ut.

// Niclas

Det stämmer. Det skulle vara en buss som kunde ta Rullstolar, Rullatorer, Barnvagnar och övriga människor med olika funktionshinder. Även vanliga lata Stockholmare är välkomna att åka med.  ::)