Bildsvep - avställda Skaraborgsbussar (Nobina) - 11 juli 2014

Startat av Mikael T Nilsson, 11 juli 2014, 19:01:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Jag blev tipsad av en Nobina-förare att ett stort antal avställda bussar skulle vara uppställda i Hasslum ind. omr. i Skövde under sommaren.
Och mycket riktigt stämde detta. Här kommer ett urval av de bussar som för närvarande står uppställda där i avvaktan på försäljning (eller omplacering)?

Först den enda Volvo 8700-vagn jag såg till i Hasslum, Nobina 5995.

Tre olika busstyper bredvid varandra. Jag minns inte att 6403 varit i Skaraborg tidigare. Kommer inte denna från Trollhättan/Vänersborg eller Dalarna?

4775 var en av de äldsta som var uppställda i Hasslum. 6020 var en av Nobina Skaraborgs Ronden-bussar. Rondenlinjerna 1-4 lades ned i mitten av juni i år.

Nobina 6175 är en av tre Neoplanvagnar som ursprungligen trafikerade Kalmar, Därefter Uppsala för att slutligen hamna i Skarabort, främst på Expresslinje 1.

Nobina 5924 var en av många f.d. stadsbussar som nyligen trafikerat Skövde och som stod uppställda i Hasslum.

Fler Volvo 8500 som jag inte kände till hade trafikerat Skaraborg tidigare; vagnarna 6407 & 6404. Dessa vagnar ser uppfräschade ut. Frågan är om de endast är sommaravställda eller om de ska säljas.

Nobina 6394, sommaravställd eller till försäljning?

Den äldsta vagnen jag fann i Hasslum var 4257. Jag tror den tillhörde Nobina Falköping tidigare. Åtminstone hade jag fotograferat den i Falköping 2007.

Ytterligare en f.d. Ronden-vagn, Nobina 6026. Av skyltningen att döma varkar den ha trafikerat en skoltur i slutet.

Även en av Skaraborgs nya vagnar dök upp i Hasslum, Nobina 7811. Kanske använder man Hasslum som komplement/uppställingsplats till depån i Mariesjö (Skövde). Bredvid står 5764 och 6408.

Ett antal 57xx-vagnar som jag misstänker kommer från Trollhättan/Vänersborg stod uppställda i Hasslum: 5763, 5764 & 5768.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

AdmirT

Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

64xx bussarna flyttades till Skaraborg från Dalarna och 59xx vagnarna gick i motsatt riktning tidigare i år så de bör vara sommaravställda. Annars kan man ju undra vad fordonsavd pysslar med.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael T Nilsson

Citat från: AdmirT skrivet 11 juli 2014, 19:35:30 PM
Stort tack för dessa bilder! Har du adressen dit? :)

Hej,

Om du kommer med bil från Resecentrum i Skövde kör du Hjovägen några km fram till skyltar mot Hasslum ind omr på vänster sida och tar Hasslumsvägen till vänster. Kör några hundra meter siå har du uppställninglatsen på vänster sida. Med buss tar.du linje 4 mot Hasslum. Bussen passerar uppställningsplatsen.  :)

M
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Walter skrivet 11 juli 2014, 19:58:36 PM
64xx bussarna flyttades till Skaraborg från Dalarna och 59xx vagnarna gick i motsatt riktning tidigare i år så de bör vara sommaravställda. Annars kan man ju undra vad fordonsavd pysslar med.

Tack för uppgiften. Ja, då borde det handla om sommaravställning.
Vänliga hälsningar,

Mikael

AdmirT

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 juli 2014, 21:49:25 PM
Hej,

Om du kommer med bil från Resecentrum i Skövde kör du Hjovägen några km fram till skyltar mot Hasslum ind omr på vänster sida och tar Hasslumsvägen till vänster. Kör några hundra meter siå har du uppställninglatsen på vänster sida. Med buss tar.du linje 4 mot Hasslum. Bussen passerar uppställningsplatsen.  :)

M

Stort tack! :)

Med vänlig hälsning, Admir
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bernt Talbrant

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 11 juli 2014, 19:01:28 PM

Jag blev tipsad av en Nobina-förare att ett stort antal avställda bussar skulle vara uppställda i Hasslum ind. omr. i Skövde under sommaren.

Du har väl läst om bussarna i Hasslum i artikeln som jag länkat till i denna tråd?

Bese001

Hej! Tack för dessa bilder. En lustig sak är att ingen av de bussar du fotat är avställda i bilregistret!
5763-5768 kom mycket riktigt från Vänersborg 2014-01.

En del andra har sålts bl.a. till Bus Trade center men det har vi en egen tråd för så jag daterar upp i den.

Bussmicke

Trodde faktiskt att man skulle behålla 4257 som ändå inte användes i Linjetrafik
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Stefan P

Hej

En gammal bekant på bild 6175, en trevlig buss att köra. Synd vi släppte i väg den i från Uppsala.

mvh Stefan P

Mikael T Nilsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 11 juli 2014, 22:20:14 PM

Du har väl läst om bussarna i Hasslum i artikeln som jag länkat till i denna tråd?

Tack för denna länk!
Citat från: Bese001 skrivet 12 juli 2014, 08:54:32 AM
Hej! Tack för dessa bilder. En lustig sak är att ingen av de bussar du fotat är avställda i bilregistret!
5763-5768 kom mycket riktigt från Vänersborg 2014-01.

En del andra har sålts bl.a. till Bus Trade center men det har vi en egen tråd för så jag daterar upp i den.

Tack för dina uppdateringar och info.
Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2014, 20:18:52 PM
Trodde faktiskt att man skulle behålla 4257 som ändå inte användes i Linjetrafik

Aha, kan 4257 ha använts som utbildningsvagn den sista tiden?
Citat från: Stefan P skrivet 14 juli 2014, 16:38:01 PM
Hej

En gammal bekant på bild 6175, en trevlig buss att köra. Synd vi släppte i väg den i från Uppsala.

mvh Stefan P

Kul att du uppskattade bilden! Jag minns att 6174-6176 kunde synas på UL-linjerna mellan Uppsala och Forsmark samt Västerås.
Vänliga hälsningar,

Mikael