Huvudmeny

Hybridpremiär

Startat av Hasse L, 01 juli 2014, 09:22:13 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Tack för dessa premiärbilder. Kan det hända att Hybridbussarna även trafikerar Lidingö eller är det endast Frihamnen som har Lidingöturer?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Andreas91

Kom med 4815 från Solna C till Odenplan tidigare idag. Efter att ha åkt mycket MAN redan innan hybridernas ankomst, så hoppade man inte Patrik Sjöberg-skutt av interiören. Hela fyra plus dock: Nytt och fräscht (det märks direkt), snygga och kul med lite udda fordon, den låga ljudnivån (mycket trevligare än med biogasbussarna) och AC:n!! Luftblås i bussen! Underbart skönt! :)

Andreas91

Kan också tipsa bussfotograferna om att 4005 befinner sig på Östermalm nu på väg mot Radiohuset.

Hasse L

Precis före värsta eftermiddagsskuren visade sig denna:

ASJ 032 - Keolis 4012.

Såg också 4009 på fyran.
Tråkigt att nykomlingarna har ärvt de fula, smala siffrorna i den främre linjeskylten.

Jag vet att det inte är en hybridbuss, men eftersom tråden är min så lägger jag bilden här i alla fall.

P.Ek

Och 4013 sågs för en timme sedan på 1an. :)

Mattias Petersson

Så fina dom är nya MAN ledbussarna  :)
Stolt ägare av Canon EOS 500D - Xiaomi Poco M3.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

5783

Åkte med 4815 idag och det enda jag störde mig på var de invändiga utropen av hållplatser. Jag hörde bara halva utropen, Solna station blev ...station, Industrivägen blev ...vägen. O.s.v.
Hoppas att de får ordning på det! Annars kändes bussarna pigga, tysta och moderna. Skönt också med 100% låggolv.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Adrian Langemar

Citat från: Daniel S skrivet 03 juli 2014, 21:56:28 PM
Åkte med 4815 idag och det enda jag störde mig på var de invändiga utropen av hållplatser. Jag hörde bara halva utropen, Solna station blev ...station, Industrivägen blev ...vägen. O.s.v.
Hoppas att de får ordning på det! Annars kändes bussarna pigga, tysta och moderna. Skönt också med 100% låggolv.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 juli 2014, 23:43:11 PM
Skäl sittplatser...
Om det är 100% låggolv eller endast lågentré påverkar inte antalet sittplatser. Det är en missuppfattning som antagligen har uppstått som en följd av att låggolvsbussar ofta har fler dörrar, fler barnvagnsplatser, eller ej sittplatsoptimerad inredning.

Bussmicke

Där förr fanns sittplatser,  finns nu hjulhus...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jo

Citat från: Bussmicke skrivet 04 juli 2014, 19:25:48 PM
Där förr fanns sittplatser,  finns nu hjulhus...

Dessutom har låggolv en förmåga att skapa ännu fler bakåtvända platser förutom att några som är rejält trånga/obekväma.

5783

Jag har verkligen ledsnat på detta forum. Det verkar vara helt enkelriktat. Det är rena stadsbussar och i dem åker folk korta sträckor. Varför tar ni inte upp fördelarna med låggolv? Enklare på-och avstigning, kortare uppehåll vid hållplatser = snabbare trafikantflöde. Är det bara landsbygdsbussar som gäller för majoriteten här? SL kanske ska gå emot resten av världens städer och börja köpa in normalgolvsbussar så att alla blir nöjda här. Och nej, jag räknar inte lågentrebussar som stadsbussar utan förortsbussar. Det vore väldigt intressant att fråga de som åker med bussarna (= anledningen till att de finns) vad de föredrar att åka med i city. MaxCi/OmniLink eller de nya MAN-bussarna... Jag har inte träffat en enda människa som saknar att gå upp och ner i trappor på bussar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Daniel S skrivet 05 juli 2014, 02:53:53 AM
Jag har verkligen ledsnat på detta forum. Det verkar vara helt enkelriktat. Det är rena stadsbussar och i dem åker folk korta sträckor. Varför tar ni inte upp fördelarna med låggolv? Enklare på-och avstigning, kortare uppehåll vid hållplatser = snabbare trafikantflöde. Är det bara landsbygdsbussar som gäller för majoriteten här? SL kanske ska gå emot resten av världens städer och börja köpa in normalgolvsbussar så att alla blir nöjda här. Och nej, jag räknar inte lågentrebussar som stadsbussar utan förortsbussar. Det vore väldigt intressant att fråga de som åker med bussarna (= anledningen till att de finns) vad de föredrar att åka med i city. MaxCi/OmniLink eller de nya MAN-bussarna... Jag har inte träffat en enda människa som saknar att gå upp och ner i trappor på bussar.

Forumet består inte av en enda person. Alltså: det finns inte någon gemensam forumåsikt och det finns säkert många här som tycker som du. Låggolvsbussar har många fördelar och dem skall naturligtvis framhållas. Men de har också många nackdelar och även dessa får naturligtvis framhållas.

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 05 juli 2014, 02:53:53 AM

Tyvärr glöms ju en tydlig nackdel bort vid det sedvanliga hyllandet av lågt insteg bort. Visst är det enklare att komma ombord, men den främsta nackdelen enligt mig är att så många stolar idag sitter på podestrar långt ovanför golvnivå, att våra äldre och rörelsehindrade (sedan de lätt kommit ombord) får svårigheter att klättra upp i stolarna.
Om just detta bekymmer kommer det faktiskt in kundklagomål till SL då och då, under kategorin "bristande tillgänglighet". T.ex om en kund åkt Volvo B9S och bussens enda 2-3 fällstolar vid barnvagnsplatsen varit blockerade eller upptagna.

Varför tror landstingen att om man bara flyttar trappstegen från framdörren till stolarnas podestrar, så "försvinner" problemet automatiskt?

Då ser jag istället tunnelbanan som det främsta föredömet. Inga vagnar med vissa lågbyggda delar (som på Roslagsbanan), utan lika höga perronger på alla stationer istället. Samt full tillgänglighet till alla stolar i alla vagnar. Även de stolar som finns ovanför hjulen.

CW66

Tror mycket av åsikterna beror på att många på det här forumet fastnar hela tiden i gamla vanor och inte klarar av att förnya sig och tänka framåt.
"Det var bättre förr" verkar gälla för allt för många som skriver om att allt nytt verkar vara skit, fult och inget att ha - oavsett modell eller tillverkare.

Scania CN113 var bäst när MaxCi-bussen kom, och sedan var ju såklart MaxCi bäst när OmniCityn kom eller nu när MAN-låggolsvbussarna kommer.

Och en gammal bullrig Volvo B10M med kylare fram och ett himla oljud är ju såklart bättre än en tyst MAN-hybridbuss..

allt är ju bättre än det som är nu, bara det får vara gammalt, murrigt, ofunktionellt...och bakåtsträvande...

Så jag håller fullt med Daniel S!

Staffan: Vilka nackdelar många nackdelar ser du med en låggolvsbuss?
Tar det för kort tid vid ett hållplatsstopp och att bussen borde bli försenad? Är det för lätt att komma ombord för äldre eller barnvagnar så att det borde vara svårare så äldre och barnmammor får mer träning? Är trafikantcirkulatonen för snabb så att även den inverkar menligt på ett längre hållplatsstopp som kanske behövs?
Rörelsehindrade har ett antal platser att välja på i "låggolvsdelen" och i bakre delen där det finns podestrar brukar fullt friska människor lätt kunna komma upp det enda steg där är och sätta sig..
Stadsbussar skall vara kapacitetsstarka med färre sittplatser och fler ståplatser, jämfört med förorts- eller landsbygdsbussar som rimligen skall ha tvärtom...många sittande och färre stående.

Sorry..jag förstår inte nackdelarna riktigt....