Huvudmeny

Ledbuss nostalgi

Startat av Janne Rickman, 13 november 2007, 20:27:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Här kommer några Scania BR 112A med Jonckheere TransCity kaross.

Uppsalabuss 602

Uppsalabuss 603

Uppsalabuss 604

Simon A

De där hade man velat åka ;D

//Simon

Jeppe Hagelbäck

Vad är betydelsen av b:et bredvid invnr i fronten? Rampplacering el. dyl?

Oskar A

Hm, tredje gången någon ställer samma fråga på knappt en vecka. :) Här är länken till det jag skrev första gången frågan ställdes.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6097.msg39733#msg39733
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Oskar A skrivet 13 november 2007, 23:05:39 PM
Hm, tredje gången någon ställer samma fråga på knappt en vecka. :) Här är länken till det jag skrev första gången frågan ställdes.

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=6097.msg39733#msg39733
Tack!
Har inte sett det tidigare inlägget.

Brollan

Citat från: Janne Rickman skrivet 13 november 2007, 20:27:04 PM
Här kommer några Scania BR 112A med Jonckheere TransCity kaross.

Uppsalabuss 602

Uppsalabuss 603

Uppsalabuss 604

Har för mig att det fanns en sådan buss hos Linjebuss i Partille i början på 90-talet. Gick enbart som skolbuss.

Peter Öden

Hej !

Vad beror det på att det bara blev Jonckheere som karosserade Scanias dåvarande nya s.k. "pusherchassi"
Scania BR 112A ? Fanns det vid den tidpunkten inga andra intressenter ??

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Underbart att få se lite Jonckheere ledbussar i Uppsala :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

OSkar000

Citat från: Peter Öden skrivet 14 november 2007, 19:09:01 PM
Hej !

Vad beror det på att det bara blev Jonckheere som karosserade Scanias dåvarande nya s.k. "pusherchassi"
Scania BR 112A ? Fanns det vid den tidpunkten inga andra intressenter ??

Mvh Peter Ö
Fanns de inte med vanhool-kaross också? Vill minnas att någon här har visat bilder på dem tidagare.

Ytterligare en följdfråga angående dessa bussar, hamnade en av dessa i Linköping i början av 90-talet? Bussmicke har nämligen en på en liknande buss i barhällsdepån i Linköping.

Peter Öden

Hej !

GLX 895 var den enda Scania BR 112A Van Hool 160 som funnits i Sverige.
Demo.buss/provbuss från Scania. Denna buss hade visst varit på turné i USA
och kom sedermera efter återkomsten till Sverige att hamna hos Linjebuss med
inv.nr 371 > 701. Har för mig att den provades också hos SL.

På tal om just Van Hool ledbussar modell 160 fanns även några sådana dock
på Vlo B 10M-55-chassier hos Luleå Lokaltrafik, 85-87.

Mvh Peter Ö

S Svensson

LB hade två st ledbussar som ursp kom från Kalmar. Tror de hette 710 och 711. Tyvärr hade de låg driftsäkerhet varför de inte gick i ordinarie trafik utan enbart som reserv för andra bussar. Själv åkte jag med 501 en tid och det var ca 10 resenärer och skulle egentligen bestå av de 3 beställningsbussarna. Men någon gång blev det scania-led istället.

Problemet med Sc-J bussar var att de vägde för mycket varför det enbart blev sittplatser.Ståplatser var övervikt. I 80 talets början hade Uppsala sådana och de havererade,varvid SL/Volvo Buss lånade ut bussar. Volvo hade några bussar då hos SL. SSn

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 14 november 2007, 23:11:22 PM
LB hade två st ledbussar som ursp kom från Kalmar. Tror de hette 710 och 711. Tyvärr hade de låg driftsäkerhet varför de inte gick i ordinarie trafik utan enbart som reserv för andra bussar. Själv åkte jag med 501 en tid och det var ca 10 resenärer och skulle egentligen bestå av de 3 beställningsbussarna. Men någon gång blev det scania-led istället.

De hade nummer 711 och 712 vid Linjebuss, i nämnd ordning fd Kalmar Omnibusförening 8 och 17.
Visar några reprisbilder på dem när de ännu gick i Kalmar:

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 november 2007, 08:51:11 AM

Vad jag tycker att Jonckheere ledbussar ser konstiga ut i fronten utan de små strålkastarna uppe i "grillen". Men det är väl för att man vant sig så vid Uppsalas variant att de andra mer "normala" varianterna då känns ovana. Tror faktiskt att Uppsala hade de enda Jonckheere ledbussar med strålkastare uppe i "grillen"
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.