En bussdepå som snart är historia

Startat av Jocke Selling, 22 juni 2014, 18:48:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Det handlar om det Gamla lokstallet och senare SJ-buss/Swebus/Nobinas bussdepå. Rivningen påbörjades i maj, och nu är inte mycket kvar.

Redan på sextiotalet började SJs bussverkstad sin verksamhet i lokstallarna, där man samsades om ytan med järnvägen. I det skepp som kom att bli verkstadsförråd stod ett ånglok minns en äldre kollega.
I första halvan av åttiotalet flyttades även bussarna upp, och den bussdepå som jag började på 20/2-95 var inte så  värst förändrad från de dagarna. Under mina 15 år hann jag vara verksam i princip i samtliga utrymmen. I tvätthallen som serviceman, som trafikledare, som vikarie på redovisningen och personalplaneringen, som resurs för verkstadsplanering, och skadehantering och inte minst som bussförare. Många fina minnen finns från den här tiden, och det är enormt vemodigt att bevittna rivningen.

Ett repriserat vykort från tiden kring SJ-buss 75 års jubileum 1986.

Den 11/6-2012 var tiden som bussgarage till ända. Regionbussarna flyttade till den nya depån i Fyrislund, och Säbygatan tömdes i rask takt. Några veckor som uppställningsplats åt gamla bussflottan blev det.

Så kommer vi till den sorgliga biten:

Jag har full förståelse för beslutet, även om jag tycker det var dumt. Det borde kunnat gå att göra något med lokalerna så att den smått unika arkitekturen fått leva vidare men det kändes säker dyrt.

//Jocke

Walter

Bra dokumentation du gjort.  Kan nämna att gamla ML-garaget i Malmö precis gått samma öde till mötes. Även där var det först spårbunden trafik som huserade i lokalerna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Björn Ax

Något jag inte förstår är när jag jobbade där så sa dom att dom inte fick göra något på byggnaden för den vad K-märkt men nu går det ju bra att riva den till och med.

Var den aldrig K-märkt eller?

Jocke Selling

http://www.vardauppsala.se/?p=664

Byggnaderna är/var av kulturhistoriskt intresse. Vilket gjort/gjorde att man inte kan/kunde bete sig hur man ville med dem. Dock tycks detta inte varit ett hinder för att bevilja rivning.
Lagerlokaler är tydligen vad man ämnar bygga istället. Torde ju förvisso gått att lagra en hel del i befintliga byggnader ( men nu visar jag prov på bakåtsträveri ;) ).

Ersa

Verkligen tråkiga bilder. Även om min tid på depån bara sträckte sig över två enstaka år har jag gott om trevliga minnen från nummer 27, och det är sorgligt att se allt försvinna.
Den nya depån är självklart underbar med allt ljus och enorma utrymme, men den gamla depån hade en viss charm som kom fram mycket pga de små utrymmena. Det blev ingen anonymitet där, utan alla lärde snabbt känna alla kollegor i alla utrymmen av fastigheten.

Denna kåk har varit våran uti många herrans år
Denna kåk har varit vår och det har nog satt sina spår
Denna kåk har varit snäll och den var vår i vått och torrt
Men nu är det slut på det för nu ska 27:an bort

Ja nu är det slut på gamla tider
Ja nu är det färdigt inom kort
Nu ska hela rasket rivas
Nu ska hela rasket bort
Så jag tar farväl och stora tårar rullar på min kind
Nu är det slut på gamla tider
Nu går 27:an i himlen in

Denna kåk var ganska rar och släppte solsken till oss in
Den var också generös med fukt och kyla, regn och vind
Kanske ful och lite gnällig, men den ville alla väl
Och den var vår i alla väder, fastän gisten, ful och skev

Men nu är det slut på gamla tider
Ja nu är det färdigt inom kort
Nu ska hela rasket rivas
Nu ska hela rasket bort
Så jag tar farväl och stora tårar rullar på min kind
Nu är det slut på gamla tider
Nu går 27:an i himlen in

Björn Ax

För min del är det skönt att den försvinner. Den var ju utsliten och näst intill äcklig.

Sen att den var skyddad så man inte fick göra någonting hjälpte ju inte.

Så jag tycker det är skönt att den rivs.

Sent from my iPhone using Tapatalk