Bussbilder från Helsingfors

Startat av Helsingfosh, 19 juni 2014, 23:01:11 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Helsingfosh

busexperte

Tackar för fina bilder :)

Onnibus.com insättar nu 35 stycken Astromega ?
Det är nu oftast varje-timme-takter i nya tidtabell ?
Och i Jyväskyla maste man byte inom 5 min till en "normalt" buss mot Kajaani ?

Och konkurrenterna har stora problemer ?
Man kan normalt ej konkurrerar med en "normalt" buss mot en dubbeldäckare... .
40 biljetter a € 5,- = € 200,- med 1 förare och 1 "normalt" buss mot
80 biljetter a € 5,- = € 400,- med 1 förare med en Astromega.

Om konkurrenterna vill ha langfristig framtid maste köpas dubbeldäckare ocksa.
Principen fran Stagecoach-Souter är att höja takten mer och mer - sa det kan bli 30min takter
i 2016 f.ex. . Sa blir det mer och mer problematiskt för konkurrenterna. Mellan Warzawa och Wroclaw i Polen
finns delvis 30min takter redan och London-Oxforf finns 10min takter... . 

busexperte

Nagra nyheterna fra expressbussarna i Finland ?

Finns nagon grafik/tabell med marknadsandelar fra den olika bolaget ?
Exempel fra Tyskland:
http://img.welt.de/img/wirtschaft/crop141835148/6300191011-ci3x2l-w780/DWO-WI-Fernbusanbieter-April-2015-jb-Aufm.jpg

Är Onnibus.com nu Nr. 1 eller nagon annat företag ?

Helsingfosh

Jag vet inte om det finns en tabell, men det är klart att Onnibus är en stor spelare. OnniExpress har stängt ner alla sina linjer utom Björneborg-Helsingfors.

Alla traditionella företag försöker konkurrera med billiga internetbiljetter.

---

Nya bilder från Åbo

http://bussilinjat.kuvat.fi/kuvat/Syyskuu+2015/Turku/

bussexperte

Bussarna fra Onnibus har 89 platser. Om man f.ex. säljer 9 biljetter för € 1,- har man dessutom 80 ytterligare platser för "normala" priser.

Om andra bussbolaget vill konkurrera med Onnibus maste man skaffas samma storlek fra transportmedel. Det betyder f.ex. 15m dubbeldäckare med 91-93 platser (Beulas Jewel, Ayats Eclipse, Irmaos Mota Atomic 9) eller minst 14m dubbeldäckare (VDL Synergy, SETRA 431 DT) eller samma vanHool bussarna. Det blir mycket svart att konkurrera pa langt sikt med "normala" fjärrbussarna (Scania OmniExpress / VOLVO 9900) som det offenbart ABUS försökar aktuellt.

Kalkulationsexempel:
90 platser x € 5,- = € 450,- biljettinkomst
55 platser x € 5,- = € 275,- biljettinkomst

Sa ser man bäst den stora fördelen fra stora transportmedel. Det är alltid samma - tänk pa kryssningsbranchen med nya batarna up to 6000 passagerare eller stora Airbus A380 med deras hjälp arabiska flygbolaget Emirates/Ethihad/Quatar blir Nr. 1 i världen. "Gamla" flygbolaget Lufthansa/SAS/AirFrance/Alitalia/KLM/BritishAirways/IBERIA har samma problemer som "gamla" finländiska bussbolaget.

Bussmicke

Hade OnniExpress många linjer?  Körde man själv eller körde andra åt dem?
Trevligt med Åbo var där för 2 veckor sedan
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Helsingfosh

Onniexpress var ett samarbete mellan några företag. När Brian Souter investerade i Onnibus, den ursprungliga Onnibus-partners lämnat och grundade sitt eget företag, Onniexpress. Idag finns endast Keskimatkat återstår.

Mikko Rindell körde Åbo-Helsingfors-Kuopio, ZeiZei körde Helsingfors-Rauma, Oulun Onnikka körde Uleåborg-Jyväskylä och Uleåborg-Haparanda, Mennään Bussilla körde Jyväskylä-Helsingfors och Jyväskylä-Tammerfors-Åbo och Keskimatkat körde Björneborg-Tammerfors-Helsingfors. Keskimatkat fortfarande har Björneborg-Forssa-Helsingfors.

bussexperte

Tackar för alla fina bilder  :)

Sa det finns aktuellt i Finland följande större fjärrbusbolaget / kooperationer (?):
1) Expressbus.fi
2) Onnibus.com
3) Pohjolan Liikenne
4) Koiviston Auto

Tillkommer vidare sma bolaget som trafikerar endast 1 linje (f.ex. onniexpress.fi, Abus.fi)
Stämmar ranglistan ? Eller är Pohjolan Liikenne eller Onnibus.com eller Koivisto Nr. 1 ?

repesorsa

ExpressBus är ett riksomfattande bussystem med vilket olika bussföretag (5 stora/medelstora) marknadsför snabb- och expressturer, Savonlinja-bolagen är störst av dessa.

Här finns mera info:
http://www.expressbus.fi/sv/expressbus-swe/

Med vänlig hälsning, Robert

Helsingfosh

Intressant, Koivisto Auto -koncernen köper Helsingfors Busstrafik från staden. Koiviston Auto är ett stort företag i många städer, men i huvudstadsregionen har det inte drivas sedan många åren.

http://www.koivistonauto.fi/ajankohtaista/19112-helsingin-bussiliikenne-oyn-liiketoiminta