Södertälje - Nykvarn

Startat av P.Ek, 19 juni 2014, 22:46:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

P.Ek

Har funderat lite på förändringar man kan göra med linjedragningarna mellan Södertälje och Nykvarn. Kom gärna med synpunkter!

Så här ser det ut idag:

780 Södertälje C (J) - Astrabacken - Almnäs vsk - Nykvarn
780X Södertälje C (J) - Astrabacken - motorvägen - Nykvarn
781 Köpmangatan - Södertälje hamn (J) - motorvägen - Nykvarn (endast fåtal turer i rusningsriktning)

Så här har jag tänkt att det skulle kunna se ut:

780 Östertälje station (J) - Södertälje sjh - Astrabacken - Almnäs vsk - Nykvarn
780X Östertälje station (J) - motorvägen - Nykvarn (endast fåtal turer i rusningsriktning)
781 Astrabacken - Södertälje C (J) - Södertälje hamn (J) - motorvägen - Nykvarn

Tar som sagt gärna emot synpunkter. Detta är inte helt och hållet genomtänkt, bara något jag kom på för en stund sen. Syftet med förändringen är att underlätta och snabba upp bytet mellan buss och pendel för resande till/från Nykvarn.

//P.Ek

Joakim Wahlberg

Tja, ogillar allt detta med östertälje. Det är en rätt dålig terminal tycker jag, med många trappor mellan tåg och buss, så tvivlar lite på den terminalen asså... Dessutom är bytet vid Södertälje C till övriga linjer väldigt bra. Sen tycker jag X-linjen även bör serva dem som jobbar och har målpunkt i Södertälje. Sen att jag tycker man kan satsa mer på tågtrafik (med SL-taxa som går fort till sthlm!) till Nykvarn, är väl en annan sak... Annars är de väl inga större fel på idéerna. Dock hade jag gärna sett en bussgata (med spårviddshinder!!) mellan korsningen Nygatan-Turingegatan fram till Forskningsgatan, så både 787 och 780 kan gå på Nygatan och sen rakt fram i korsningen Nygatan-Turingegatan istället för Köpmangatan och Astrabacken.

Det var väl typ mina idéer, men har inte funderat färdigt riktigt än.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

P.Ek

Tack för svar! :)

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 22 juni 2014, 00:55:44 AM
Tja, ogillar allt detta med östertälje. Det är en rätt dålig terminal tycker jag, med många trappor mellan tåg och buss, så tvivlar lite på den terminalen asså...
Syftet med att flytta en del byten till/från pendeltåg till Östertälje är väl mest för att pendlarna ska slippa sista biten på tåget ner till stan (som för övrigt tar en evig tid) för att byta till buss där, som i sin tur sedan ska masa sig ut ur stan igen.

Citat från: Joakim Wahlberg skrivet 22 juni 2014, 00:55:44 AM
Dessutom är bytet vid Södertälje C till övriga linjer väldigt bra.
Den möjligheten kvarstår iom linje 781 (glömde skriva detta tidigare) som i så fall får liknande om än snäppet glesare turtäthet än vad linje 780 har idag. Alltså blir, på ett ungefär, varannan tur från Nykvarn en 780 mot Almnäs, Astraområdet och pendeln i Östertälje och ungefär varannan en 781 mot pendeln i Södertälje hamn via motorvägen och sedan ner till Södertälje C och Astrabacken. Linje 780X som då skulle gå till Östertälje direkt via motorvägen får då ungefär samma utbud som linje 781 har idag.

Dagens 780X anser jag ganska onödig. Enligt tidtabellen ska den vara en minut snabbare än vanliga linje 780, är det då värt att hoppa över tio hållplatser för att tjäna in en ynka minut?

Inser nu att mina idéer kan bli lite för krångliga, samt att de skulle kräva en del fler fordon och tjänster än idag. Ang. pendeltåg till Nykvarn, vad står ivägen för det? Är resandet för lågt för att motivera en ny pendeltågslinje dit?

//P.Ek

Jonas1968

Citat från: P.Ek skrivet 22 juni 2014, 19:44:39 PM
Tack för svar! :)
Syftet med att flytta en del byten till/från pendeltåg till Östertälje är väl mest för att pendlarna ska slippa sista biten på tåget ner till stan (som för övrigt tar en evig tid) för att byta till buss där, som i sin tur sedan ska masa sig ut ur stan igen.
Den möjligheten kvarstår iom linje 781 (glömde skriva detta tidigare) som i så fall får liknande om än snäppet glesare turtäthet än vad linje 780 har idag. Alltså blir, på ett ungefär, varannan tur från Nykvarn en 780 mot Almnäs, Astraområdet och pendeln i Östertälje och ungefär varannan en 781 mot pendeln i Södertälje hamn via motorvägen och sedan ner till Södertälje C och Astrabacken. Linje 780X som då skulle gå till Östertälje direkt via motorvägen får då ungefär samma utbud som linje 781 har idag.

Dagens 780X anser jag ganska onödig. Enligt tidtabellen ska den vara en minut snabbare än vanliga linje 780, är det då värt att hoppa över tio hållplatser för att tjäna in en ynka minut?

Inser nu att mina idéer kan bli lite för krångliga, samt att de skulle kräva en del fler fordon och tjänster än idag. Ang. pendeltåg till Nykvarn, vad står ivägen för det? Är resandet för lågt för att motivera en ny pendeltågslinje dit?

//P.Ek
Är resandet för lågt för pendeltåg dit så borde SL i stället kunna köpa kortgiltighet av SJ på befintliga tåg. Så gör väldigt många länstrafiksbolag i Sverige. Skall man sätta in rena pendeltåg så tillkommer ju problemet att man skall få plats med dem på spåret också.