Nobina som kör bussarna i Norrtälje slår alla tiders rekord inom SL-trafiken

Startat av eldani, 19 juni 2014, 13:15:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

eldani

92 procent nöjda kunder. Nobina som kör bussarna i Norrtälje slår alla tiders rekord inom SL-trafiken. Samtidigt laddar bolaget för årets intensivaste trafikhelg. Midsommar. Då invaderas Roslagen av sill- och leksugna. Det är ett enormt tryck över hela helgen. Vi sätter in extrabussar och har två motorcyklar som rullar längs E 18 för att rapportera om köerna, säger Daniel Brinck, Nobinas trafikområdeschef i Norrtälje.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2532923-busstrafiken-slar-nya-rekord

Ersa

Medan många insändare, kommentarer under dylika artiklar samt direktkontakt med resenärer ger en helt annan bild. Men vilken bild man väljer att tro på får man väl själv avgöra, antar jag.

Andreas91

92% av resenärerna på Sthlmslinjerna är nog isf mer korrekt att säga. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tänka mig att 92% av Norrtäljes resenärer är nöjda med hur trafiken ser ut idag. I vissa områden är trafiken milt uttryckt en katastrof! Skulle alla Roslagsresenärerna få säga sitt om Nobina Norrtälje och dess trafik, skulle man kunna säga mors & goodbye till 92% kundnöjdhet.

Ersa

Undrar hur SL arbetar för att få fram sina resultat, och på vilken/vilka busslinjer man undersökt. Borde inte allmänheten få reda på hur dylika undersökningar går till? Undrar även vad SL själva anser vara adekvat nivå för betygsnivån "Godkänd" numera. Det verkar rätt svårt att få "Icke godkänt" i alla fall. För med tanke på att ansvariga på SL idag säger sig vara helt nöjda med kvaliteten och utbudet på Arrivas trafik i bl.a Vaxholm och Åkersberga, så blir det ju dock helt sant att Norrtälje tydligen håller toppkvalitet. Jämförelsevis.

Då jag är väldigt historieintresserad undrar jag över tidningens formulering "nytt rekord i SL:s historia". Är det ett rekord? Det borde betyda att Busslink hade rätt låga nöjdhetssiffror när de körde i Norrtälje och Täby? Eller börjar "SL:s historia" i detta fall exakt samtidigt som kundnöjdhetsundersökningarna startade, dvs midsommaren 2011?

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 22 juni 2014, 00:38:46 AM
Undrar hur SL arbetar för att få fram sina resultat, och på vilken/vilka busslinjer man undersökt. Borde inte allmänheten få reda på hur dylika undersökningar går till? Undrar även vad SL själva anser vara adekvat nivå för betygsnivån "Godkänd" numera. Det verkar rätt svårt att få "Icke godkänt" i alla fall. För med tanke på att ansvariga på SL idag säger sig vara helt nöjda med kvaliteten och utbudet på Arrivas trafik i bl.a Vaxholm och Åkersberga, så blir det ju dock helt sant att Norrtälje tydligen håller toppkvalitet. Jämförelsevis.

Då jag är väldigt historieintresserad undrar jag över tidningens formulering "nytt rekord i SL:s historia". Är det ett rekord? Det borde betyda att Busslink hade rätt låga nöjdhetssiffror när de körde i Norrtälje och Täby? Eller börjar "SL:s historia" i detta fall exakt samtidigt som kundnöjdhetsundersökningarna startade, dvs midsommaren 2011?

Jag har funderat över precis samma frågor och jag hoppas att busspersonal och resenärer får ta del av svaren inom en snar framtid. Jag ser oss resenärer som kunder - vi köper en tjänst (trafiken) genom att betala biljetter. Ska alla resenärer pröjsa samma summa för att få kollektivtrafik, kan jag se som ett krav att alla berörda parter också får ta del av samma information. Så känner jag inte att vi har idag.

Allmänheten borde - precis som du säger - få ta del av information om hur resenärsundersökningarna går till. Men jag skulle vilja gå ett steg längre. Jag vill även se att resenärerna också får besvara dessa undersökningsformulär - vare sig du bor i Norrtälje, Åkerö på Rådmansö eller i Lohärad. Undersökningen skall också ske på ens respektive linje. Kan en metod vara att skicka ut formulären med posten?

Jag tror inte att alla bilister kommer att välja kollektivtrafiken, men jag tror att en del ändringar kan leda till fler kollektivtrafikresenärer.

Ted Selander

I korthet ställer undersökningspersonal ett antal frågor som rör den senaste resan, dvs. den som äger rum just då. En av frågorna är ett helhetsbetyg, det är det som används i rapporterna. Entreprenören får regelbundet, men inte alltid månadsvis, veta svaren i de olika delfrågorna. Helhetsbetyget är alltså en egen fråga, inte ett genomsnitt av resultaten på övriga frågor.
Antalet intervjuer står i proportion till linjens storlek (antal avgångar). Alla linjer ska omfattas någon gång under mätperioden, men glesbygdslinjerna i Roslagen väger förstås mycket lätt i det här slutresultatet.

Ersa

Bedrevs det ens kundnöjdhetsundersökningar ute på linjerna på tillsvidarekontrakten under 90- och 00-talet? Om inte, så är det ju inte så svårt att uppnå "historiska" resultat.
Av kommentarer under atiklar och insändare i lokaltidningen verkar missnöjet inte vara så stort just med "glesbygdslinjerna i Roslagen", utan snarare 639 och numera även 677 vilket är lite oväntat. Nu varken kör eller åker jag 677 själv, så personligen vet jag inte om klagomålen på denna linje har substans. Personligen har jag trott att både 639 och 677 verkar passat sina tider väldigt bra.