Huvudmeny

Lysekil

Startat av S Svensson, 17 juni 2014, 10:07:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Jodå,det var 1983 som det blev blåmålade bussar till Lysekil. Både direkt,840, och 850,via Munkedal.

Sommaren 2014 kommer Västtrafik och SJ AB i samarbete köra tågtrafik igen till Lysekil. Tyvärr kommr jag inte ihåg när tågtrafiken upphörde en gång. För den ställdes in "tillfälligt" och sedan lades den ned.

Tidtabell för tågtrafik sommaren 2014.
http://www.vasttrafik.se/Global/Lysekil.pdf

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 17 juni 2014, 10:07:02 AM
Jodå,det var 1983 som det blev blåmålade bussar till Lysekil. Både direkt,840, och 850,via Munkedal.

Sommaren 2014 kommer Västtrafik och SJ AB i samarbete köra tågtrafik igen till Lysekil. Tyvärr kommr jag inte ihåg när tågtrafiken upphörde en gång. För den ställdes in "tillfälligt" och sedan lades den ned.


Sista persontåget Munkedal-Lysekil gick 28 september 1981 men persontrafiken nedlades formellt den 9 september 1983. Jag var själv med på det tåget. Hela sommaren 1981 gick trafiken mycket knackigt och det var ofta tågen ersättes av buss. Det var motorvagnarna, litt X7, som inte ville vara med. Tanken var också att det inte skulle ha blivit något avslutningståg men så kom order om att man måste köra sista tåget och en X7 lappades ihop för detta.

Tågen fick allt svårare att konkurrera med vägtrafiken, i synnerhet sedan färjeleden Finsbo-Skår tagits i bruk 1976.

Det var sommaren 1984 som Lysekils-Expressen m fl kom i gång. Bussarna hade en speciell design i blått och vitt och det var SJ Buss som tog initiativet. Bohustrafiken bildades först 1983 och de hade väl knappt kommit i gång så att de kunde planera den här busstrafiken.

Jag gjorde ett reportage för Svensk Lokaltrafik i juli 1984 om Lysekils-Expressen och minns hur en man som steg på i Ljungskile satte sig bredvid mig och tittade på kameran:
- Är han från Stockholm? (Hur han nu kunde göra den kopplingen.)
Eftersom jag bodde i Stockholm vid den tiden kunde jag bara jaka.
- Har vii iinte fått fiina bussar?
- Jo, men det är bättre med tåg. (Svarade jag för att provocera.)
- Skulle tåg vara bättre än desse fiine busserne. Jevla stockholmare att klaga på allt.


S Svensson

#2
Tack Staffan. Jag kommer nu ihåg att det var trafiken till Kungsbacka som gjordes om nov 1983. Bussarna 2296-2301 kom då.
Bussarna 2304-2406 var de som var blåmålade medan 2302 och 2303 kom till Hälsingland (SJ Gä).Dessa kom på våren 1984.
Alla var Volvo-van Hool linje och några av SJ:s första med ZF HP låda.

Det blir 30 års minne. 

PS Har Du foto på X7 tåget från 1981 ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 17 juni 2014, 19:11:28 PM
Tack Staffan. Jag kommer nu ihåg att det var trafiken till Kungsbacka som gjordes om nov 1983. Bussarna 2296-2301 kom då.
Bussarna 2304-2406 var de som var blåmålade medan 2302 och 2303 kom till Hälsingland (SJ Gä).Dessa kom på våren 1984.
Alla var Volvo-van Hool linje och några av SJ:s första med ZF HP låda.

Det blir 30 års minne. 

PS Har Du foto på X7 tåget från 1981 ?

2304-2306 var bussar med hög komfort som fällbara stolar, toalett och AC.

Nej, 1981 visste jag knappt hur en kamera fungerade. Den gamla Instamaticen hade för länge sedan passerat bäst före-datum och min första systemkamera inköptes 1982.

30-årsminnet av Bohus-expresserna borde kanske uppmärksammas med en bildkavalkad. Får se om jag får tid att återkomma. Det var ju ändå ett lyft i den regionala busstrafiken, något som kanske kommit ändå men SJ Buss i Göteborg var först med det. Elaka röster sade att det berodde på att såväl platschefen i Göteborg som trafikchefen bodde i Ljungskile.

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 17 juni 2014, 19:11:28 PM
Tack Staffan. Jag kommer nu ihåg att det var trafiken till Kungsbacka som gjordes om nov 1983. Bussarna 2296-2301 kom då.
Bussarna 2304-2406 var de som var blåmålade medan 2302 och 2303 kom till Hälsingland (SJ Gä).Dessa kom på våren 1984.
Alla var Volvo-van Hool linje och några av SJ:s första med ZF HP låda.

Det blir 30 års minne. 

PS Har Du foto på X7 tåget från 1981 ?

2303 hade manuell låda.

S Svensson

Just det ! 2302 och 2303 var SJ linjefärgade och hade S6-80 låda. De levererades precis som de flesta van Hool med färja till Göteborg.Där utrustades bussarna för vidare placering. I detta fall till Hälsingland/SJ Gävle blg. Mitt minne är att 2302-2306 hade fasta säten. Detta hade även de serier som senare av de lågbyggda van Hooler (så kallade 210).
Vad gäller 2296-2301 så var det linjevagnar med låga säten. 2302-2306 var av samma typ men inredningen ändrades. Det blev toalett och andra säten. Tyvärr var toaletten inredningsmässigt felplacerad. Den var för hög och skymde bakåtsikten för föraren från spegeln. Jag vet att försökte sänka toaletten flera gånger. Nästa van Hool leverans av linjevagnar var toaletten lägre placerad. De kom 1985 och började köras i samband med påskhelgen. 2435 var Bohusmålad,2436-2440 var SJ färgade. 2435 var märkt Lysekilsexpressen och var ljusblå. Någon månad efter påsken målades 2437 om till en nåot märkare blå färg än den 2435 hade. 2437 blev märkt Strömstadsexpressen. 2436 var fortfarande SJ linjeröd och gick på Smögen (Smögenexpress även om den inte kallades så de). Vi skall också påpeka att det gick turer på Lysekil tidigare och om jag minns rätt så gick 1654  i en tur som går kvar ännu.

Så tåget som kommer tillbaka. Enligt tidtabellen börjar tåget gå 19 juni kl 7.40 från Göteborg. Nr 3730 om tidtabellen stämmer. Dock Smedberg-Lysekil som spärrfärd (tidigare kallad vagnuttagning).